به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۲۳۰

زنان دیگر به عقب باز نمی‌گردند

زنان دیگر به عقب باز نمی‌گردند
گروه سیاسی:روزنامه آرمان ملی با حسن موسوی‌چلک، جامعه‌شناس درباره مهم‌ترین دغدغه زنان موانعی که در راستای تحقق آن وجود دارد گفت‌وگو کرده است.
بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
زنان جامعه نسبت به گذشته مطالبه گر و پرسشگر شده‌اند. این سخن به معنای این است که کلمه «چشم» که در گذشته از سوی زنان عنوان می‌شد به «چرا» تبدیل شده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نقش زنان در پروسه توسعه جامعه به مراتب بیشتر از شرایط کنونی خواهد شد.
 عدالت در دسترسی به خدمات و عدالت جنسیتی در آینده بیشتر برای زنان وجود خواهد داشت. زنان جامعه با این آگاهی، توانایی و ظرفیت‌ها و با فضایی که امروز در جامعه شکل گرفته است به عقب برنخواهند گشت.
نقش زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در آینده بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی حاکمیت نیز در سیاست‌گذاری‌هایی که درباره زنان صورت می‌گیرد دست به بازنگری خواهد زد. دلیل این موضوع این است که زنان نسبت به حقوق خود بیشتر آگاهی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل مطالبه‌گر حقوق خود هستند.
حاکمیت جامعه نیز به سمتی حرکت خواهد کرد که عدالت و برابری جنسیتی را بیشتر بپذیرد. به همین دلیل همکاری بین زنان و حاکمیت در آینده بیشتر خواهد شد. زنان امروز با توجه به آگاهی و دانشی که دارند هنگامی که نقش و جایگاه خود را جامعه جهانی مقایسه می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که حقوق آنها نباید نادیده گرفته شود و به همین دلیل در آینده حکمرانان به دغدغه‌های زنان جامعه نزدیک‌تر خواهند شد و همبستگی بیشتری بین حاکمیت و زنان شکل خواهد گرفت.
 اگر گفتمان و عقلانیت وجود داشته باشد و دغدغه‌های زنان شنیده و دیده شود این تعارضات جای خود را به تعامل و همبستگی خواهد داد. در حالت دوم اگر این دغدغه‌ها نادیده گرفته شود این احتمال وجود دارد که به کشمکشی در جامعه منجر شود.
جامعه زنان امروز مطالبه گر و پرسش‌گر شده و به دنبال نقش‌آفرینی درفرایند تصمیم‌سازی و تصمیم گیری برای جامعه است. به همین دلیل نه می‌توان زنان را در راهی که در پیش گرفته‌اند متوقف کرد و نه اینکه می‌توان آنها را به عقب برگرداند.
برچسب ها: زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها