به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۳۹۷۴۹۲

زخم معده خود را با این 4 دمونش درمان کنید

زخم معده خود را با این 4 دمونش درمان کنید
گروه سلامت:زخم معده یکی از مشکلاتی است که به واسطه آسیب دیدن لایه مخاطی و ضخیم فضای داخلی معده ایجاد می‌شود. با ایجاد این مشکل اسید معده با ترشح خود درد را بیشتر می‌کند و در نهایت فرد با مشکل زخم معده روبرو خواهد شد. معده اسیدی قوی دارد که به هضم غذا و همینطور محافظت کردن از معده در مقابل میکروب‌ها مشغول است. نکته جالب اینکه این زخم می‌تواند در روده کوچک نیز به وجود بیاید. بدون شک برای شما هم عجیب خواهد بود اگر بدانید که در کل جهان از هر ۱۰ نفر حداقل یک نفر دچار زخم معده و مشکلات گوارشی است.

درمان خانگی زخم معده
پژوهش‌های انجام شده نشان داده است که پیش از انجام درمان خانگی زخم معده حتماً مشکل خود را با پزشک متخصص در میان گذاشته و از او کمک بخواهید. مشکلات گوارشی معده و روده‌ها به هیچ عنوان مسئله‌ای نیست که بتوان به این راحتی برای آنها راه درمان خانگی را پیش گرفت. بعد از مراجعه به پزشک به راحتی می‌توانید از دمنوش‌های مناسبی که برای زخم معده توصیه می‌شوند، استفاده کنید. دقت کنید که هر دمنوشی برای این مشکل مجاز نیست. ما در ادامه 3 دمنوش ضد التهاب و تسکین دهنده را برای مشکل زخم معده شما معرفی خواهیم کرد. البته علاوه بر دمنوش‌ها، مواد اولیه دیگری نیز وجود دارند که ما به اختصار آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

آب کلم
بله، حق با شماست! آب کلم دمنوش نیست. اما باید بدانید که پزشکان سال‌های زیادی است که آب کلم را به عنوان یک درمان قطعی برای زخم معده معرفی کرده‌اند. حتی پیش از ظهور و به وجود آمدن آنتی‌بیوتیک‌ها، آب کلم پیشنهاد شد و مورد استفاده قرار گرفت. کلم ویتامین C فراوانی دارد و کمک می‌کند که معده شما در مقابل عفونت هلیکوباکتر پیلوری کاملا مقاوم باشد. مطالعات اخیری که انجام شده نشان می‌دهد آب کلم قادر است طیف وسیع و گسترده‌ای از زخم‌های گوارشی منجمله زخم معده را بهبود ببخشد.

در یک پژوهش انجام شده که  ۱۳ شرکت کننده در آن حضور داشتند، نتایج نشان دهنده این موضوع بود که تقریباً مشکلات دستگاه گوارش فوقانی و زخم معده با ۹۴۶ میلی لیتر از آب کلم تازه در طول مدت زمان روز، مرتفع شده است. به عبارتی زخم معده این ۱۳ نفر بعد از 7 روز الی 10 روز بهبود یافت. حتی وقتی این مقدار آب کلم را به ۱۰۰ شرکت کننده دیگر که مبتلا به مشکل زخم معده بودن داده شد، ۸۱ درصد از این افراد کاملاً با درد زخم معده تسکین یافته مراجعه کردند.

دمنوش بابونه
در میان انواع دمنوش مناسب زخم معده،  دمنوش بابونه معجزه می‌کند. البته ما پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم که درمان کردن مشکلات داخلی مانند زخم معده با داروهای گیاهی خیلی بهتر از داروهای شیمیایی است. در همین راستا بد نیست بدانید که از گذشته تا به امروز دمنوش بابونه را برای رفع اضطراب، التهاب‌ها و اسپاسم‌های روده‌ای استفاده می‌کردند. چای بابونه و استفاده از گل بابونه در ایران همیشه مرسوم بوده است.

اما مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ بر روی این گیاه انجام شد همگی نشان می‌دهند که عصاره بابونه خواص ضد زخم نیز دارد. برخی از محققان بر این باورند که بابونه به راحتی می‌تواند زخم معده شما را بهبود بخشیده و مشکل آن را کاملاً برطرف کند. توصیه ما به شما این است که با تهیه بابونه تازه یا تی‌بگ‌های آماده دمنوش بابونه، روزانه خود را به یک فنجان از این دمنوش معطر مهمان کنید. حتی دمنوش بابونه را بهترین نوشیدنی برای رفع عصبانیت نیز می‌دانند.

دمنوش شیرین بیان
به عنوان دومین دمنوش مناسب زخم معده، دمنوش شیرین بیان را به شما معرفی می‌کنیم. دمنوش شیرین بیان از شیرین بیان تهیه می‌شود. شیرین بیان در اصل یک ادویه کاملاً بومی و سنتی در منطقه آسیا و مدیترانه به حساب می‌آید. امروزه از شیرین بیان برای درمان کردن بیماری‌های زیادی استفاده می‌شود. برخی از مطالعات این گونه نشان می‌دهند که ریشه گیاه شیرین بیان به راحتی می‌تواند با زخم معده  مبارزه کرده و از بروز آن پیشگیری کند.

شیرین بیان را به طور کل داروی گیاهی مناسب برای معده و مری می‌دانند که می‌تواند با تحریک کردن و تولید بیشتر مخاط، از پوشش معده محافظت کند. محققان و پژوهشگران به این نتایج رسیده‌اند که در گیاه شیرین بیان ترکیبات خاصی وجود دارد که از رشد هلیکوباکتر به راحتی جلوگیری می‌کند. البته دقت کنید که ممکن است مصرف شیرین بیان با برخی از داروها تداخل داشته باشد. این تداخل‌ها در پاره‌ای از اوقات سبب ایجاد بی‌حسی اندام‌ها و دردهای عضلانی خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از تهیه دمنوش شیرین بیان به عنوان دمنوش گیاهی برای درمان زخم معده ، با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش آب و عسل
شاید مانند تهیه بهترین نوشیدنی برای کاهش فشار خون ، تهیه دمنوش آب و عسل نیز بیش از حد آسان به نظر آید. در این بین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که استفاده از عسل و ترکیب آن در آب ولرم همیشه نافع و کاربردی است. عسل بدون شک درمان قطعی برای زخم معده به حساب می‌آید. ماده اولیه چسبناک و شیرینی که عناصر گوناگون موجود در آن که شامل مواد اولیه پلی‌فنول‌ها و انواع آنتی اکسیدان‌ها می شوند را در خود دارد.

عسل یک ضد باکتری بسیار قوی است که بدون شک می‌تواند از رشد کردن هلیکوباکتر در معده جلوگیری کند.
به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا زمانی که شما سطح قند خون طبیعی دارید حتماً عسل را استفاده کنید. عسل می‌تواند به عنوان انواع شیرین کننده‌ برای شما مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده طلایی رنگ قدرت تسکین و ترمیم زخم معده شما را دارد. حتی با مالیدن عسل برای زخم‌های پوستی و سوختگی‌ها می‌توانید شاهد بهبود سریع آنها و تاثیر مستقیم عسل باشید. پس حتما سعی کنید که روزانه خود را به یک ترکیب منحصر به فرد از آب ولرم و عسل یا دمنوش عسل مهمان کنید.

ممنوعه‌های زخم معده
حالا که تا این قسمت دستور تهیه دمنوش مناسب زخم معده را به شما ارائه کردیم، قصد داریم تا از ممنوعه‌های زخم معده نیز نام ببریم. اگر دچار این مشکل هستید یا شخصی را می‌شناسید که با این مشکل روبرو است، حتماً به این موارد دقت کنید. در مشکل زخم معده شما به هیچ عنوان نباید از نوشابه، قهوه، شیر، الکل و غذاهای چرب و تند استفاده کنید. شیر باعث افزایش ترشح اسید معده شده و مشکل شما را سخت‌تر می‌کند.

همچنین الکل می‌تواند سبب ایجاد آسیب جدی به معده و بدتر شدن مشکل زخم معده شما شود. نوشابه‌ها و قهوه نیز به راحتی می‌توانند اسید معده را افزایش داده و مخاط معده شما را تحریک کنند. همچنین غذاهای چرب و تند سبب سوزش معده می‌شوند. فراموش نکنید که غذا را باید آهسته بجوید و در طول روز میان وعده‌های کوچکی داشته باشید. ضمن اینکه حتماً از سیگار و استرس جدا دوری کنید.

زخم معده به راحتی درمان خواهد شد
در این مطلب 4 دمنوش مناسب زخم معده را به شما معرفی کردیم. دقت کنید که در دوران نقاهت خود از استفاده موادی که سبب ترشح بیش از اندازه اسید معده می‌شوند، جلوگیری شود. همچنین مواد دیگری مانند زردچوبه، سیر،کندر، زنجبیل و همینطور روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین و روغن زیتون می‌توانند نقش بسیار موثری در کنترل کردن ترشح اسید معده شما داشته باشند. در هر حال اگر در زمان بروز مشکل زخم معده با  علائمی مثل ضعف عمومی، مدفوع قرمز یا سیاه رنگ، مشکلات تنفسی و دردهای ناگهانی و بسیار شدید در شکم که به راحتی از بین نمی‌روند، روبرو شدید بلافاصله و در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید.
برچسب ها: زخم معده دمنوش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها