به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ساعت ۱۷:۵۵

کشف مکانیسم جدیدی که عامل چندین سرطان است

گروه علمی:دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد از کشف مکانیسم جدیدی خبر داده‌اند که در بروز چندین نوع سرطان نقش دارد.سرطان می‌تواند نتیجه نهایی طیف گسترده‌ای از خطا‌ها باشد و درک این که چگونه چنین خطا‌هایی رخ می‌دهند، برای پیشگیری و درمان سرطان بسیار است. دانشمندان «دانشکده پزشکی هاروارد» (HMS)، یک مکانیسم سرطان‌زا را کشف کرده‌اند که پیشتر هرگز دیده نشده بود. این مکانیسم، نوعی گرفتگی در سیستم دفع زباله سلولی است.

کشف غیرمنتظره زمانی به دست آمد که «مگان اینسکو» (Megan Insco) سرپرست این پژوهش، یک ژن سرکوب‌کننده تومور به نام «CDK ۱۳» را در حین مطالعه گورخرماهی شناسایی کرد. مشخص شد که بروز جهش در این ژن، به سرعت گرفتن پیشروی ملانوما منجر می‌شود. هنگامی که CDK ۱۳ در ملانومای انسانی بررسی شد، در بسیاری از موارد جهش‌یافته بود.

اینسکو با بررسی دقیق عملکرد CDK ۱۳ متوجه شد که این پروتئین در یک سیستم پاکسازی سلولی دخیل است و یک مجموعه از پروتئین‌های دیگر را تنظیم می‌کند که در حذف به موقع آران‌ای‌های معیوب ساخته شده در سلول نقش دارند. بروز جهش در CDK ۱۳، در پاکسازی حیاتی اختلال ایجاد می‌کند.

اینسکو گفت: صد‌ها مرحله در ساخت آران‌ای وجود دارند که گاهی اوقات درست پیش نمی‌روند. آن‌ها اشتباهاتی هستند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. در این مورد، ما متوجه شدیم که سلول ضایعات را تمیز نمی‌کند. به عبارتی، جاروبرقی خراب شده بود و به همین دلیل، آران‌ای‌های معیوب در حال ساخته شدن بودند.

وقتی اینسکو تأثیر مولکول‌های آران‌ای باقی‌مانده را روی ملانوما آزمایش کرد، متوجه شد که آن‌ها پیشروی سرطان را به شدت سرعت می‌بخشند. اینسکو و گروهش، یک مجموعه از سرطان‌های انسانی را از نظر جهش در CDK ۱۳ یا پروتئین‌هایی که توسط آن تنظیم می‌شوند، بررسی کردند و دریافتند که ۲۱ درصد از تومور‌های ملانومای مورد بررسی آن‌ها دارای چنین جهش‌هایی هستند. جهش‌های مشابهی نیز در سرطان‌های ریه، رحم، کولون و سرطان‌های پوست غیر ملانوما یافت شدند.

شناسایی مشکل، گام مهمی به شمار می‌رود، اما نخستین گام است. اکنون باید پژوهش در مورد چگونگی هدف قرار دادن این مکانیسم برای کشف درمان‌های جدید آغاز شود. گام بعدی دانشمندان این است که بررسی کنند آیا تقویت سرطان توسط مولکول‌های آران‌ای آسیب‌دیده ایجاد می‌شود یا اینکه آن‌ها پروتئین‌های غیر طبیعی را تولید می‌کنند.
برچسب ها: سرطان