به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۰۰۸۳۰

چگونه روانشناس خوب و مورد تأیید در تهران پیدا کنیم؟

گروه سلامت: اغلب ما همواره با حس کردن کوچک‌ترین مشکلاتی در سلامت جسم، فوراً برای رفع مشکل به پزشک مراجعه می‌کنیم تا در صورت نیاز، در سریع‌ترین زمان ممکن درمان را شروع کنیم. این نکته برای همه ما واضح است که به هر میزان شروع درمان سریع‌تر اتفاق بیفتد، احتمال رفع زودتر مشکلات نیز بیشتر خواهد بود.
چگونه روانشناس خوب و مورد تأیید در تهران پیدا کنیم؟
حال به نظر شما چند درصد از ما به سلامت روان خود نیز به اندازه سلامت جسم اهمیت می‌دهیم؟ چه تعداد از ما مراجعه به روانشناس خوب را بخشی از روتین زندگی و قسمت مهمی از آن می‌دانیم؟ عده بسیار کمی از افراد هستند که درک درستی از مراجعه به روانشناس و ضرورت آن داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیر به‌سزایی که بر کیفیت زندگی افراد خواهد داشت، این مقاله را به بررسی وظایف روانشناس، نقش آن در زندگی افراد و همچنین نحوه پیدا کردن روانشناسان اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید.

روانشناس کیست و چه تفاوتی با روان‌پزشک دارد؟
برای آن که دلایل اهمیت مراجعه به روان‌شناس را بررسی کنیم، پیش از هرچیز باید از شغل یک روانشناس و نحوه عملکرد او آگاه شوید. هر روانشناس در قدم اول وظیفه مشاهده، تفسیر و ثبت ارتباط افراد با یکدیگر و محیط را دارد. این کار به او کمک خواهد کرد که در نهایت، بتواند فرآیندهای ذهنی و همچنین رفتارهای انسان را مطالعه کند. پس از آن که علت مشکلات مشخص شدند، روان‌شناس با ارائه راهکارهایی می‌تواند آن‌ها را درمان کند که این مسئله مشروط به همکاری افراد است.
روانشناسان در شاخه‌های گوناگونی تحصیل و فعالیت می‌کنند و به سبب این تفاوت، وظایف مختلفی هم دارند. چند مورد از وظایف روانشناسان را به طور کلی در ادامه بیان کرده‌ایم:
•    هر روان‌کاو مطالعاتی را در ارتباط با رفتار و نحوه عملکرد مغز انجام می‌دهد. البته این مسئله چندان مربوط به فیزیولوژی مغز نیست؛ بلکه اغلب نتایج عملکردها مورد بررسی قرار می‌گیرند.
•    آن‌ها می‌بایست نتایج تمام آزمایش‌ها، نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها و مشاهدات را ثبت كنند.
•    پیدا کردن الگوهای رفتاری برای پیش‌بینی و درک افراد یکی از وظایف روانشناسان است.
•    آن‌ها می‌توانند با استفاده از دانش خود در زمینه رفع مشکلات و سازمان‌دهی افکار، به محیط‌ها و سازمان‌های بزرگ هم کمک کنند.
•    برخی روان‌کاوها روش‌هایی را برای درمان، تدوین و ارائه می‌کنند.
•    روان‌شناسان می‌توانند برای رفع مشکلات بیماران، با پزشکان در ارتباط باشند.

تفاوت میان روانشناس و روانپزشک
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای شما هم ایجاد شده باشد این است که روانشناس چه تفاوتی با روان‌پزشک دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روان‌شناسان در رشته کارشناسی روانشناسی تحصیل کرده و در همین رشته ادامه تحصیل می‌دهند. آن‌ها می‌توانند با راهکارها و درمان‌های غیر دارویی، به مداوای بیماران بپردازند و افراد را به سمت زندگی بهتر سوق دهند. این در حالی است که روان‌پزشکان در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اند و پس از آزمون رزیدنتی، تخصص روان‌پزشکی را ادامه داده‌اند. روانپزشکان می‌توانند پس از بررسی افراد، مشکلات آن‌ها را به واسطه دارو درمان کنند. بسیاری از مشکلات افراد با کمک روان‌شناسان حل خواهد شد؛ اما بنا به صلاحدید روان‌کاو، ممکن است به روانپزشک ارجاع داده شوید. این روش می‌تواند روند درمان را تسریع کند. در اغلب موارد این چنینی، همکاری میان روانشناس و روانپزشک بهترین نتیجه را از خواهد داشت.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟
از دیگر سوال‌هایی که عمدتاً برای افراد ایجاد می‌شود، زمان مراجعه به روان‌شناس است. اگر چه بسیاری از افراد به سبب فرهنگ‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته مراجعه به روان‌شناس را عادی و حتی ضروری می‌دانند، با این حال عده‌ای از افراد هنوز هم این مسئله را امری غیرضروری تلقی می‌کنند. اغلب از این موضوع، تصویری مناسبی در ذهن ندارند. این در حالی است که دانش یک روان‌شناس خوب و مورد تایید می‌تواند شما را از شر بسیاری از مشکلاتتان رها کند. در ادامه چند مورد از مواقعی که باید به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید را بررسی کرده‌ایم:
•    یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که مراجعه به روانشناس را به یک ضرورت بدل می‌کند، افت عملکرد شغلی و تحصیلی است. اگر در‌ این زمینه دچار مشکل شده‌اید و تمرکز بر کار برایتان مشکل است، شاید بد نباشد که به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید. بی‌علاقگی به کار، دلسردی، عدم توجه و موارد این چنینی ممکن است نیازمند توجه جدی شما باشند.
•    چنانچه در تنظیم و مدیریت احساسات خود موفق عمل نمی‌کنید، صحبت با یک روانشناس خوب می‌تواند احوالات شما را بهتر کند. اگر به دفعات عصبانی می‌شوید یا غم و اندوه تمام نشدنی وجود شما را فرا گرفته، درنگ نکنید و روان‌درمانی را آغاز کنید.

•    تغییرات قابل توجه در خواب و اشتها اگر خودخواسته نباشد، ممکن است از نشانه‌های مشکلاتی نظیر افسردگی باشد؛ بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.
•    یکی دیگر از نشانه‌هایی که به شما اثبات می‌کند که باید به یک روان‌شناس مراجعه کنید، این است که حفظ ارتباطاتتان با دیگران دچار مشکل شده است. در این حالت باید با کمک یک روان‌شناس، برای رفع مشکل تلاش کنید.
•    اگر به هر دلیلی دچار یک ترومای روحی شده باشید که روح و روانتان را تحت تأثیر قرار داده است، بهتر است به کمک روان‌شناس از این برهه سخت عبور کنید.
نکته مهم این است که در بسیاری از مواقع می‌توانید خودتان به تنهایی از پس چنین مشکلاتی بر بیایید؛ اما کمک گرفتن از یک روان‌کاو در تسریع روند بهبودی و آسان شدن آن نقش دارد. در بسیاری از مواقع یک روان‌شناس خانواده تنها برای کمک به بهبود روابط درون خانوادگی تلاش می‌کند و این، به آن معنا نیست که مشکلات شدیدی در خانواده مذکور وجود دارد.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب
برای یافتن بهترین روانشناس تهران، باید پیش از هر چیز خصوصیات یک روانشناس خوب را بشناسید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها را بیان کرده‌ایم:
•    پیش از هر چیز یک روان‌شناس خوب باید بتواند ارتباط مؤثری با بیمار برقرار کند.
•    روان‌شناسان باید آرام و صبور باشند و با حوصله روند درمان را پیش بگیرند.
•    یک روان‌شناس خوب باید شنونده فعالی باشد. این ویژگی مراجعین را به صحبت کردن و بیان مشکلات تشویق خواهد کرد.
•    برای آن که از حرفه‌ای بودن روان‌درمانگر مطمئن باشید، باید بدانید که او به قصد درمان افراد فعالیت می‌کند و نه صرفاً درآمدزایی.
•    روان‌شناسی همواره موفق باقی می‌ماند که اطلاعات خود را مطابق علم روز پیش ببرد. تنها در این صورت می‌تواند در حرفه خود طی سالیان طولانی موفق باشد.

مراجعه به بهترین روانشناس تهران
اگر بخواهید به صورت رندوم یک روانشناس خوب را برای مراجعه انتخاب کنید، درصد کمی احتمال دارد که تمام ویژگی‌هایی که در قسمت قبل گفته شدند را داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است پیش از هر چیز، تحقیقات خود را در این زمینه کامل کنید و با اطمینان از عملکرد مطلوب روان‌درمانگر، نوبت بگیرید. «دکتریاب» یک پلتفرم کاربردی در زمینه معرفی پزشکان و روان‌شناسان و همچنین نوبت‌دهی آنلاین است. با مراجعه به دکتریاب به راحتی می‌توانید از میان روان‌شناسان موجود که تعداد بسیار زیادی را نیز شامل می‌شوند، به بررسی و تحقیق بپردازید و بر اساس تجارب مراجعین پیشین و نظراتشان، در نهایت بهترین مورد را برای مراجعه انتخاب کنید. همچنین پس از انتخاب درمانگر، امکان رزرو نوبت آنلاین نیز فراهم است. به این ترتیب بدون صرف وقت و بدون نیاز به مراجعه حضوری، نوبت خود را ثبت خواهید کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها