به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۸۴۳۳۶

از کیفیت خودرو داخلی چه خبر؟

از کیفیت خودرو داخلی چه خبر؟
گروه اقتصادی: مسوولان صنعتی کشور با افتخار از رشد تولید یک‌میلیون‌دستگاهی خودرو می‌گویند، اما اظهارنظری درباره کیفیت محصولات تولیدی نمی‌کنند.به گزارش دنیای اقتصاد، پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به طور ماهانه در گزارش‌هایی مشتریان را نسبت به وضعیت کیفی محصولات تولیدی مطلع می‌کرد. هرچند این شرکت نیز بنا به درخواست وزارت صمت دولت پیشین، گزارش‌های کیفی خودرو را محدود و مختصر کرده بود؛ با‌این‌حال انتشار گزارش کیفی نشان از آن داشت که حفظ یا ارتقای کیفیت خودرو برای مسوولان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. حال حدود یک سالی می‌شود که گزارش کیفی به طور عام منتشر نمی‌شود و شرکت بازرسی نیز ظاهرا مجوز علنی کردن آن را ندارد.
 
این رویه می‌تواند یک دلیل عمده داشته باشد و آن نزول کیفی محصولات تولیدی است؛ بنابراین تا حدودی می‌توان به این ابهام پاسخ داد که چرا سیاستگذار تمایل چندانی به علنی کردن گزارش‌های کیفی ندارد. از سوی دیگر صنعت خودرو از ابتدای سال جاری، درگیر موضوعات مختلفی بوده است؛ موضوعاتی که کیفیت خودرو را به حاشیه رانده است.

کشف قیمت و چگونگی عرضه، ماه‌هاست که سیاستگذار را به خود مشغول کرده است. کشف قیمت خودرو در بورس کالا، شورای رقابت یا توسط ستاد تنظیم بازار مدت‌هاست که به سوژه اول صنعت خودرو تبدیل شده است. معلوم نیست قیمت خودرو قرار است در ستاد تنظیم بازار کشف شود یا بورس کالا. شورای رقابت هم ماه‌هاست صنعت خودرو را به خود مشغول کرده است.

بدین ترتیب مشخص نیست در این هیاهو، روند کیفی خودرو چه مسیری را طی می‌کند. حالا نیز کشمکش علنی میان بورس کالا و شورای رقابت شکل گرفته مبنی بر اینکه کدام‌یک مرجعیت تعیین قیمت خودرو را دارند.
چندی پیش جانشین پلیس راهور در کنایه‌ای به خودروسازان عنوان کرده بود «گالیله، ادیسون و پاستور چیز‌های دیگری کشف کردند ما هم قیمت خودرو را کشف کردیم». کنایه وی در شرایطی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید که کشمکش بر سر قیمت‌گذاری خودرو هنوز ادامه دارد. در این کشمکش ظاهرا برخی خودروسازان برای کاهش هزینه تولید یا تحویل زودتر از موعد، دست به تغییراتی در آپشن‌ها یا امکانات خودرو‌های تولیدی زده‌اند. به عنوان نمونه یک خودروساز دو آپشن رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی یکی از محصولات تولیدی خود را حذف کرده یا خودروساز دیگری دست به حذف برخی از امکانات رفاهی برخی خودرو‌های خود زده است.

با‌این‌حال سیاستگذار خودرو هنوز به دنبال کشف قیمت خودرو است و نیازی نمی‌بیند که مشتریان خودرو را از کیفیت محصولات تولیدی آگاه کند. از سوی دیگر خودروساز نیز در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای تحقق وعده‌های تولیدی سیاستگذار گذاشته است. تولید یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو وعده وزیر صمت در ابتدای سال جاری بود.حالا خودروسازان و قطعه‌سازان برای تحقق این وعده تحت فشار قرار دارند. در این بین به نظر می‌رسد وزیر صمت اگر در کنار رشد تیراژ، رشد کیفیت را نیز در دستور کار خودروسازان قرار می‌داد، دیگر مجبور به پنهان کردن گزارش کیفی خودرو نبود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها