به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۳۸۴۳۰۱

بازگشت سفیر و دیپلمات‌های آذربایجان به باکو

بازگشت سفیر و دیپلمات‌های آذربایجان به باکو
گروه سیاسی: در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، علی علیزاده، سفیر این کشور در ایران به همراه کارکنان این سفارتخانه و اعضای خانواده‌های آنها به باکو بازگشته‌اند.
یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی بوتا متعلق به جمهوری آ‌ذربایجان  هیات دیپلماتیک این کشور را به همراه پیکر اورخان عسگراف،‌ مامور امنیتی کشته شده در این حمله به باکو منتقل کرد.
دو مامور زخمی شده هم همراه با این پرواز به جمهوری آذربایجان برگشتند.
خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان تعداد افراد خارج شده از ایران را ۵۳ نفر عنوان کرده‌اند.با خروج همه کارکنان دیپلماتیک جمهوری آذربایجان از تهران، آینده روابط دیپلماتیک این کشور با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
خلف خلف‌اف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفته است به رغم تعلیق کامل فعالیت‌های سفارت در تهران، سرکنسولگری این کشور در تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
جمعه گذشته در حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور دیگر حفاظت مجروح شدند.پلیس تهران گفت که یک مظنون را دستگیر کرده است.مقامات ایرانی حادثه روز جمعه را محکوم کرده‌اند، اما رئیس پلیس تهران گفت مهاجم انگیزه «شخصی» داشته است.
الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان حمله و تیراندازی سفارت این کشور در تهران را یک «حمله تروریستی» خواند و خواستار تحقیقات فوری شد. این حادثه در بحبوحه افزایش تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین معرفی اولین سفیر باکو در اسرائیل رخ داده است.
علاوه بر نزدیکی جمهوری آذربایجان به اسرائیل، نزدیکی ایران با ارمنستان از دیگر بحران‌های دو کشور است.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها