به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۸۰۸۰۱

گرگ مبارز؛ وزیر خارجه جدید چین شد

گرگ مبارز؛ وزیر خارجه جدید چین شد
گروه بین الملل: دولت پكن، «چین گانگ» سفیر سابق خود در ايالات متحده را به عنوان وزیر خارجه جدید کشورش معرفی کرد که جانشین وانگ یی ‌شده است.
وانگ یی نیز جانشین یان جی‌یچی به عنوان رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین می‌شود که مشاور ارشد ديپلماتيک شی جین‌پينگ است.
سازمان خبری مرکزی (CNA) مرتبط با دولت تایوان بر دو جنبه انتصاب چین ۵۶ ساله انگشت گذاشته است که عدول از رسم سابق است: نخست اینکه او در اکتبر سال ۲۰۲۲ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در کنگره بیستم ارتقا پیدا کرد و سريع‌تر از چندین وزیر ارشد مدارج ترقی را طی کرد. دوم این‌که، او سه ماه پیش از دیدارهای «دو جلسه‌ای» ماه مارس منصوب شد که در آن يک وزیر خارجه جدید را به طور معمول کنگره ملی خلق که عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری است، منصوب می‌کند.
ساوث چاینا مورنینگ پست روزنامه خصوصی هنگ کنگ چین را «دستیار معتمد شی» توصيف کرده است و انتصاب او به مقام وزارت خارجه را تلاش پکن «برای تثبيت روابط با واشنگتن» خوانده است.
چین متولد تیان‌جین در سال ۱۹۶۶ است و پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه روابط بین‌الملل در سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه پیوست. به اروپا فرستاده شد و سه نوبت به بریتانیا رفت و در نهایت نماینده ویژه در سفارت چین در لندن شد.
چین دو بار سخنگوی وزارت بوده است، در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ که به گفته ساوث چاینا مورنینگ پست در دوره دوم تصدی این منصب ديپلمات‌های چینی از «سر به زیر بودن» موضع‌شان را به نسل جنگجویی از «گرگ‌های مبارز» تغییر دادند و چین در آن زمان «یکی از سرسخت‌ترین افراد» در درون وزارت بود.
اما رسانه حزبی جيمو نيوز به نقل از رسانه‌ها سبک چین را در مقام سخنگویی «سرسخت ولی عاقلانه» توصيف کرد و او را به خاطر «آرام ماندن» موقعی که ميزبان برنامه، مارگارت برنان، طی مصاحبه‌ای در سی‌بی‌اس در ماه مارس ۲۰۲۲ هنگام سفارت‌اش در آمریکا «بيست و سه بار بی‌ادبانه سخن او را قطع کرد» ستود.
به گفته روزنامه دولتی چاینا دیلی پس از لی ژائوشينگ و يانگ جی‌یچی، چین سومین سفیر چین در آمریکاست که به مقام وزارت رسیده است. می نگ پائو روزنامه خصوصی هنگ کنگ نيز متذکر شد که او جوان‌ترین وزیر چین از زمان چوئن لای است.له يوچنگ نايب وزیر ۵۹ ساله سابق که برای این منصب آماده شده بود در عوض در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به سمت نايب رئیس اداره راديو تلويزیون ملی منصوب شد. از له که متخصص تحصیل‌کرده امور روسیه است، به دفعات در دسامبر ۲۰۲۱، هفته‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، نقل شده بود که «هيچ سقفی» برای دوستی چین و روسیه وجود ندارد.
چین در پاسخ به پرسشی درباره ديپلماسی «گرگ مبارز» چين در روز ۹ فوریه ۲۰۲۱ گفت: «چین هرگز شایعات یا اطلاعات جعلی را منتشر نکرده است. بر عکس، چين قربانی انواع شایعات و اطلاع‌رسانی‌های گمراه‌کننده بوده است ... بعضی کشورها و افراد که بی‌محابا و بدون هیچ شاهدی نام چین را لکه‌دار می‌کنند هیچ کم از «گرگ‌های پلید» نیستند.»
دو ماه پس از حمله روسیه به اوکراين، چين انتقاد کرد که: «وقتی بحران از راه رسید، چماق تحریم‌ها را در برابر چین بلند کردند تا دست از سیاست خارجی مستقل صلح‌جویانه‌اش تحت فشار بردارد. عده‌ای با سوء تعبیری خطرناک از روابط چین و روسیه، بانگ برآوردند که «محور چین-روسیه» درست شده است و بی هیچ مبنایی از چین خواستند که برای این بحران قبول مسئوليت کند.»پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تايوان در اوت سال ۲۰۲۲، چین گانگ هشدار داد که: «این اتهام آمریکا علیه چین که دارد تنش‌ها را زیاد می‌کند از اساس بی‌مبنا و نادرست است. واقعیت‌ها نشان داده‌‌اند که آمريکاست که برای صلح و ثبات در تنگه تايون و منطقه دردسر درست می‌کند.»
او هنگام خداحافظی با مردم آمریکا در روز ۲ ژانویه ۲۰۲۳ گفت: «در آینده، من همچنان مراقب و حامی رشد روابط آمریکا و چین و مشوق گفت‌وگو، تفاهم و نزديکی بین دو ملت خواهم بود و برای احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد میان دو کشورمان تلاش خواهم کرد ...».
گزارشگران درباره هشت سال دوره سخنگویی گفته‌اند: «او [چین گانگ] هیچ وقت مشکلی را دور نمی‌زند بلکه رويکردی سرراست و روشن نسبت به آن دارد، به ويژه وقتی که به سوالات تحریک‌آميز واکنش نشان می‌دهد «تیز و قدرتمند» است و از بحث فرار نمی‌کند و دوپهلو حرف نمی‌زند.»
رسانه حزبی شانگهای آبزرور درباره انتصاب چین به عنوان سفیر در آمریکا در روز ۲۹ ژوییه ۲۰۲۱ نوشت: «چین گانگ خودش نماد خوبی از ديپلماسی کشور عظیم چین است. او در عین حفظ منافع ملی، فردی است با اعتماد به نفس، گشوده و صمیمی.»ويکتور شیه، استادیار دانشگاه کالیفرنیا درباره دوره سفارت چین در روز ۴ نوامبر ۲۰۲۲ گفت: «او بر خلاف آن‌چه عده‌ای از آن بیم داشتند رفتاری تهاجمی نداشته است ... به نظر می‌رسید که سعی می‌کند ديپلماتيک باشد. در نتیجه از دید من، او خیلی خوب کارش را انجام داده است.»
يکی از مقامات آمریکایی که اسم‌اش ذکر نشده است به ساوث چاینا مورنینگ پست در روز ۴ نوامبر ۲۰۲۲ گفت: «بزرگترین مزیت او رابطه‌اش با شی بود ولی معنای این رابطه این بود که تماماً تمرکز بر «حفظ خط حمله» خود بود نه آزمايش کردن اينکه در رابطه‌اش چه گزینه‌هایی در دسترس اوست يا این‌که خود را به عنوان يک سرمايه جا بیندازد.»
وينسنت وانگ استاد دانشگاه آدلفی درباره انتصاب چین به مقام وزارت خارجه در روز ۳۱ دسامبر گفت: «ممکن است رفتار او از بیرون خیلی ملايم‌تر به نظر برسد ولی راهبرد اصلی همان است که بود. انتظار شی جین‌پينگ از نقش چین در امور جهانی «کشوری با ديپلماسی عظيم» است.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها