به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۸۳۵۷۵
تورم به ۴۶.۳ درصد و خط فقر به ۱۵ میلیون تومان رسیده است

افزایش حقوق بالاتر از ۵۷ درصد خواهد شد؟

افزایش حقوق بالاتر از ۵۷ درصد خواهد شد؟
گروه اقتصادی: خبرآنلاین نوشت: در حالی دومین جلسه شورای عالی کار در زمینه تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران عصر روز شنبه هفته‌جاری برگزار شد که این سوال برای بسیاری از کارگران و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی مطرح است که‌ آیا میزان افزایش حقوق در سال آینده به اندازه امسال، یعنی ۵۷ درصد خواهد بود؟
براسای ماده ۴۱ قانون کار، حقوق کارگران باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت در شورای عالی کار تعیین شود. افزایش حقوق بازنشستگان نیز تحت‌تاثیر همین تعیین دستمزد مصوب شورای‌عالی کار خواهد بود.
بر همین اساس، بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر، برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که خط فقر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشته و به عدد یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان سرانه در ماه رسیده که بر این اساس خط فقر یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب ۳ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان خواهد بود.
البته آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده‌های موجود، برای سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآوردها به طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان است. این عدد برای خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد می‌شود.
با توجه به این شرایط، فعالان کارگری معتقدند دستمزد کارگران و به تبع آن دستمزد بازنشستگان باید به گونه‌ای تعیین شود که بتواند قدرت خرید کارگران را حفظ کند.
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره احتمالاتی که در تعیین دستمزد ۱۴۰۲ وجود دارد، در گفت‌وگو با  خبرآنلاین می‌گوید: به نظر من امسال شرایط تعیین دستمزد نسبت به سال‌های گذشته به مراتب سخت‌تر است و دلیل آن هم این است که پیش‌بینی می‌شود که روند تورم تصاعدی باشد.
وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد که دولت توانایی لازم را برای مدیریت و ثبات اقتصاد از دست داده است، می‌افزاید: یکی از علائم جدی و مشهودی که می‌توان به آن اشاره کرد، نرخ دلار است که مرز ۴۱ هزار تومان را رد کرده است. با توجه به‌ پیش‌بینی‌هایی هم که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده و هم‌ بانک جهانی در خصوص نرخ تورم ایران دارد، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را برای سال آینده خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: دولت هم براساس هدف‌گذاری‌هایی که انجام داده، رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای نرخ دلار در خصوص قیمت کالاها تعیین کرده است. این عدد چند برابر رقمی است که در گذشته در خصوص کالاهای اساسی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تعیین می‌شد. این علائم نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها در سال آینده خواهد بود. با این رویکردی که دولت در خصوص افزایش دستمزد و مستمری کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه داشته که ۲۰ درصد است، به نظر می‌رسد ما با یک چالش اساسی در کشور برای تعیین دستمزد روبه‌رو هستیم و این روند تعیین دستمزد را کاملا برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌کند.
وی متذکر می‌شود: مقاومت دولت برای عدم افزایش منطقی دستمزدها به نظر من یکی از کارهای سختی است که کارگران و بازنشستگان در روزهای آینده تا پایان سال روبه‌رو خواهند بود. پیش‌بینی من این است که دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط و شاخصه‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد، مانع افزایش دستمزد برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی شود.مجلس هم من فکر می‌کنم که این رقم ۲۰ درصدی را که دولت پیشنهاد داده، حتما تغییر خواهد داد و آن را افزایش می‌دهد.
وی عنوان می‌کند: ما نمی‌توانیم کمتر از ۱۰ میلیون تومان دستمزد را برای سال آینده تعیین کنیم و این واقعیتی انکارناپذیر است و دولت باید انعطاف لازم را در خصوص آن نشان دهد.کارگران هم باید کاملا هوشیار باشند و این شرایط سختی است که امسال با آن روبه‌رو هستند. باید با حوصله و کار کارشناسی دقیق و منطقی دولت را مجاب کنند که دستمزدها را متناسب با شرایط اقتصادی افزایش دهد.
حاج‌اسماعیلی یادآور می‌شود: من حتی رقم تعیین دستمزد را از رقم ۵۷ درصد سال گذشته بالاتر می‌دانم و ما باید رقم‌های بالاتر از این را برای کارگران و بازنشستگان مطالبه کنیم تا بتوانیم رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل دستمزد و حداقل مستمری بازنشستگان تامین‌اجتماعی در کشور تعیین کنیم.این یک واقعیت است و باید برای آن تلاش و مبارزه کنیم و راهی است که کارگران باید در روزهای آینده با صبوری طی کنند. دولت هم باید کاملا شفاف با این مساله برخورد کند. این یک واقعیت است که الان در شرایط سخت اقتصادی کشور با آن روبه‌رو هستیم و باید موقعیت شرایط معیشتی کارگران و حداقل‌بگیران را در کشور درک کنیم و اگر حقوق کمتر از این تعیین شود، به نظر من مشکلات بیشتر از این خواهد شد.
این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: در کنار این‌ها باید به چند عامل اساسی دیگر توجه کنیم که نشان‌دهنده شرایط بحرانی تورم در کشور است. یکی کسری بودجه است‌ که‌ در کشور وجود دارد و امسال حتما بیشتر خواهد شد و در سال آینده این رقم به دلیل محدودیت‌هایی که به لحاظ سیاسی در حوزه تحریم‌ها اتفاق افتاده، پیچیده‌تر خواهد شد.
حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: از سوی دیگر، افزایش قیمت‌هایی که روند آن در حال حاضر در کشور آغاز شده، با حرکت به سمت پایان بیشتر خواهد شد و در سال آینده هم به دلیل تعیین افزایش دستمزدها و مستمری‌ها، این روند باز هم مضاعف خواهد شد. بر این اساس، پیش بینی من این است که تعیین دستمزدها با رقم‌های کاملا بالاتر از سال گذشته و بیشتر از ۵۷ درصد در کشور باید مدنظر قرار گیرد. به نظر من نتیجه مذاکرات میان کارگران و کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی و همین‌طور سایر سطوح به روزهای پایانی سال برسد، چون این روند بسیار سخت خواهد بود و اختلاف‌نظرهای شدید و شرایط سختی کارگران برای مذاکره و متقاعد کردن دولتپیش رو دارند تا قبول کند تعیین دستمزد مطابق نرخ تورم و خط فقر باشد.
حاج‌اسماعیلی متذکر می‌شود: شما می‌دانید که در روزهای گذشته خود دولت و بخش رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را برای کلانشهرهایی مثل تهران در حدود ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده است، بنابراین رقم ۲۰ درصدی که دولت در بودجه پیشنهاد داده و تمایل دارد که بتواند روی مذاکرات شورای عالی کار هم تاثیر بگذارد، کاملا غیرواقعی است و مغایرت‌های جدی با شاحص‌های اقتصادی، نرخ تورم و خط فقر دارد.
وی خاطرنشان می‌کند: بر این اساس، حتما باید این اتفاق از طرف نمایندگان مجلس زودتر با واکنش روبه‌رو شود و آن‌ها این رقم را تغییر بدهند تا راه برای مذاکرات منطقی در شورای عالی کار باز شود.
برچسب ها: دستمزد ۱۴۰۲

عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۴:۴۷
پارسال هم گفتن 50 درصد
تورم 50 درصدی که اتفاق افتاد
بعد 20 درصد اضاف کردن
اینم شده یک روش خالی کردن جیب مردم (417044)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۴:۴۷
پارسال هم گفتن 50 درصد
تورم 50 درصدی که اتفاق افتاد
بعد 20 درصد اضاف کردن
اینم شده یک روش خالی کردن جیب مردم (417045)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۹:۴۳
خواهشن برای سال جدید تصمیمی بگیرید که دیگر ما کارگران و کارمندان شرمنده بچه هامون نباشیم.. ما امیدمان به خداست و روزی خود را از او می‌خواهیم و امیدوارم به لطف خداوند سال بعد برای همه ما سالی پر از برکت باشه.. (417071)
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۲۲:۳۸
حقوق صد برابر بشه وقتی هنوز کارگر اولین حقوق و نگرفته همه چیز قیمتش بالا میره بی اثر هست اینا همش بازیه خدا به داد ما کارگرها برسه (417090)
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۲۲:۴۱
حداقل بزارید حرف دلمونو بزنیم وقتی نظرمون منتشر نمیشه چه فایده.فعلا بخورید گردنتون کلفت بشه یه روزی خدا قطعش میکنه (417092)
ساجدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۲۲:۴۷
در مورد بازنشستگان هم باید فکری اساسی کرد خدائیش اونا با توجه به شرائط بدنیشون خیلی مستحق افزایش اساسی حقوق اند (417093)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۲۳:۵۹
عیدی بازنشستگان همانند زمان اشتغال( 2ماه حقوق ثابت)، این تلاشگران میبایستی محاسبه و پرداخت گردد.25% متناسب سازی سال1400 تاپایان سال1401 میبایستی محاسبه و معوقات ماههای گذشته نیز محاسبه وپرداخت گردد. همچنین افزایش مزایای حقوق اعم از حق مسکن و عائله وغیره میبایستی محاسبه وپرداخت گردد.
ضمنأ مبالغ 2%ماده89 و هزینه بیمه تکمیلی که هیچ مشکلی راحل نمیکنند میبایستی از کسورات فیش حذف گشته وکسرنشود.همچنین حتمأ میبایستی بخشی از سهام شستا به بازنشستگان تأمین اجتماعی واگذار گردد تا از سود و مزایای جانبی آن م (417097)
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۰۱:۵۰
در حال حاضر کارمند تازه استخدام شده در دولت با مدرک فوق لیسانس حقوقش با حقوق حداقل کارگری یکی است. (417102)
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۳:۳۹
تورم گرانی ناحق را کنترل کنید حقوق اضافه راه اشتباه تا کجا آقایان مسول ارزش پول ملی را حفظ کنید (417145)
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۲۳:۰۵
سلام شمارابه هردین ومذهب که هستین مامستمری بگیران شرمنده زنوبچه ونوه هستیم بیماری هم اریک طرف همیشه کیسه بیمارهستیم مارادرک کنید متشکرم (417186)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها