به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۰۰۶۱۳

جزئیات امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

جزئیات امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه
گروه اقتصادی: هر چند بازنشستگان نسبت به میزان حق و حقوق‌شان رضایت کامل را ندارند اما باز هم ثبت سوابق کاری برای دریافت یک مستمری در زمان بازنشستگی، برای اکثر افراد جذابیت خاص خود را دارد. بازنشستگی از مزایای قانون کار به حساب می‌آید و افراد شاغل در بخش خصوصی و بخش دولتی پس از اتمام دوره فعالیت‌شان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بازنشستگی پیش از موعد وقتی اتفاق می‌افتد که هم متقاضی به شرط سنی بازنشتگی نرسیده باشد و هم سابقه کاری به آن حد نساب نرسیده باشد.
 
به گزارش گسترش نیوز، دلایل مختلفی وجود دارد که افراد خواهان بازنشتگی پیش از موعد می‌شوند. در برخی مشاغل که دارای سختی کار هستند معمولا امکان بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد اما اگر درخواست متقاضی به دلایل شخصی مثل از کار افتادگی باشد، تیمی از افراد متخصص در مورد درخواست فرد تحقیق کرده و تصمیم گیری می‌کنند. اخیرا خبری مبنی بر امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه کاری دست به دست می‌شود که بررسی شرایط مشمولان در این طرح خالی از لطف نیست.

جزئیات امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه
دی ماه سال گذشته طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد. براساس این تغییرات افراد با پرداخت حق بیمه بالای ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی می‌توانند پرداخت کسری سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز را داشته باشند. البته باید توجه داشت که بین ازنشستگی در صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و بازنشستگی در صندوق بازنشستگی سایر نهادها تفاوت وجود دارد. بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و کمتر از آن در حال حاضر فقط برای بیمه شدگان تامین اجتماعی قانونی شده است و به اجرا درآمده است. برای دیگر صندوق‌های بازنشستگی فعلا به صورت طرح باقی مانده است و هنوز از طرف شورای نگهبان به تصویب نرسیده است و بنابراین قابلیت اجرا شدن را ندارد.

شرایط سنی در خصوص بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و کمتر از آن
متقاضیان طرح بازنشتگی زیر ۱۰ سال یا با ۱۰ سال سابقه باید حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ۱۰ساله را داشته باشند و در غیر این صورت مابه التفاوت حق بیمه را به قیمت روز پرداخت کنند. در مورد شرایط سنی نیز متقاضیان مرد در طرح بازنشستگی با ۱۰ سال و یا کمتر باید ۶۰ سال تمام شده باشند و در مورد زنان نیز سن ۵۵ سال تمام مورد نیاز است. همچنین در مواردی که سابقه حق بیمه متقاضی کمتر از ۱۰ سال است، فرد باید قادر به پرداخت هزینه خرید سابقه تامین اجتماعی در زمینه مابه التفاوت سابقه تا ۱۰ سال را باشد. باید توجه داشته باشید که این قانون شامل حق کارگر و حق کارفرما به قیمت سال جاری محاسبه می‌شود.

کسانی که دارای چند نوع سابقه بیمه‌ای در دوره‌های زمانی کوتاه بیش از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال هستند نیز مشمول طرح بازنشستگی در ۱۰ سال و کمتر از آن خواهند بود. البته این امکان در صورت تصویب آن توسط شورای نگهبان به اجرا می‌رسد. شرایط سنی برای این افراد هم همچون افراد تحت پوشش تامین اجتماعی است و برای مردن ۶۰ سال تمام و در مورد زنان ۵۵ سال تمام ذکر شده است.
 
کلام آخر
درجه سختی در مشاغل مختلف متفاوت است و طبیعی است که قانون کار برای تمام مشاغل یکسان نباشد. برخی شرایط انحصاری افراد نیز در طول خدمت و فعالیت، باعث می‌شود قانون کار برای آن‌ها نسبت به سایرین متفاوت تصمیم گیری شود. همان طور که از اسم بیمه برداشت می‌شود، فرد بیمه شده باید مورد حمایت سازمان بیمه‌گر قرار بگیرد و در مواقع مورد نیاز و بعضا اضطراری کمک حال افراد باشد. دوران بازنشستگی و امکان دریافت مستمری در این دوران، کمک حالی برای رفع مخارج فرد و خانواده بازنشسته است و اگر قانون کار نتواند در موارد استثناء با اصلاح قانون کمک کننده برای فرد باشد، افراد دیگر تمایلی به پرداخت حق بیمه نخواهند داشت.
برچسب ها: سن بازنشستگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها