به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۴ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۹۳۸۵۵

 گزینه‌های متعدد برخورد با ایران آماده است

 گزینه‌های متعدد برخورد با ایران آماده است
گروه بین الملل: عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا گفت: پنتاگون در صورت ساخت بمب هسته‌ای از سوی ایران، گزینه‌های متعددی آماده است.
ژنرال مارک ای. میلی، گفت:برای مقابله با وضعیتی که ایران شروع به ساخت تسلیحات هسته‌ای کند، پنتاگون گزینه‌های نظامی متعددی را برای رئیس‌جمهور بایدن آماده کرده است.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بر وخامت اوضاع در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد و گفت از زمانی که فشار دیپلماتیک تا حد زیادی در پاییز گذشته کنار گذاشته شد، تهران با تلاش‌های هسته‌ای خود گام‌های قابل توجهی برداشته است و تحلیل‌گران می‌گویند که رژیم اکنون در صورت تمایل، تنها چند ماه تا تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.
این عالی‌ترین مقام ارتش آمریکا  به کمیسیون تحقیق امور دفاعی مجلس نمایندگان آمریكا گفت: «ایران می‌تواند در کمتر از دو هفته مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای تولید کند و تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی تنها چند ماه دیگر طول می‌کشد.اما ایالات متحده به دلایل سیاسی کاملا مصمم است که ایران نتواند سلاح هسته‌ای عملیاتی داشته باشد.»
ژنرال میلی گفت: «ما، ارتش ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را برای رهبری ملی خود طراحی کرده‌ایم تا در صورت تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای واقعی یا به محض این‌که چنین تصمیمی بگیرد، این گزینه‌ها را بررسی کند».
در واقع امر مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران اکنون می‌تواند اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز برای یک بمب را در عرض ۱۲ روز تولید کند. برای تولید سلاح‌های هسته‌ای غنی‌سازی حدود ۹۰درصد مورد نیاز است.بازرسان سازمان ملل اوایل این ماه گزارش دادند که آثار اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷درصد در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو ایران کشف شده است.
برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام که توسط ایالات متحده و دیگر قدرت‌های بزرگ در دوران دولت اوباما امضا شد، غنی‌سازی اورانیوم ایران را به ۳.۶۷درصد محدود کرد. این میزان از غنی‌سازی برای تولید انرژی هسته‌ای کافی است اما نمی‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد.
مایک میلی در ادامه اظهارات خود در کنگره گفت که "ایران در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را با هزاران موشک بالستیک در اختیار  و دسترسی این کشور به سلاح اتمی  خاورمیانه را برای همیشه تغییر خواهد داد."
او با اشاره با ابراز نگرانی از  خطر توسعه روابط ایران و روسیه گفت که واشنگتن با شرکای منطقه ای برای مقابله با این مسئله همکاری می کند.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سپس از "توقیف پنج محموله سلاح بزرگ ارسالی ایران به حوثی‌های یمن در سه ماه گذشته" خبر داد و در ادامه گفت که "مهار ایران ایران، مقابله با سازمان‌های افراط‌گرا و رقابت استراتژیک با چین و روسیه در رأس اولویت‌های واشینگتن است".
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها