به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۳۸۵۵۶۹

گرانترین نقاشی دنیا که به اندازۀ یک گوشی

گرانترین نقاشی دنیا که به اندازۀ یک گوشی
گوناگون: نقاشی «نیم‌تنۀ پیرمرد ریشو» اثر رامبراند نقاش مشهور هلندی است که به تازگی در نمایشگاهی در موزۀ ارمیتاژ آمستردام به نمایش درآمده است. چیزی که این اثر را به یک مورد خاص و استثنایی تبدیل می‌کند اندازۀ آن است؛ این نقاشی با حدود ۱۰ سانتیمتر طول و حدود ۷ سانتیمتر عرض، کوچکترین نقاشی رامبراند به شمار می‌آید.
گرانترین نقاشی دنیا که به اندازۀ یک گوشی هوشمند است
این نقاشی همۀ ویژگی‌های مشخصۀ کار رامبراند مثل ترکیبات خاص نور و سایه را در یک محیط بسیار کوچک و مینیاتوری به ما نشان می‌دهد. این اثر که در سال ۱۶۳۳ میلادی یعنی حدود ۴۰۰ سال قبل کشیده شده، احتمالا حتی از گوشی هوشمند شما هم کوچکتر است، اما ارزش آن اصلا مثل وسعتش کم نیست!
گرانترین نقاشی دنیا که به اندازۀ یک گوشی هوشمند است
توماس کاپلان، میلیونر آمریکایی و بزرگترین مجموعه‌دار آثار رامبراند، در حال حاضر مالک این اثر است. او این نقاشی را در سال ۲۰۱۸ و بعد از ۱۰ سال تلاش خریداری کرده است. کاپلان می‌گوید: «من هر سال مثل یک وظیفۀ همیشگی از حراجی ساتبیز می‌خواستم که از مالک این اثر بپرسد آیا حاضر است آن را بفروشد یا نه. یک بار از یک نفر دیگر که با مالک اثر آشنا بود خواستم‌ این کار را بکند. مالک قیمت خاصی را پیشنهاد کرده بود و گفته بود یا به این قیمت می‌خرید یا نمی‌فروشم».
کاپلان ادامه می‌دهد که: «من بر سر یک دوراهی بودم؛ یا باید مثل یک احمق از چیزی که ۱۰ سال به دنبالش بودم چشم‌پوشی می‌کردم یا باید بالاترین قیمتی را که تا به حال بر حسب اندازه برای یک نقاشی پرداخت شده است می‌پرداختم». طبیعی است که عشق کاپلان به این اثر باعث شد راه دوم را انتخاب کند.
کاپلان قیمت پرداختی برای اثر را فاش نکرده است، اما آنطور که گفته است، اگر بخواهیم بر اساس مساحت حساب کنیم (کاری که البته کاملا غیرمعمول است)، این اثر را باید گرانترین نقاشی دنیا بدانیم. آثار رامبراند در فهرست گرانقیمت‌ترین نقاشی‌های جهان هستند. پیش از این دو تابلوی پرترۀ رامبراند که همیشه در کنار هم به نمایش گذاشته می‌شوند در سال ۲۰۱۶ میلادی با رقم نجومی ۱۹۰ میلیون دلار به فروش رسیده بودند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها