به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۳۸۳۵۰۷

مقایسه گرید‌های استیل در تولید زنجیر و سیم بکسل

گروه کسب و کار: استنلس استیل Stainless steel یکی از آلیاژ‌های بسیار پر کاربرد در صنایع می‌باشد که از مخلوط درصد بسیار بالایی عنصر فلزی آهن با عناصر فلزی فعالی مانند کروم و نیکل تولید می‌شود.
مقایسه گرید‌های استیل در تولید زنجیر و سیم بکسل
در واقع عنصر آهن که در ترکیبات آلیاژی فولادی نیز بکار گرفته می‌شود دارای 3 الکترون آزاد می‌باشد که در ترکیب با اکسیژن اکسید شده و به Fe2o3 تبدیل می‌شود. این فرایند اکسید شدن را زنگ زدن می‌نامند که سبب پوک شدن آهن و از دست دادن قابلیت‌های مکانیکی می‌شود. از این رو فولاد که از ترکیب 97% آهن با کربن و درصد اندکی عناصر دیگر تولید می‌شود بدون مقاوم سازی سطحی به سرعت دچار زنگ زدگی می‌شود. این امر سبب می‌شود که سیم بکسل و زنجیر فولادی هر چند مقاومت کششی و سایشی بالایی دارند دارای محدودیت‌هایی در کاربری باشند.
آلیاژ‌های فولادی ایده آل ترین و پر کاربرد ترین ترکیبات در تولید سیم بکسل و زنجیر می‌باشند. در واقع قابلیت عملیات حرارتی فولاد که به شدت بر دو قابلیت مکانیکی آن یعنی تنسایل و سختی سطحی تاثیر می‌گذارد مهمترین مشخصه ای است که سبب کاربری گسترده فولاد در تولید قطعات صنعتی از جمله سیم بکسل و زنجیر و اتصالات لیفتینگ می‌شود. تنها ضعف فولاد که کاربری زنجیر و سیم بکسل استیل را به همراه دارد ضعف در برابر مواد خورنده از جمله در تماس با آب و رطوبت و اسید‌ها و باز‌هاست. در زیر به معرفی کامل گرید‌های استیل در تولید سیم بکسل و زنجیر می‌پردازیم.

سیم بکسل و زنجیر استیل گرید 304
گرید 304 از استنلس استیل را به گرید 18-8 نیز می‌شناسند. در ترکیبات آلیاژی این گرید از استیل از 18% کروم و 8% نیکل استفاده شده است. هم کروم و هم نیکل دارای قابلیت الکترون دهی بسیار بالایی هستند. این امر سبب می‌شود در تماس زنجیر و سیم بکسل استیل با آب و رطوبت پیش از آنکه الکترون عنصر فلزی آهن از دست رود الکترون این دو عنصر از دست رفته و این امر مانع از زنگ زدگی سیم بکسل استیل شود.
گرید 304 از استنلس استیل را به گرید بگیر نیز می‌شناسند. دلیل این امر جذب بسیار پایین این آلیاژ تحت میدان مغناطیسی آهنربا می‌باشد که در واقع روش تشخیص دو گرید استیل بگیر و نگیر نیز می‌باشد. سیم بکسل و زنجیر استیل 304 یا بگیر به رنگ نقره ای مایل به زرد و بدون نیاز به آبکاری یا مقاوم سازی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم بکسل استیل بگیر اغلب با ساختار‌های 7X7 که معمولا در سایز‌های کوچکتر و یا بصورت مغزی مورد استفاده قرار می‌یگرد و یا در ساختار‌های 6X19, 7X19 تولید می‌شود و در تولید نرده‌های سیم بکسلی استفاده گسترده ای دارد. تنسایل مقاومت کششی سیم بکسل استیل بگیر 304 برابر با 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

سیم بکسل و زنجیر استیل نگیر 316
گرید 316 از زنجیر و سیم بکسل استیل را به گرید نگیر نیز می‌شناسند. دلیل این نام گذاری عدم جذب این گرید از استیل تحت تاثیر میدان مغناطیسی آهنربا است. در ترکیبات آلیاژی سیم بکسل استیل 316 علاوه بر 18% کروم و 8% نیکل که در ترکیبات گرید 304 بگیر نیز بکار رفته است تنها از 2% Mo یا مولیبدنیوم استفاده شده است. این میزان اندک از عنصر فلزی مولیبدنیوم نه تنها سبب عدم جذب توسط آهنربا می‌شود بلکه بر قابلیت‌های مقاومت محیطی در برابر خورندگی این گرید از استیل نیز کمک بسیاری می‌کند.
سیم بکسل و زنجیر استیل نگیر 316 از نظر قابلیت‌های مکانیکی از جمله تنسایل و سختی با گرید 304 برابری می‌کند. تفاوت دو گرید در قابلیت‌های بالاتر استیل 316 در برابر زنگ زدگی در تماس با اسید‌ها و گاز‌های خورنده بالاخص گاز‌های کلریدی است. وجود 2% عنصر فلزی گرانبهای مولیبدنیوم در ترکیبات زنجیر و سیم بکسل استیل نگیر 316 سبب می‌شود این گرید دارای قیمت بالاتری نیز باشد.
اطلاعات فنی انواع سیم بکسل و ادوات لیفتینگ
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها