به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۵:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۳۸۷۰۰۸

تدوین پیش‌نویس قطعنامه صلح اوکراین

تدوین پیش‌نویس قطعنامه صلح اوکراین
گروه بین الملل: سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین نزدیک می‌شود و مجمع عمومی سازمان ملل سرگرم تدوین قطعنامه‌ای برای توافقنامه صلح است؛ صلحی عادلانه و پایدار که باید حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین را تضمین کند.
پیشنویس قطعنامه صلح که از سوی کی‌یف و حامیان آن هم‌رسان شده و به رویت خبرگزاری‌های رسیده، خواستار خروج بدون قید و شرط ارتش روسیه از مرزهای شناخته شده بین‌المللی، آزادی کلیه اسرای جنگی و کسانی است که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. علاوه بر این، به همه زندانیان و تبعیدشدگان باید اجازه داده شود که به زادگاه خود برگردند. این پیش‌نویس همچنین خواهان رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی است.
انتظار می‌رود ۲۳ فوریه این پیش‌نویس برای تصویب به آرای عمومی گذاشته شود که یک روز پیش از سالگرد حمله روسیه به اوکراین  است.
موسسه مطالعات جنگ ((ISW) می‌گوید  پرواز احتمالی موشک‌های روسیه بر فراز کشورهای ناتو را نباید  تنش بین مسکو و این پیمان تلقی کرد. ارزیابی این اندیشکده آمریکایی آن است که پوتین به هیچ وجه قصد ندارد خود را به مهلکه درگیری مستقیم با ناتو بیندازد. موسسه مطالعات جنگ بر همین اساس به اعضای ناتو توصیه کرده که به تحرکات یا تحریکات مسکو پاسخ مناسب بدهند.
وزارت دفاع بریتانیا نیز می‌گوید ارتش روسیه بخش عمده نیرویی را که در سپتامبر بسیج کرد، به کار گرفته و حال در دوراهی تصمیم‌گیری قرار دارد: این که همچنان از نظامیان برای عملیات بعدی استفاده کند یا با تغییر هدف‌گذاری‌ها، نیروهای ذخیره و داوطلب را به جبهه اعزام کند.
دستگاه امنیتی روسیه یکی دیگر از منتقدان پوتین را وارد فهرست "عوامل بیگانه" کرد. عباس گالیاموف که در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ متن سخنرانی‌های پوتین را می‌نوشت، به دلیل مرزبندی با "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین و حضور در رسانه‌های خارجی به عنوان کارشناس، چنین انگی خورده است.
رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی روسیه از تهاجم به اوکراین به عنوان "عملیات ویژه نظامی" نام می‌برند.
گالیاموف پیوسته در شبکه‌های خبری غربی تحلیل و نظر می‌دهد. سخنان اخیر او در سیانان سر و صدای زیادی کرد که گفت ممکن است یک کودتای نظامی علیه پوتین انجام شود.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید روسیه از آغاز جنگ تا کنون نیمی از تانک‌های میدان اصلی خود را از دست داده است. سلست ولاندر، مسئول بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقا در پنتاگون اعلام کرده که نیروی زمینی مسکو به طرز قابل توجهی تضعیف شده و دهها هزار نفر تلفات داشته است.
بر اساس برآوردها، حدود ۸۰درصد از ظرفیت نیروی زمینی روسیه در جنگ اوکراین شرکت دارد. ولاندر در عین حال هشدار داده که نباید توان ارتش روسیه را دستکم گرفت زیرا مسکو از شکست‌های قبلی درس می‌گیرد و تاکتیک‌ها را منطبق بر وضعیت تغییر می‌دهد. او نبردهای کنونی در شرق اوکراین را مصداق چنین توصیفی دانسته و یادآور شده که روسیه به دلیل صنایع تسلیحاتی مهم خود همچنان دستی پر دارد.
اولکسی ماکیف، سفیر اوکراین در آلمان در مصاحبه‌ای خواهان تسریع مذاکرات الحاق کشورش به اتحادیه اروپا شد. او به "دویچلند فونک" گفت: «پیوستن اوکراین به اتحادیه به نفع همه است.»
این دیپلمات تاکید کرد که فرآیند مبارزه با فساد و برآوردن سایر شروط عضویت کشورش در اتحادیه با سرعت پیش رفته و انتظار میرود روند الحاق نیز با همین سرعت طی شود.
ماکیف گفت: «ما می‌دانیم که معیارهای ورود به اتحادیه چیست و به دنبال ارفاق نیستیم. در هشت سال گذشته اوکراین یک سیستم کارآمد ضد فساد برقرار کرده و الزام‌ها با شفافیت انجام شده‌اند.»
کی‌یف در تازه‌ترین اقدام، وزیر دفاع را به دلیل زد و بندهای مالی و فساد اداری در این وزارت‌خانه برکنار کرده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها