به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : ۴۰۰۳۳۷
از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین

خروج بیش از ۱۰۰۰ شرکت خارجی از روسیه

گروه اقتصادی: نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه کرملین، بیش از هزار شرکت بزرگ خارجی روسیه را ترک کرده‌ یا فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند.
خروج بیش از ۱۰۰۰ شرکت خارجی از روسیه
بر اساس پژوهشی که دانشگاه «ییل» روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در سایت خود منتشر کرد، در میان شرکت‌هایی که روسیه را ترک کرده‌ند حتی نام شرکت‌های بلاروس، مهمترین متحد اروپایی روسیه، نیز دیده می‌شود. بخش عمده شرکت‌هایی که روسیه را ترک کرده‌اند، به ترتیب از کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، فنلاند و لهستان بوده‌اند. به غیر از شرکت‌های غربی، همچنین شرکت‌های زیادی از ژاپن، هند و دیگر کشورهای آسیایی روسیه را ترک کرده‌اند.
در لیست منتشر شده توسط دانشگاه ییل از شرکت‌هایی که به فعالیت خود در روسیه پایان داده‌اند نام غول‌های بزرگی مانند آمازون، اپل و گوگل نیز دیده می‌شود. این گزارش می‌افزاید با این حال هنوز هم ده‌ها شرکت غربی در روسیه فعال هستند؛ از جمله ۲۷ شرکت آمریکایی، به همین تعداد شرکت آلمانی، ۳۰ شرکت فرانسوی و بیش از ۲۰ شرکت بریتانیایی، اسپانیایی و ایتالیایی.
همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ چینی، بیش از ۶۰ شرکت ژاپنی، ۱۶ شرکت هندی، هشت شرکت کره جنوبی و حدود ۲۰ شرکت کانادایی و هفت شرکت بزرگ ترکیه نیز در لیست شرکت‌های فعال در روسیه دیده می‌شود.

ثروت میلیاردرهای روس پس از شروع جنگ چقدر افزایش یافته؟
بعد از تحریم‌های غرب و هفت کشور صنعتی جهان علیه روسیه، وضعیت برای بخش صنعت این کشور دشوار شده است؛ به‌طوری که بخش عمده شرکت‌هایی که روسیه را ترک کرده‌اند، در حوزه صنعت، تکنولوژی و انرژی فعال بودند. خروج صدها شرکت بزرگ جهان از روسیه در حالی است که هفت کشور صنعتی جهان شامل آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن همراه با اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای محدود کردن بیشتر فعالیت‌های تجاری خود با روسیه هستند. شورای اروپایی سه‌شنبه هفته جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا تاکنون ۱۰ بسته تحریمی علیه روسیه اعمال کرده و در مجموع تحریم‌های غرب و کشورهای دیگر علیه روسیه باعث شده است که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته ۲.۱ درصد کاهش یابد.
این گزارش می‌افزاید درآمدهای صادرات انرژی روسیه در ژانویه و فوریه امسال نسبت به ماه‌های مشابه پارسال به ترتیب ۲۷ درصد و ۴۲ درصد افت کرده است. شورای اروپایی می‌گوید ۷۰ درصد از ذخایر ارزی بانک‌های روسیه، معادل ۳۰۰ میلیارد یورو، همراه با ۲۰ میلیارد یورو از دارایی‌های ۱۵۰۰ فرد و اولیگارش روس به خاطر تحریم‌ها در خارج مسدود شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها