به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۳۸۵۱۹۷

توافق سودان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط

توافق سودان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط
گروه بین الملل: وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که کشورش و سودان کار بر توافق عادی‌سازی روابط را کامل کردند.
 الی کوهن  در پایان سفر به خارطوم، پایتخت سودان، ارزیابی کرد که این توافق پس از انتقال قدرت در سودان امضاء شود. علی صادق، همتای سودانی او این امر را تایید کرد.
 کوهن با ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان نیز دیدار کرد.
پس از عادی‌سازی مناسبات میان امارات متحده عربی، بحرین و مراکش با اسرائیل در پاییز سه سال پیش، نام سودان به عنوان کشوری که در این مسیر گام برخواهد داشت، عنوان شده بود.
با این حال، حاکمیت نظامی سودان در نتیجه مخالفت‌ها و انتقادهای شدید داخلی و کودتا به رهبری ژنرال برهان در مهر سال ۱۴۰۰، نتوانست عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را اعلام کند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه اسرائیل، پس از انتقال قدرت در سودان به یک دولت غیر نظامی، به عنوان بخشی از روند داخلی این کشور، مراسم امضای توافق بین دو کشور برگزار خواهد شد.
برخی از سیاستمداران سودانی که هنوز با هرگونه رابطه با اسرائیل مخالف هستند، کماکان تاکید دارند که هر توافقی از این دست باید به تایید مجلس برسد.
بر اساس گزارش‌های پیشینِ رسانه‌های اسرائیلی، الی کوهن زمانی که وزیر اطلاعات بود، از سودان دیدار کرد اما این سفر او از خارطوم، نخستین بازدید علنی او از سودان محسوب شد.
 کوهن در بازگشت به تل‌آویو گفت:«اسرائیلی‌ها خارطوم را به عنوان شهری که "سه نه" خود را به اسرائیل اعلام کرد، به یاد دارند ولی ما در حال ساختن واقعیت جدید با سودانی‌ها هستیم که "سه نه" به "سه بله" تبدیل می‌شود».
اشاره او به نشست اتحادیه عرب در ۵۶ سال پیش، پس از جنگ آن سال میان اسرائیل و اعراب، بود که در قطعنامه آن «سه نه» به اسرائیل گفته شد؛ نه در به رسمیت شناختن اسرائیل، نه به صلح با اسرائیل و نه به مذاکره با اسرائیل.
اسرائیل از زمان تاسیس سودان جنوبی در تابستان ۱۳۹۰، با آن کشور که از پیکره سودان جدا شد، رابطه رسمی دارد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها