به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۳۹۵۷۲

هند پول نفت ايران را در اردن واریز مي​کند؟

گروه اقتصادي: منابع آگاه گفتند: هند قرار است در سه ماه آینده و تحت توافق‌ هسته‌ای موقت که به کاهش تحریم‌های ایران و دسترسی این کشور به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از داراییهای نفتی مسدود شده انجامید، یک میلیارد و 650 میلیون دلار به ایران بپردازد.
هند پول نفت ايران را در اردن واریز مي​کند؟
به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تبعیت ایران از مفاد توافق‌ هسته ای موقت با قدرتهای غربی که از 20 ژانویه اجرایی شد، ایران بخشی از داراییهای نفتی مسدود شده خود در خارج از کشور را در قالب هشت قسط طی مدت شش ماه دریافت می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است: ایران ذخایر هسته‌ای خود را در چارچوب توافق هسته‌ای کاهش داده است. این به معنای این است که ایران به دو قسط 550 میلیون دلاری دیگر از داراییهای خود دسترسی پیدا می‌کند که قراراست چهاردهم مه و هفدهم ژوئن به حساب ایران واریز شوند.

قسط آخر 550 دلاری ایران نیز قرار است 20 ژوییه و پس از تایید اجرای تمام مفاد توافق ژنو توسط ایران پرداخت شود. دولت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته که پرداخت اول را تا اواسط ماه مه انجام دهند. این منابع افزودند: در صورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا اجازه دهند پالایشگاه‌های هندی این آمادگی را دارند که هر سه قسط ایران را پرداخت کنند. یک منبع آگاه افزود: پالایشگاه‌های این کشور در حال محاسبه‌ سهم خود هستند. ایران تاکنون دو میلیارد و 550 میلیون دلار از دارایی‌های نفتی مسدود شده خود را در پنج قسط شامل چهار قسط از ژاپن و یک قسط از کره جنوبی دریافت کرده است.

این منابع آگاه گفتند: ایران از هند خواسته که پول پرداختی را در حساب بانک مرکزی ایران در بانک BMAO.OM مسقط در عمان واریز کنند. یک دیپلمات غربی آگاه گفت: تمام آنچه می‌توانم تایید کنم این است که یک سری تحرکات در خصوص پرداخت‌های هند به ایران در حال انجام است اما روشی که هند برای پرداخت این پول به ایران انتخاب خواهد کرد هنوز تعیین نشده است. پالایشگاه‌های هندی اسار، مانگلور و هندوستان پترولیوم و اچ.پی.سی.ال – متال انرژی در مجموع سه میلیارد و 600 میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران بدهکار هستند.

تحریم‌های سخت اعمال شده علیه ایران در سال 2012 کانال‌های بانکی انتقال پول نفت ایران را مسدود کرد و به کاهش درآمد‌های نفت ایران و فشار روی اقتصاد این کشور انجامید. خریداران هندی نفت ایران 45 درصد پرداخت‌های خود را به روپیه هند انجام می‌دهند که ایران از آن برای واردات کالا از هند استفاده می‌کند و 55 درصد بقیه نزد طرف هندی باقی‌مانده است.
مرجع : ايسنا