به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۷۹۸۷۹

دست یونان به مرمرهای غارت‌شده می‌رسد؟

دست یونان به مرمرهای غارت‌شده می‌رسد؟
گروه فرهنگی: فقط چند روز پس از اظهارات «موزه بریتانیا» ‌ درباره انجام مذاکراتی با یونان برای استرداد مرمرهای «پارتنون» ‌ به «آتن»، وزارت فرهنگ یونان با انتشار بیانیه‌ای احتمال امضای هرگونه توافقنامه‌ای را که به تایید مالکیت بریتانیا بر این آثار باستانی منتهی شود، رد کرد.
 
به گزارش ایسنا، وزارت فرهنگ یونان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما بار دیگر تکرار می‌کنیم که بر اساس موضع قاطع کشورمان، صلاحیت، اختیار و مالکیت موزه بریتانیا بر مرمرهای پارتنون را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ چراکه آن‌ها مسروقه محسوب می‌شوند.»‌به نظر می‌رسد بیانیه وزارت فرهنگ یونان واکنش مستقیمی به گزارش‌هایی باشد که هفته گذشته در «تلگراف» ‌ و «بلومبرگ» ‌ منتشر شده بود. طبق این گزارش‌ها، «جورج اوزبورن»، مدیر «موزه بریتانیا» و مسؤولان موزه آکروپولیس آتن مذاکرات پیشرفته‌ای برای امضای توافقنامه‌ای با محوریت امانت این آثار تاریخی انجام داده‌اند.

منابع یونان در گفت‌وگو با «تلگراف» ‌ اعلام کردند که تبادل این مرمرها با آثار موزه ملی باستان‌شناسی آتن و ارسال آن‌ها به بریتانیا ممکن است به‌زودی انجام شود.با این حال به نظر می‌رسد بیانیه‌ای که توسط وزارت فرهنگ یونان در نشریه یونانی «Kathimerini» منتشر شده است، احتمال هرگونه توافق با محوریت "امانت دادن آثار تاریخی" را رد می‌کند. بر اساس این بیانیه، موضع رسمی یونان درباره مالکیت صریح یونان بر مرمرهای پارتنون تغییر نکرده است.

ماه گذشته نشریه یونانی «تا نئا» ( Ta Nea) گزارش کرد که یونان و «موزه بریتانیا» ‌ چندین ماه به طور مخفیانه جلساتی را درباره مرمرهای پارتنون تشکیل داده‌اند. این مرمرها پس از این‌که توسط یک اشراف‌زاده اسکاتلندی به نام «لرد الگین» ‌ از آکروپولیس خارج شدند، از سال ۱۹۳۲ میلادی در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده‌اند.
«موزه بریتانیا» در سال‌های اخیر برای به رسمیت شناختن مالکیت یونان بر این مرمرهای باستانی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته است. این درحالی است که بحث بر سر مالکیت اشیاء تاریخی و فرهنگی که در دوران استعمار غارت‌ شده‌اند، در سراسر جهان پررنگ شده است.

با تداوم کشمکش مربوط به مالکیت مرمرهای پارتنون، دولت بریتانیا تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به «موزه بریتانیا» واگذار کرده است، ‌ این درحالی است که مسؤولان «موزه بریتانیا» بر این باورند که این مرمرها به طور قانونی و بر اساس مجوزی که نیروهای عثمانی اشغال‌کننده یونان در قرن نوزدهم میلادی در اختیار او قرار داده بودند، از یونان خارج شده‌اند.

تکه‌های کتیبه اصلی معبد پارتنون در موزه‌های مختلف جهان نگهداری می‌شوند، اما روند استرداد آن‌ها به یونان با سرعت کمی آغاز شده است.در ماه مه‌ سال ۲۰۲۲، ایتالیا اعلام کرد که بخشی از کتیبه شرقی پارتنون که از یک موزه ایتالیایی به یونان امانت داده بود در آتن باقی خواهد ماند.اخیرا نیز، واتیکان اعلام کرد سه تکه از مرمرهای پارتنون که در موزه‌های واتیکان نگهداری می‌شوند را به یونان تحویل می‌دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها