به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۹۶۱۴۸

ارتباط جالب بین سردرد و ریتم شبانه روزی

ارتباط جالب بین سردرد و ریتم شبانه روزی
گروه علمی: بر اساس نتایج مطالعه‌ای جدید، حملات میگرن در طول روز شایع‌تر است و افراد بین آوریل و اکتبر علائم بدتری دارند. و سردردهای خوشه‌ای بیشتر در طول شب رخ می‌دهند و اغلب در بهار و پاییز اتفاق می‌افتند.
به گزارش سلامت نیوز، ریتم شبانه‌روزی بدن یا ساعت بیولوژیکی داخلی، خواب و همچنین بسیاری از عملکردهای دیگر از جمله هضم و دما را تنظیم می‌کند. فعالیت در ناحیه هیپوتالاموس مغز هم در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و هم در ایجاد حملات میگرنی و سردردهای خوشه‌ای نقش دارد.

برای این تحقیق جدید، محققان داده‌های 72 مطالعه منتشر شده قبلی را بررسی کردند که بر چگونگی تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر بروز حملات میگرنی یا سردردهای خوشه‌ای متمرکز بود. این مطالعات شامل اطلاعاتی در مورد اینکه شرکت‌کنندگان چه زمانی از سال یا چه زمانی از روز این سردردهای شدید را تجربه کردند، بود.همچنین بررسی کردند که آیا ژن‌های مرتبط با عملکرد ریتم شبانه‌روزی در افرادی که حملات میگرنی یا سردردهای خوشه‌ای را تجربه می‌کنند، شایع‌تر است یا خیر. محققان دریافتند که پنج ژن از نه ژن مرتبط با سردردهای خوشه‌ای در ریتم شبانه‌روزی نقش دارند. همچنین 100 ژن مرتبط با میگرن را یافتند که با ریتم شبانه‌روزی نیز مرتبط هستند.

میگرن و سردردهای خوشه‌ای می‌توانند هورمون‌های مرتبط با ریتم شبانه‌روزی را مختل کنند
دانشمندان ارتباط بین تولید هورمون، سردردهای شدید و ساعت بیولوژیکی بدن را بررسی کردند. هیپوتالاموس که مرکز کنترل شبانه‌روزی است، به تنظیم تولید دو هورمون درگیر در ریتم‌های شبانه‌روزی کمک می‌کند: کورتیزول، که نشان‌دهنده زمان هوشیاری و بیداری است و ملاتونین، که به بدن می‌گوید زمان خواب است. 
 
این تحقیق نشان داد افراد مبتلا به سردردهای میگرنی و خوشه‌ای سطح ملاتونین کمتری دارند. و سطح کورتیزول نیز در افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای افزایش می‌یابد.بنابراین، اگر میگرن یا سردرد خوشه‌ای دارید، ممکن است ساعت داخلی بدن شما آنطور که باید کار نکند، که می‌تواند بر خواب و میزان درد شما تاثیر بگذارد.

یکی از محدودیت‌های تحقیق جدید این است که محققان اطلاعاتی در مورد عوامل خاصی که ممکن است بر ریتم شبانه‌روزی تاثیر بگذارد، نداشتند، مانند اینکه آیا افراد داروهایی مصرف می‌کنند که ممکن است به خواب کمک کند یا آن‌ها را مختل کند، آیا افراد در شیفت‌هایی کار می‌کنند که ممکن است ساعت بیولوژیکی آن‌ها را مختل کند، یا اینکه آیا افراد دارای زمینه‌های پزشکی هستند. با این حال، یافته‌ها نشان می‌دهد که درک بهتر ارتباط بین ریتم‌های شبانه‌روزی و سردردهای شدید ممکن است به بیماران کمک کند برنامه‌های خواب و زمان مصرف داروهای خود را برای به حداقل رساندن علائم تنظیم کنند. 
برچسب ها: سردرد میگرن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها