به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۹۸۴۱۷

سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار بهتر هستند؟

سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار بهتر هستند؟
گروه علمی:مطالعات جدید نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار در مقایسه با نوع معمولی آن، عملکرد ریه را بیشتر تضعیف می‌کند. این مطالعه که به تازگی از سوی دانشگاه پیتزبورگ منتشر شده، نشان می‌دهد که سیگارهای حاوی منتول منجر به اختلال در تنفس و تضعیف عملکرد ریه می‌شوند.
 
منتول به عنوان یک ماده افزودنی به سیگار برای بهبود عطر و طعم و کاهش التهاب سینوسی ناشی از استعمال سیگار کاربرد دارد. این ماده با افزایش تراکم گیرنده‌های نیکوتین به مرور موجب می‌شود تا پتانسیل اعتیاد به دخانیات در فرد مصرف‌کننده بالا رود.طبق گفته نویسنده این مطالعه، بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان به اشتباه تصور می‌کنند که ویپ (سیگار الکترونیکی) بی‌خطر است، اما باید بدانید که حتی مایعات بدون نیکوتین در ویپ حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند به طور بالقوه به ریه‌ها آسیب بزنند.

طی این مطالعه، از یک سیستم روباتیک با قابلیت تقلید از عملکرد دستگاه تنفسی انسان استفاده شد. این روبات توانست الگوی تنفس سالم و ناسالم را در واکنش به سیگارهای الکترونیکی شبیه‌سازی کند.محققان به کمک این روبات دریافتند مایعات مخصوص ویپ که حاوی منتول هستند (در مقایسه با مایعات بدون منتول)، ریزذرات سمی بیشتری را در ریه‌ها آزاد می‌کنند.

گفتنی است که پژوهشگران با تجزیه و تحلیل سوابق بیماران دریافتند که سن، جنسیت و سابقه مصرف سیگار و نیکوتین تأثیری در نتایج ندارند و بدون استثناء، عملکرد ریه در میان کسانی که ویپ‌های منتول‌دار استفاده می‌کنند، ضعیف‌تر است.

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که یکی دیگر از افزودنی‌های رایج در مایعات سیگار الکترونیکی حاوی کانابینوئید، ویتامین E استات است که ذرات سمی و کوچکی را تولید می‌کند که می‌توانند به ریه‌ها نفوذ کرده و دیواره عروق را تنگ کنند. ویتامین E استات با هدف غلیظ یا رقیق کردن به مایعات سیگارهای الکترونیکی افزوده می‌شود و آسیب‌های ریوی را در بر دارد.

گفته می‌شود افزودنی‌هایی مانند منتول می‌تواند به اندازه ویتامین E استات خطرناک باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.طبق آمارها، سیگارهای الکترونیکی حاوی منتول که طعم‌های مطلوبی دارند، در میان جوانان محبوب‌تر هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا برای اجتناب از مصرف سیگارهای الکترونیکی و جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از آن، تولیدکنندگان این محصولات را ملزم به حذف منتول در ساخت سیگارهای معمولی و الکترونیکی کرده است.
مرجع : خبرآنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها