به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۳۸۵۱۲۵

بیماری سلیاک می‌تواند خطرات‌قلبی را افزایش دهد

بیماری سلیاک می‌تواند خطرات‌قلبی را افزایش دهد
گروه علمی:افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است با وجود داشتن خطرات قلبی کمتر نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی باشند. بیماری سلیاک یک واکنش ایمنی است که در برخی افراد با مصرف گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود، رخ می‌دهد. تنها راه درمان پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن است.
 
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری سلیاک در مقایسه با افرادی که این بیماری خودایمنی را ندارند، ممکن است ۲۷ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی باشند و هرچه فرد مدت طولانی‌تری به بیماری سلیاک مبتلا باشد، این خطر بیشتر می‌شود.این مطالعه نشان داد که هر چه مدت طولانی‌تری فرد مبتلا به بیماری سلیاک باشد، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در او بیشتر می‌شود. افرادی که کمتر از ۱۰ سال به بیماری سلیاک مبتلا بودند، ۳۰ درصد با افزایش خطر ابتلاء به ناراحتی قلبی روبرو بودند. این میزان در میان افرادی که به مدت یک دهه یا بیشتر به بیماری سلیاک مبتلا بودند به ۳۴ درصد رسید.

«مگان کانروی»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، می‌گوید: «افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، با خطر بالاتر ابتلاء به بیماری قلبی روبرو هستند که مستقل از عوامل خطر سنتی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول است.»اینکه چرا بیماری سلیاک خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد مشخص نیست، اما محققان برخی نظریه‌ها را مطرح می‌کنند.

کانروی می‌گوید: «افزایش خطر می‌تواند به دلیل التهاب در افراد مبتلا به بیماری سلیاک باشد، همانطور که در افراد مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی دیده می‌شود، یا به نوعی با مصرف رژیم غذایی بدون گلوتن مرتبط است.»
وی در ادامه افزود: «تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این ارتباط مشخص نشود، افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید توصیه‌های مربوط به داشتن قلب سالم را دنبال کنند و در صورت داشتن هر گونه نگرانی به پزشک مراجعه کنند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها