به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۹۱۸۰۵

از ضعف امنیتی تا اختلاف داخلی در افغانستان

از ضعف امنیتی تا اختلاف داخلی در افغانستان
گروه بین الملل: محمد داوود مزمل، والی گروه طالبان برای استان بلخ، در یک حمله انتحاری در دفتر کارش کشته شد.
 سخنگوی فرماندهی پلیس گروه طالبان در بلخ تأیید کرده که در این حمله، علاوه بر  مزمل، دو غیرنظامی دیگر نیز کشته شده است.بر اساس ویدیوهایی که از دوربین های مدار بسته منتشر شده، فرد انتحار کننده بسیار به سادگی خود را به طبقه دوم ساختمان استان بلخ، جایی که دفتر والی قرار دارد، رسانده و مواد انفجاری را نیز به قسمتی از پاهای خود بسته بوده است.
شماری از شاهدان عینی این رویداد به رسانه ها گفته است که انفجار پس از آن رخ داد که  مزمل وارد دفتر کارش شد.
گروه داعش، با انتشار بیانیه ای در سایت الاعماق، مسئولیت کشتن والی گروه برای برای استان بلخ را به عهده گرفته است و گفته است این حمله توسط یک مهاجم انتحاری بنام «عبدالحق الخراسانی» انجام شده است.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با تأیید خبر کشته شدن والی این گروه برای بلخ، گفته بود که او از طرف «دشمنان اسلام» کشته شده و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.محمد داوود مزمل، اولین والی گروه طالبان است که پس از تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، کشته می شود.
سناریوهای زیادی در مورد حمله انتحاری به جان والی گروه طالبان در بلخ مطرح شده است که عمده ترین آنها دو مورد است؛ ضعف امنیتی و اختلافات داخلی.
یکی از ادعاهای همیشگی گروه طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، تأمین امنیت سراسری در این کشور بوده است.اما پس از حمله به دفتر والی این گروه در بلخ و کشته شدن او در این حمله، بسیاری از شهروندان افغانستان بار دیگر ادعای تأمین امنیت سراسری گروه طالبان را زیر سئوال بردند و گفتند: «شما که از خود محافظت نمی توانید، چگونه از شهروندان محافظت می کنید؟»
محمد محقق، از رهبران سیاسی افغانستان، با اشاره به کشته شدن محمد داوود مزمل و سناریوهای که در مورد قتل او مطرح است، نوشته است که «بهر حال این حادثه هر چه باشد با ادعای طالبان مبنی بر تآمین امنیت سراسری همخوانی ندارد.»پیش از این حمله، گروه طالبان بارها ادعا کرده بودند که داعش در افغانستان وجود ندارد و این گروه سرکوب شده است.
اکنون شهروندان افغانستان می پرسند که شما داعش را چگونه سرکوب کرده اید که در یکی از مهم ترین شهرهای افغانستان، تا دفتر کار والی تان نفوذ می کند و او را در دفتر کارش می کشد.
آنها می گویند که چنین حملاتی، نشان می دهد که گروه طالبان در تأمین امنیت سراسری در افغانستان با ضعف و ناتوانی جدی مواجه هستند و با پروپاگند و تبلیغات رسانه ای، نمی توانند این ضعف و ناتوانی را بپوشانند.
با وجود اینکه گروه داعش مسئولیت حمله بر دفتر والی گروه طالبان در بلخ و کشتن او را به عهده گرفته است، اما دومین سناریویی که پس از کشته شدن او مطرح شد، این بود که او بر اثر اختلافات داخلی طالبان کشته شده است.یکی از کسانی که این مسئله را مطرح کرده است، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان است.
او گفته است که «انقلاب ها سر فرزندان خود را می خورد. انتحاری ها را برای کشتن شستشوی مغزی داده بودند، اما اکنون که بهانه ای برای کشتن دیگران نیست، باید از آنها(انتحاری ها) برای کشتن یکدیگر استفاده کنند.»
یکی از شهروندان دیگر افغانستان نیز با اشاره به پیشینه حملات انتحاری توسط گروه طالبان، نوشته است که «انتحار فرزندان خود را می بلعد.»محمد داوود مزمل، از قوم اسحاقزی و از ساکنان استان هلمند در جنوب افغانستان بود. او از فرماندهان شاخه هلمندی گروه طالبان و وابسته به ملا محمد اختر منصور، رهبر پیشین این گروه بود.محمد داوود مزمل به جای قدرت الله ابو حمزه و بر اساس حکم ملا هبت الله، به عنوان والی استان بلخ در شمال افغانستان گماشته شده بود.گفته می شود که قدرت الله ابو حمزه، از افراد نزدیک به سراج الدین حقانی است و به همین دلیل نیز از سوی ملا هبت الله برکنار شده است.
اکنون و با کشته شدن  مزمل در یک حمله انتحاری، این سناریو مطرح شده است که اعضای طالبان در رقابت درونی برای کسب قدرت، مهره ها را یکی یکی از سر راه بر می دارند و احتمالا شبکه حقانی در یک حرکت انتقامجویانه، او را از پا درآورده است. بسیاری از تحلیلگران نیز گفته اند که شدن محمد داوود مزمل، نشانگر حذف تدریجی بازمانده های اختر محمد منصور از صفوف طالبان و حذف چهره های مربوط به قوم اسحاق زی از بدنه قدرت و رهبری طالبان است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها