به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۸۲۷۳۸

ابهام در تحویل لئوپارد به اوکراین

ابهام در تحویل لئوپارد به اوکراین
گروه بین الملل: با وجود افزایش فشارها بر آلمان برای موافقت با تحویل تانک‌های تهاجمی لئوپارد به اوکراین همچنان تصمیم نهایی گرفته نشده است. وزیر دفاع جدید آلمان می‌گوید تصمیم در این باره به زودی گرفته می‌شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.
نشست وزیران دفاع کشورهای غربی حامی اوکراین در حالی به پایان رسید که شرکت‌کنندگان موفق به قانع کردن آلمان برای موافقت با تحویل تانک‌های تهاجمی لئوپارد۲ به کی‌یف نشدند.
این نشست در پایگاه نظامی رامشتاین ایالات متحده در ایالت راین‌لند فالتس آلمان برگزار شد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان می‌گوید در این نشست یک دیدگاه واحد درباره این مسئله وجود نداشت.دولت فدرال آلمان اعلام کرده که امکان تحویل تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین را بررسی می‌کند. این تانک‌های ساخت آلمان از پیشرفته‌ترین تانک‌های تهاجمی جهان به شمار می‌روند که تا کنون در اختیار بسیاری از کشورهای اروپایی نیز گذاشته شده‌اند.
به گفته پیستوریوس هنوز تصمیم نهایی درباره تحویل تانک لئوپارد به اوکراین گرفته نشده اما این کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود زیرا او مایل است بتواند به سرعت اقدام کند.
او می‌گوید به همین دلیل از همکارانش در وزارت دفاع خواسته لیستی از تمام انواع تانک‌های لئوپارد، چه آنها که در خدمت ارتش آلمان و چه آنها که در حال تولید هستند آماده و ارائه کنند.
پیستوریوس گفته همچنین قرار است علاوه بر تعداد تانک‌ها، توانمندی عملیاتی و سازگاری آنها با سیستم‌های کشورهای متحد نیز بررسی و مشخص شود.وزیر دفاع آلمان می‌گوید این زمینه‌سازی برای روزی است که احتمالا فرامی‌رسد و در آن باید قادر به اقدام سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.کارشناسان نظامی برآورد می‌کنند در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تانک لئوپارد۲ در اختیار کشورهای مختلف اروپایی باشد.
آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان هفته گذشته در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود کشورش در هماهنگی با متحدان غربی تصمیم گرفته تعدادی تانک لئوپارد به این کشور تحویل دهد.کشورهایی که از آلمان تسلیحات سنگین دریافت می‌کنند فقط با موافقت برلین می‌توانند آنها را در اختیار کشور ثالث قرار دهند. در روزهای گذشته برخی سیاستمداران آلمانی گفته‌اند لهستان هنوز تقاضایی برای تحویل تانک لئوپارد به اوکراین ارائه نکرده است.
بوریس پیستوریوس می‌گوید درباره اعطای مجوز به کشورهای دیگر برای صادرات تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان بحث‌هایی شده اما تصمیم‌گیری نشده و تصمیم نهایی در این مورد را صدراعظم آلمان اولاف شولتس خواهد گرفت.
اولاف شولتس  در همایش مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، از پاسخ مشخص به پرسش‌ها در مورد تحویل تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین طفره رفت.او تاکید کرد که آلمان در حال حاضر کشوری است که پس از آمریکا و بریتانیا، بیشترین کمک‌های نظامی را به اوکراین ارائه داده است.
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در مراسم پایانی اجلاس رامشتاین تاکید کرد که حامیان کی‌یف در سرتاسر جهان در کمک‌های خود کوتاهی نخواهند کرد زیرا مسئله نه فقط بر سر امنیت اوکراین بلکه مسئله امنیت سراسر اروپا و کل جهان است.
او تاکید کرد که نیروهای روسی در تجاوز به اوکراین با کمبود مهمات و تلفات سنگین روبرو هستند و روسیه برای تامین مالی تهاجم غیرضروری و غم‌انگیز خود به این کشور دست به دامن معدود شریکانی شده که برایش باقی مانده‌اند.با این حال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شانس پیروزی سریع نیروهای اوکراین در جنگی که روس‌ها آغاز کرده‌اند را همچنان ناچیز ارزیابی می‌کند.
او می‌گوید از منظر نظامی "بسیار بسیار دشوار" است که اوکراینی‌ها موفق شوند نیروهای روسی را در سال جاری از تمام خاک خود و مناطق اشغالی عقب برانند.
نیروهای روسی تجاوز نظامی به خاک اوکراین را ۲۴ فوریه سال گذشته آغاز کردند و در هفته‌های نخست موفق شدند بخش‌هایی از این کشور، به خصوص در جنوب و شرق را اشغال کنند.
در ماه‌های اخیر نیروهای اوکراینی، به خصوص با افزایش کمک‌های تسلیحاتی غرب موفق شدند برخی از مناطق اشغالی را بازپس بگیرند اما با حمله‌های تلافی‌جویانه نظامیان روسی این روند متوقف یا بسیار کند شده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها