به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب : ۳۷۹۰۵۱

10 نکته کلیدی و مهم در انتخاب بهترین قفسه بندی انبار

گروه کسب و کار: انتخاب بهترین قفسه بندی انبار از اصلی ترین و مهم ترین گام ها در تجهیز آن می باشد که می تواند بر میزان بهره وری از فضای انبار، جلوگیری از خسارت و همچنین ایمنی انبار تاثیر مستقیم بگذارد. چون قفسه های انبار دارای تنوع بالایی بوده و هر یک دارای کاربردهای منحصر به فردی هستند. در ادامه مهم ترین نکات مهم در انتخاب قفسه بندی انبار را بررسی خواهیم کرد.
10 نکته کلیدی و مهم در انتخاب بهترین قفسه بندی انبار
1- انتخاب قفسه بندی انبار مناسب با کالا
قفسه های انبار از نظر ساختار و شکل آنها و همچنین نحوه چیدمان کالا تفاوت زیادی با هم دارند. به همین دلیل به عنوان اولین اصل در راهنمای خرید قفسه بندی مناسب انبار می توان به تناسب قفسه با نوع کالاها اشاره کنیم. بار و کالاهای موجود در انبارها ممکن است استوانه ای و بشکه باشند یا به صورت رول شده در قفسه ها قرار بگیرند. در صورت عدم تناسب ساختار قفسه با شکل کالا مشکلاتی از قبیل خطر ریزش و همچنین سختی در چیدمان و جا به جایی بار وجود خواهد داشت.
خوشبختانه تنوع بالا در قفسه های انبار شرایط را برای انتخاب آنها بر اساس نوع کالا فراهم می کنند. به عنوان مثال برای چیدمان بارهای شاخه ای مانند موکت و فرش و لوله های پلاستیکی و فولادی می توان از قفسه های بازویی یا کانتی لور استفاده کرد.

2- بررسی جنس قفسه بندی انبار
یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در انتخاب بهترین قفسه بندی انبار، جنس آنها می باشد. قفسه های انبار به متریال های مختلف فلزی، چوبی و پلاستیکی تولید میشوند که از نظر مقاومت و استحکام با هم متفاوت هستند. به چند دلیل می توان گفت، بهترین جنس قفسه انبار، فلز می باشد که علاوه بر استحکام بسیار بالا، در برابر شرایط محیط نیز مقاومت مطلوبی دارند. برخلاف قفسه های چوبی، قفسه های فلزی در تماس با نم و ر طوبت دچار پوسیدگی نخواهند شد. علاوه براین، در شرایط آتش سوزی قفسه های فلزی مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت که می توانند ایمنی محیط را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

انتخاب بهترین قفسه بندی انبار

3- انتخاب قفسه انبار بر اساس متراژ انبار
همیشه به این نکته مهم توجه داشته باشید که قفسه انبار باید به گونه ای انتخاب شود که بالاترین بهره وری از فضای انبار را ایجاد کند. بسیاری از انبارها با مشکل کمبود فضا مواجه هستند و در این شرایط باید قفسه هایی را انتخاب نمایید که قابلیت اجرا به صورت چند طبقه ای تا ارتفاع نزدیک به سقف داشته باشند. به عنوان مثال، قفسه های پالت راک گزینه ای بسیار کاربردی برای انبارهای کوچک می باشد که تا 10 متر می توان طبقات آنها را افزایش  داد.

4- انتخاب قفسه انبار بر اساس شرایط محیط
در طراحی و ساخت سوله انبارها به دلایل مختلف ممکن است خرپا و ستون های متعدد وجود داشته باشد . در این شرایط نمی توان تمام انواع قفسه ها را به کار برد. چون خرپا نوعی مزاحم در انبار می باشد که مانع از ایجاد طبقات مانند انبارهای معمول و بدون خر پا خواهد شد. علاوه براین، ممکن است فضای انبار محدودیت داشته باشد و بخواهید  همزمان بخش مدیریتی و اداری نیز در انبار راه اندازی شود. با خرید قفسه بندی نیم طبقه بالکنی می توان به این هدف در انبارهای کوچک دست پیدا کرد.

5- تناسب قفسه بندی انبار با ماشین آلات موجود
وسایل و ماشین آلاتی که برای چیدمان بار و جا به جایی آنها در دسترس می باشد تاثیر مستقیم بر نوع قفسه های مناسب برای انبار دارند. چون برخی از قفسه ها تنها برای چیدمان بار با لیفتراک طراحی شده و در برخی از آنها چیدمان با ماشین آلات امکان پذیر نیست. برای درک بهتر این موضوع با ذکر مثال مساله را بیشتر شرح می دهیم. قفسه بندی راک کفپوش دار سبک و سنگین که با نام پانل راک نیز شناخته شده است، امکان چیدمان بار با لیفتراک را ندارد و تنها باید توسط پرسنل انبار  با دست بار در آنها قرار بگیرد. در مقابل، برای قفسه های پالت راک با تعداد طبقات بالا جا به جایی و چیدمان بار تنها توسط ماشین آلات امکان پذیر است.

6- کیفیت قفسه بندی انبار
انتخاب بهترین قفسه بندی انبار که با نوع کالا تناسب داشته باشد و بهره وری از انبار را نیز افزایش دهد اگر کیفیت نداشته باشد ارزش نخواهد داشت. چون قفسه های بی کیفیت استحکام بسیار کمی داشته و نمی توانند وزن سنگین بار را تحمل کند. علاوه براین، قفسه های بی کیفیت با کوچکترین برخورد لیفتراک و سایر ماشین آلات موجود در انبار دچار ریزش و شکستگی خواهند شد.

راهنمای انتخاب قفسه بندی انبار

7- توجه به سیستم جا به جایی و چیدمان بار
کالا و بارهای موجود در انبارها دارای ویژگی های متفاوتی هستند و برخی از آنها به دلیل تاریخ انقضا باید در زمان مناسب از انبار خارج شوند. قفسه های انبار دارای سیستم های چیدمان و جا به جایی متفاوتی هستند. برخی از این قفسه ها دارای سیستم جا به جایی fifo می باشد و تعدادی lifo بوده و تعدادی نیز by order هستند. اگر کالاها دارای تاریخ انقضا هستند، قفسه هایی را انتخاب کنید که سیستم جا به جایی بار fifo را انتخاب کنید.

8- انتخاب قفسه های انبار متناسب با تعداد کالا
به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین قفسه بندی انبار، تناسب آنها با تعداد کالاهای انبار است. در انبارهایی که کالاهای زیاد با تنوع بالا دارند، باید قفسه های مناسب با این شرایط را انتخاب کنید. اگر انبار دارای تنوع و تعداد کمی از کالاها هستند، قفسه مشبک فلزی گزینه ایده آلی خواهد بود اما برای تعداد زیاد کالا این قفسه ها مناسب نخواهند بود.

9- تناسب قفسه انبار با اصول ایمنی
قفسه های انبار باید بر اساس استانداردها طراحی و تولید شوند تا توازن و تعادل در تمام بخش های آن ایجاد و خطرپذیری آنها تا حد زیادی کاهش یابد. قبل از خرید هر یک از انواع قفسه های انبار ابتدا بررسی کنید که آیا طراحی و ساخت آنها بر اساس اصول ایمنی و استانداردها بوده است یا خیر؟ خرید قفسه ها از مراکز معتبر مانند انبار تجهیز آسیا و سایر برندها می تواند تا حد مطلوبی این مشکلات را برطرف کند.

10- انتخاب قفسه بندی انبار با گارانتی
با توجه به اینکه قفسه های انبار توسط شرکت های مختلفی تولید و ارائه میشوند، کیفیت ساخت و استاندارد بودن آنها با هم تفاوت دارد. اگر اطلاعات کافی درباره ویژگی های قفسه های مناسب و باکیفیت ندارید، پیشنهاد می کنیم از شرکت هایی خرید انجام دهید که برای محصولات خود گارانتی ارائه می دهند. گارانتی ارائه شد ه و بازه اعتبار آن به معنای این است که تولیدکننده از کیفیت بالای محصولات خود مطمئن است.

جمع بندی
برای دریافت بیشترین کارایی از قفسه های انبار باید انتخاب درستی داشته باشید. به همین دلیل در زمان انتخاب قفسه ها فاکتورهایی مانند جنس، تناسب سازه با شرایط انبار  و نوع و تعداد کالاها، سیستم جا به جایی و چیدمان بار از قفسه و همچنین استاندارد بودن آنها بر اساس اصول ایمنی و غیره باید با دقت بررسی شوند. قیمت، قابلیت تعمیر و نگهداری قفسه ها، تجهیزات مورد نیاز برای چیدمان بار در آنها و همچنین مدت زمان گارانتی نیز از دیگر مواردی هستند که نباید از آنها غافل شد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها