به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۷ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۳۹۴۲۸۰

تولید گاز اکسیژن صنعتی و آزمایشگاهی

گروه کسب و کار:
تولید گاز اکسیژن صنعتی و آزمایشگاهی
معرفی گاز اکسیژن
اکسیژن در حدود سال 1772 توسط یک شیمیدان سوئدی به نام کارل ویلهلم شیله کشف شد، که با گرم کردن نیترات پتاسیم، اکسید جیوه و بسیاری از مواد دیگر آن را بدست آورد. اکسیژن (O)، عنصر شیمیایی غیر فلزی گروه 16 (VIa یا گروه اکسیژن) جدول تناوبی می‌باشد. اکسیژن یک گاز بی رنگ، بی بو و بی مزه است که برای موجودات زنده ضروری است و توسط حیوانات جذب می‌شود و آن را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کنند. گیاهان به نوبه خود از دی اکسید کربن به عنوان منبع کربن استفاده می‌کنند و اکسیژن را به جو باز می‌گردانند.
اکسیژن با واکنش با هر عنصر دیگری و همچنین با واکنش‌هایی که عناصر را از ترکیب آنها با یکدیگر جدا می‌کند، ترکیبات جدیدی را ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد، این فرآیندها با تکامل گرما و نور همراه هستند که چنین مواردی احتراق نامیده می‌شوند. مهمترین ترکیب آن آب است.
با 46 درصد، اکسیژن فراوان ترین عنصر در پوسته زمین است. نسبت اکسیژن حجمی در جو 21 درصد و وزن آن در آب دریا 89 درصد است.

چرا اکسیژن به صورت O2 نوشته می‌شود؟
تفاوت بین اکسیژن (O) و اکسیژن (O2) در این است که اولی یک اتم اکسیژن است در حالی که دومی از دو اتم O تشکیل شده است که به هم متصل شده اند و مولکولی را تشکیل می‌دهند که اکسیژن نیز نامیده می‌شود.



O2 به گاز اکسیژن به شکل دیاتومیک آن اشاره دارد. این به این دلیل است که اتم‌های اکسیژن به خودی خود کاملاً پایدار نیستند و برای اینکه بتوانند به تنهایی وجود داشته باشند، باید پیوند برقرار کنند. اتم‌ها و یون‌های اکسیژن جداگانه می‌توانند وجود داشته باشند، اما اگر نمونه ای از گاز اکسیژن داشته باشیم، در واقع O2 است.

تهیه گاز اکسیژن در آزمایشگاه
روشهای تولید برای اکسیژن به مقدار عنصر مورد نظر بستگی دارد. روش‌های آزمایشگاهی شامل موارد زیر است:
1.    تجزیه حرارتی نمک‌های خاص مانند کلرات پتاسیم یا نیترات پتاسیم
2.    تجزیه حرارتی اکسیدهای فلزات سنگین
3.    تجزیه حرارتی پراکسیدهای فلز یا پراکسید هیدروژن
4.    الکترولیز آب حاوی نسبت کمی نمک یا اسید برای امکان هدایت جریان الکتریکی

تولید گاز اکسیژن صنعتی
در صورت نیاز به مقدار زیاد گاز اکسیژن صنعتی، اکسیژن با تقطیر کسری هوای مایع تهیه می‌شود. از بین اجزای اصلی هوا، اکسیژن بالاترین نقطه جوش را دارد و بنابراین نسبت به نیتروژن و آرگون از فرار کمتری برخوردار است. مراحل اصلی عملیات شامل موارد زیر است:
1.    هوا برای حذف ذرات فیلتر می‌شود.
2.    رطوبت و دی اکسید کربن توسط جذب در قلیایی از بین می‌رود.
3.    هوا فشرده شده و گرمای فشرده سازی توسط روشهای خنک کننده معمولی برداشته می‌شود.
4.    هوای فشرده و خنک شده به سیم پیچ‌های موجود در محفظه منتقل می‌شود.
5.    قسمتی از هوای فشرده (با فشار حدود 200 اتمسفر) مجاز به گسترش در محفظه و خنک کردن سیم پیچ‌ها است.
6.    گاز منبسط شده با چندین مرحله انبساط و فشرده سازی بعدی به کمپرسور بازگردانده می‌شود و در نهایت منجر به مایع سازی هوای فشرده با دمای −196 درجه سانتیگراد می‌گردد.
7.    هوای مایع اجازه گرم شدن دارد تا ابتدا گازهای نادر(نجیب)، سپس نیتروژن تقطیر شود و اکسیژن مایع باقی بماند.
گروه صنعتی سهیل گاز یکی از تولیدکنندگان گاز اکسیژن صنعتی در کشور می‌باشد که با بیش از 40 سال سابقه در تولید گازهای صنعتی توانسته است بخش اعظمی از اکسیژن کشور را برای صنایع مختلفی اعم از موشک سازی، پزشکی، جوشکاری، فولاد، تولید متانول، سیمان سازی، سرامیک و مواد، کاغذسازی، تصفیه آب و فاضلاب و غیره تامین کند. گاز اکسیژن در کپسول و سیلندرهای ایمن و نشانه گذاری شده با درجه خلوص و ظرفیت‌های مختلف به شما تحویل داده می‌شوند.



شارژ کپسول 10 لیتری اکسیژن طبی
ما می‌دانیم که 65٪ از بدن انسان اکسیژن است. بله، اکسیژن برای تنفس حیاتی است، فرآیندی که انرژی را از گلوکز به سلول منتقل می‌کند. در واقع، هر سلول در بدن ما به اکسیژن نیاز دارد. وقتی هوا را نفس می‌کشیم، مولکول‌های اکسیژن وارد ریه‌ها می‌شوند و از دیواره‌های ریه به خون ما منتقل می‌شوند.امروزه، اکسیژن برای درمان بیماران مبتلا به COVID-19 شدید ضروری است زیرا این بیماری بر عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد. تأمین اکسیژن به قسمتهای مختلف بدن را مختل می‌کند. بنابراین آنها به اکسیژن درمانی نیاز دارند تا از طریق اکسیژن پزشکی تأمین شوند.
کپسول‌های 10 لیتری اکسیژن طبی یکی از مهم ترین تولیدات گاز اکسیژن می‌باشد. چرا که از این محصول در خانه‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و غیره استفاده می‌گردد. رنگ بدنه این کپسول‌ها معمولا سفید می‌باشد و مشخصات کپسول و گاز روی لیبل آن نوشته شده است. افراد می‌توانند کپسول 10 لیتری اکسیژن طبی را پس از اتمام شارژ کنند و مجددا استفاده کنند. اصولا بعد از سه سال، یا برای اطمینان 2 سال، در صورت تموم نشدن گاز کپسول 10 لیتری اکسیژن درمانی باید آن را تعویض نمایید.

برای اطمینان از سالم بودن کپسول اکسیژن خود می‌توانید کمی آب و صابون را به دهانه شیر آن بزنید تا مشاهده کنید آیا نشتی دارد یا خیر. بهترین کار این است که شما یک مانومتر به کپسول 10 لیتری اکسیژن پزشکی خود متصل کنید و با خیال راحت تا 2 سال از آن استفاده کنید. مانومتر به شمت کمک می‌کند تا مرتبا مقدار گیج فشار کپسول را مشاهده کنید.
این گاز تنفسی در ظرفیت‌های بالا در مخازن کرایوژنیک به شکل اکسیژن مایع نیز تولید می‌شود که برای مصارف گسترده مانند بیمارستان‌ها و ماهی سرا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.



اکسیژن مایع
برای مصارف گسترده تر و در حجم‌های بیشتر بهتر است از اکسیژن مایع استفاده گردد که در مخازن کرایوژنیک حمل می‌شوند و به همراه یک وپورایزر در محل ثابتی قرار داده می‌شوند. اکسیژن مایع امکان ذخیره سازی در حجم بیشتر و حمل و نقل راحت تر را فراهم می‌کند. اکسیژن مایع جایگزین سیلندرهای اکسیژن گازی برای تأمین مطمئن و پایدارتر به بیمارستان‌ها عرضه شد. این مخازن اکسیژن مایع با طیف گسترده ای از تجهیزات که برای استفاده در بیمارستان و صنایع مناسب است مانند سیستم تامین اکسیژن مایع، تنظیم فشار و خط لوله ارائه می‌گردد.
اکسیژن مایع به طور فعال استانداردهای اکسیژن پزشکی را به بیمارستان‌های پیشرو و صنایع مختلف در کشور ارتقا داده تا جایگزین اصطلاح "اکسیژن" در ژنرال برای صنعت و بیمارستان‌ها شود. امروزه، استفاده بهینه از زیرساخت‌های پزشکی در طی همه گیری COVID-19 برای دولت‌های سراسر جهان در اولویت اصلی قرار گرفته است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها