به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۳۸۵۱۱۵

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی
گروه اقتصادی: بهای معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۰.۸ درصد کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۰.۷ درصد کاهش بسته شده بود.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است که به کاهش یک درصدی هفته گذشته اضافه می‌شود.وست تگزاس اینترمدیت پس از کاهش دو درصدی هفته قبل، هفته جاری حدود پنج درصد کاهش داشته است.

سیگنال‌های مختلف درباره روند احیای تقاضا برای سوخت در چین که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان به شمار می‌رود، مانع رشد قیمت‌ها شده است. تحلیلگران گروه بانکی ANZ، به جهش چشمگیر ترافیک در ۱۵ شهر بزرگ چین پس از تعطیلات سال نو قمری اشاره کردند، اما همچنین خاطرنشان کردند که معامله گران چین در بازار، نسبتا غایب بوده اند.

چشم انداز بهبود اقتصادی در چین پس از تسهیل محدودیت‌های کرونایی به همراه دلار ضعیف‌تر که کالاهای قیمت گذاری شده به این ارز را ارزان‌تر می‌کند، به بازار نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون رونق بخشیده است. دلار به دلیل این که دیگر انتظار نمی‌رود نرخ بهره به میزان چشمگیری توسط بانک مرکزی آمریکا افزایش پیدا کند، کاهش یافته است. با این حال، بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دیگر با وجود این که نرخ رشد تورم آهسته شده است، به افزایش بزرگ نرخ بهره ادامه می‌دهند.

هر چند نفت از ضعیف شدن ارزش دلار پشتیبانی شده، اما رشد قیمت‌ها، تحت تاثیر چشم انداز رشد ملایم‌تر در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است و رکود در مناطقی نظیر انگلیس، اروپا، ژاپن و کانادا محدود شده است.ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: دورنمای تقاضا برای نفت به سیگنال روشنی نیاز دارد که بازگشایی چین روان خواهد بود و روند رشد اقتصادی آمریکا به سرعت وخامت پیدا نمی‌کند.
بانک مرکزی آمریکا پس از این که سال گذشته نرخ بهره را به میزان چشمگیری افزایش داده بود، به افزایش ملایم‌تر نرخ بهره بازگشت، اما سیاستگذاران آمریکایی پیش بینی کرده اند که ادامه افزایش هزینه‌های استقراض، ضروری خواهد بود.

پریانکا ساچودا، تحلیلگر شرکت فیلیپ نوا اظهار کرد: افزایش آتی نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، احتمالا بر اقتصادهای آمریکا و اروپا تاثیر خواهد گذاشت و نگرانی‌ها از از اینکه کندی اقتصادی، به تقاضای جهانی برای نفت آسیب خواهد زد را تقویت می‌کند.بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران همچنین به تحولات در خصوص تحریم آتی اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های پالایش شده روسیه چشم دوخته اند. کشورهای اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند روز جمعه درباره تعیین سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه به توافق برسند.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها