به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۲۱:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۹۸۶۹۳

ورق hpl چیست؟

گروه کسب و کار: در واقع hpl ورقه ای است که از چندین لایه ساخته شده است. روکش اچ پی ال ورق‌هایی با روکش‌های مختلف است که از ترکیب لایه‌های سلولزی و رزین‌های فنولیک تولید می‌شوند.
ورق hpl چیست؟
این لایه ها در دمای بالای  ۱۴۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۳۰۰ بار به هم چسب می شوند و به صفحات محکم و مقاوم تبدیل می شوند. پس از قرار گرفتن تحت فشار و دما، با لایه‌های رنگی و طرح‌های ملامینه روی سطح آن را می‌پوشانند. مواد اولیۀ مورد استفاده در ساخت ورق‌های (HPL)، کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو و رزین ملامین هستند.
روکش اچ پی ال در برابر رطوبت، سایش و حرارت مقاوم است. دوام بالای این ورق‌ها، کارایی آن‌ها را در مناطقی که مورد استفادۀ زیاد قرار می‌گیرند افزایش داده است. تخت‌‌ها و لوازم بیمارستان، میزهای کارگاه‌ها، رویۀ کابینت‌ آشپزخانه و مبلمان، عمده‌ترین وسایلی هستند که از روکش (HPL) استفاده می‌کنند.
دوام و مقاومت شیمیایی بالا وچسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پانل می گردد.
 این نوع از ملامینه، دارای فشردگی، تراکم و مقاومت خیلی بالاتری نسبت به ملامینه معمولی است. روکش اچ پی ال در بازار، بیشتر با طرح چوب رایج است، اما طرح‌های رنگیِ آن هم موجود است.

نمای اچ پی ال چیست؟
نمای ساختمان اولین فاکتور در جذب مخاطب می باشد. بنابراین نمای ساختمان در معماری و ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است.
اچ پی ال از جدیدترین مصالح نمای خشک می باشد. نمای HPL به دلیل مقاومت در مقابل نور خورشید، باران های اسیدی و رطوبت و پایداری رنگ آن کاربرد وسیعی در ساختمان های مدرن دارند. متریال هایی که با سیستم خشک اجرا می شوند، جایگزین فوق العاده ای برای روش های سنتی محسوب می شوند.
نماهای hpl به جهت خاصیت آنتی باکتریال ، آنتی الکترواستاتیک و قابل شستشو بودنشان ، این قابلیت را دارند در رستوران ها، بیمارستان ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.
این نما با استفاده از ورق های hpl  که در طرح های مختلفی تولید می شوند، اجرا می شود.
اجرای نماهای اچ پی ال به این صورت انجام می شود که یک فضای خالی در پشت پانل وجود دارد.
یعنی یک فضای خالی بین نما و جداره ایجاد می شود که با تهویه دائمی هوا از تعرق صفحات جلوگیری می‌کند.
 علاوه بر آن جلوی وارد شدن سرما و یا گرمای نامطلوب به ساختمان را می‌گیرد. البته بهتر است با در نظر گرفتن سایر موارد در عایق سازی ساختمان، این ناحیه را ایزولاسیون موثرتری نمود.

کاربرد روکش hpl

روکش hpl
 
از روکش اچ پی ال در زمینه‌های مختلفی استفاده می شود. روکش  hpl در اندازه و ابعاد متنوعی وجود دارد. به همین دلیل، کاربردهای آن می‌تواند از پوشش نمای ساختمان تا تخت خواب‌ها را شامل شود. روکش اچ پی ال که در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضخامتی به اندازه ۶ تا ۱۲ میلی‌متر دارد.
موارد استفاده و کاربردهای روکش اچ پی ال می‌تواند شامل موارد زیر باشند:
•    نمای داخل و خارج ساختمان
•    ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی
•    تخت‌خواب و میزهای کار
•    لوازم دکوراتیو و کاربردی بیمارستان
•    طراحی نمای داخلی آسانسور
•    ساخت کابینت آشپزخانه
•    ساخت کمدهای رختکن
مزایای روکش HPL 

مزایای روکش hpl

ضد لک بودن و دیر کثیف شدن از جمله ویژگی‌های خوبی است که ورق اچ پی ال را برای استفاده در کابینت آشپزخانه مناسب کرده است.
خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریال بودن روکش اچ پی ال، آن‌ را گزینه‌ ی مناسبی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است. طول عمر زیاد ورق های اچ پی ال باعث استفادۀ گسترده از آن‌ها شده است.
در ادامه به مزایای روکش hpl  می پردازیم:
1.    مقاومت رطوبتی :
تراکم بالای ورقه های hpl باعث شده تا در برابر آب و بخار آب مقاوم باشد. ورقه ورقه نمی شود و ترک نمی خورد.
2.    مقاومت حرارتی :
ورق های hpl   نسبت به حرارت مقاومت بالایی دارند و دمای خشک را تا 180 درجه سانتیگراد تحمل می کند.
3.    مقاوم در برابر الکتریسیته :
 در تولید ورق اچ پی ال از چسب رزین فنولیک استفاده می شود که در مقابل جریان الکتریسیته مقاوم است .
4.    مقاوم در برابر اسید های ضعیف :
 به دلیل استفاده ازچسب رزین ملامین در سطح لایه ورقه های hpl در مقابل اسیدهای ضعیف (مثل باران های اسیدی) مقاوم است .
5.    خش ناپذیری:
  لایه ملامینه نهایی در ضخامت hpl عامل مقاوم شدن این صفحات در مقابل خش پذیری است .
6.    مقاومت مکانیکی:
قابلیت ارتجاعی سبب مقاوم شدن ورق های hpl در برابر ضربه های وارده میگردد .

معایب و محدودیت‌ استفاده از ورق hpl
یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که روکش‌های اچ پی ال دارند این است که نمی‌توان از آن‌ها در برخی از محیط‌ها استفاده کرد. روکش‌ HPL مقاومت کمی در برابر باکتری‌ها خوردگی دارند. همچنین که در محیط‌های مرطوب نیز دچار فرسایش می‌شوند.
روکش‌های اچ پی ال در برابر قارچ‌ها نمی‌توانند مقاومت زیادی از خود نشان دهند. از طرفی، استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که درگیر با مواد شیمیایی زیادی است، به سرعت آن‌ها را فرسوده می‌کند. همچنین که استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که احتمال خراشیدگی سطح وجود دارد نیز مناسب نیست.
با این وجود، محدودیت کاربری آن‌ها را می‌توان در محیط‌های شدید مشاهده کرد. استفاده از روکش اچ پی ال در میز پیشخوان محیط‌هایی که با مواد مختلف سر و کار دارد، انتخاب مناسبی نخواهد بود. به عنوان مثال، در آزمایشگاه‌هایی که به طور معمول از مواد شیمیایی زیاد استفاده می‌شود، نباید از روکش HPL استفاده کرد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها