به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۳۸۵۵۹۴

تورم مسکن تهران به قله دو ساله رسید

تورم مسکن تهران به قله دو ساله رسید
گروه اقتصادی: در اولین ماه زمستانی کشور تورم ماهانه مسکن تهران به 9.8 درصد رسیده و در بالاترین سطح دو سال قرار گرفته است. برخی رشد تقاضا در بازار مسکن پایتخت در نخستین ماه زمستانی کشور را عامل مهمی در پدیدار شدن چنین اتفاقی می دانند.به گزارش اکو ایران، تورم مسکن تهران در اولین ماه زمستانی کشور بالا گرفته و به بیشترین سطح دو ساله خود رسیده است.
 
مرکز آمار در این ماه در اعلام تورم ماهانه مسکن تهران از بانک مرکزی پیشی گرفته و تغییرات قیمت در این مقطع را به تصویر کشید. طبق داده های این مرکز قیمت متوسط قیمت وزنی هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران به 54 میلیون و 926 هزار تومان رسیده و از ماه قبل خود 8.8 درصد بیشتر شده است. اما رشد شاخص قیمت مصرف کننده نیز به تبع رشد قیمت در این ماه صعودی بوده و به 9.8 درصد رسیده است.

رکوردزنی تورم ماهانه مسکن در تهران
در ادبیات اقتصادی شاخص قیمت مصرف کننده با قیمت هم معنی نیست. به طور کلی آن چه مبین تورم است شاخص قیمت مصرف کننده بوده که با درنظر گرفتن وزن هر کالا در سبد مصرفی نشان می دهد به طور واقعی تر شاخص قیمت چه میزان را داشته است.

رشد شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع را تورم در همان مقطع عنوان می کنند. در همین رابطه داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد شاخص قیمت مسکن تهران در اولین ماه زمستانی کشور برابر با 191.4 بوده است. مقایسه های آماری نشان می دهد تورم ماهانه دی 1401 در بخش مسکن تهران معادل با 9.8 درصد بوده و در قله حداقل دو سال اخیر قرار گرفته است. این رویداد موجب شده تا رشد نقطه ای مسکن نیز برابر با 66 درصد شده و در بالاترین سطح یک سال اخیر قرار بگیرد.در کنار رشد تورم مسکن در تهران داده ها نشان از مسیر صعودی معاملات نیز در این بازه زمانی داشته است.

ورود معاملات مسکن تهران به کانال 12 هزار
به طور کلی در این ماه 12 هزار و 139 فقره معاملات مسکن در تهران صورت گرفته که نسبت به ماه قبل خود 3.1 درصد بیشتر شده است.رشد قیمت مسکن، رکوردزنی تورم مسکن تهران و در ادامه افزایش معاملات مسکن در این شهر می تواند نشان از هجوم معامله گران به بازار مسکن تهران باشد.برخی تحلیل گران معتقدند در دی ماه امسال، معامله گران در پایتخت از بازار مسکن به عنوان بازاری امن برای سرمایه گذاری استفاده کرده و با رشد تقاضا در این شهر موجبات افزایش قیمت ها را فراهم آورده اند.

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ۱۹:۰۵
امار جعلی میدن که تورم رو بیشتر نشون بدن
و مردم رو بترسونن ودایم قیمت سازی میکنن (418162)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها