به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۴۰۴۶۵۵

شبکه‌های کامپیوتری؛ از شروع آموزش تا بازار کار

گروه کسب و کار: امروزه بر کسی پوشیده نیست که صنعت فناوری اطلاعات روزبه‌روز در حال پیشرفت است و با ارائه راهکارهای قابل‌اعتماد خود توانسته زندگی شخصی و یا حتی کاری افراد را با تغییرات بسیاری روبه‌رو کند.
شبکه‌های کامپیوتری؛ از شروع آموزش تا بازار کار
این گسترش روز‌افزون باعث شده که تقاضای تحصیل به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات افزایش زیادی داشته باشد. مهندس شبکه یکی از مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات است که افراد علاقه‌مند به آن می‌توانند با کسب مهارت‌های تخصصی مختلف مانند آموزش سیسکو، میکرو تک و لینوکس در این موقعیت شغلی مشغول به کار شوند. امروزه اینترنت با میلیون‌ها کامپیوتر، لینک‌های مخابراتی و سوئیچ‌هایی که آنها را به همدیگر متصل می‌کنند با میلیاردها کاربری که با وسایل مختلف مثل لپ‌تاپ، تلفن همراه و تبلت به آن وصل می‌شوند شبکه‌ای بسیار عظیم را تشکیل می‌دهد که بزرگ‌ترین سیستم مهندسی ساخت بشر به شمار می‌رود. برای کسب آگاهی بیشتر در مورد شبکه‌های کامپیوتری از شروع آموزش تا بازار کار در ادامه این مقاله از سایت کندو با ما همراه باشید.

شبکه‌های کامپیوتری چیست؟
شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای خودمختار یا به‌عبارت‌دیگر کامپیوترهایی هستند که صاحبانشان به‌صورت مستقل آنها را کنترل می‌کنند که با اهداف مختلفی مانند اشتراک‌گذاری انواع فایل‌های صوت و اسناد، برقراری ارتباط میان کامپیوترها از طریق مدیا، ایمیل، پیام‌رسان‌ها و دردسترس قرار دادن و به اشتراک گذاشتن انواع برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها به یکدیگر متصل شدند. اگر قرار باشد از دید تخصصی به این  موضوع نگاه کنیم شبکه‌های کامپیوتری  به دستگاه‌های محاسباتی مانند سرورها، تلفن همراه، کامپیوتر، تبلت و لپ‌تاپ و همچنین مجموعه‌ای از دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند دوربین، زنگ درها، قفل درها، یخچال‌ها، ترموستات و سیستم صوتی بصری اشاره می‌کند. هدف از این ارتباط مبادله داده و به‌اشتراک‌گذاری منابع است. خوب است بدانید دستگاه‌های تخصصی مانند روترها، سوئیچ‌ها و نقاط دسترسی اساس شبکه‌های کامپیوتری هستند.

شرح وظایف مسئول شبکه
همان‌طور که پیش‌ازاین در این مقاله گفتیم مهندسی شبکه یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی حوزه فناوری اطلاعات است که تمام سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که از شبکه‌های کامپیوتری برای فعالیت خود استفاده می‌کنند به آن نیاز دارند. مهندس امنیت شبکه وظایف مختلفی را به عهده دارد؛ اما وظیفه اصلی او این است که از عملکرد و کارکرد بدون نقص سامانه‌ها و سخت‌افزارهای شبکه اطمینان حاصل کند. نصب سخت‌افزارهای جدید، نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مختلف، به اجرا درآوردن اقدامات پیشگیرانه به‌منظور مقابله با تهدیدات امنیتی و اجرای برنامه عیب‌یابی به‌صورت دوره‌ای بخشی از وظایف مهندس شبکه است.

چگونه مهندس شبکه شویم؟
افرادی که علاقه‌مند به تحصیل به‌عنوان مهندس شبکه هستند و می‌خواهند وارد بازار کار آن شوند باید یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشند تا بتوانند در این مسیر موفق شوند. مبنای برنامه زیر برای علاقه‌مندان به شغل مهندس شبکه بسیار مفید است، برای آگاهی از اینکه چگونه مهندس شبکه شویم، با ما همراه شوید.

دریافت مدرک دانشگاهی
در گام اول تبدیل‌شدن به مهندس امنیت شبکه باید در دانشگاه به تحصیل بپردازید؛ زیرا بیشتر سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند مهندس امنیت شبکه استخدام کنند به‌جای توجه به دوره‌های آموزش لینوکس و سیسکو و سایر دوره‌های آموزشی مرتبط که فرد در آنها شرکت کرده است به مدرک دانشگاهی که فرد در این رشته کسب کرده است توجه دارند. به‌عبارت‌دیگر بهتر است برای تبدیل‌شدن به مهندس امنیت شبکه حداقل مدرک کارشناسی خود را  در زمینه‌های مرتبط مثل علوم کامپیوتر و مهندسی شبکه کسب کنید.



دریافت گواهینامه‌های معتبر
پس از کسب مدرک دانشگاهی در گام دوم می‌توانید به دریافت گواهینامه‌های خنثی بپردازید. برای تبدیل‌شدن به مهندس امنیت شبکه پیش از شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف مانند سیسکو و میکروتیک باید در چند دوره معتبر در حوزه شبکه شرکت کنید. گواهینامه‌های خنثی که برای مهندس شبکه مفید است به شرح زیر است:
دوره آموزشی Comp TIA A+:  این دوره شامل دانش اولیه در حوزه مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات است و در این دوره شرکت‌کنندگان آمادگی کامل را برای شرکت در دوره‌های پیشرفته‌تر کسب می‌کنند.
دوره آموزشی Comp TIA Security+ :  تمرکز اصلی این دوره روی امنیت شبکه و مسائل مربوط به آن است. از آن جایی که برخی از شرکت‌ها از مهندس شبکه انتظار دارند که نسبت به مباحث امنیت شبکه نیز آگاهی داشته باشد این دوره می‌تواند مفید باشد.
دوره آموزشی Comp TIA Network+ : سطح این دوره  یک‌لول بالاتر از دوره A+ است و تمرکز آن روی آشنایی داوطلبان با انواع مختلف تجهیزات، استاندارد‌های مربوط به شبکه، پروتکل‌ها و نحوه عیب‌یابی مشکلات شبکه است.

انتخاب مسیر درست
اولین گام در انتخاب مسیر درست، انتخاب یک برند و محصولات متعلق به آن است. معمولاً بسیاری از فعالان حوزه شبکه سیسکو را ترجیح می‌دهند؛ زیرا سیسکو راه‌حل‌ها، خدمات و محصولات کاربردی را در حوزه کسب‌وکار ارائه می‌دهد. روترها، نرم‌افزارهای امنیتی و ذخیره‌سازی و تجهیزات پیشرفته بیسیم جزو محصولات سیسکو به شمار می‌رود.مایکروسافت نیز جزو برندهایی به شمار می‌رود که محصولات و دوره‌های تخصصی را برای مهندسان شبکه ارائه می‌کند. این دوره‌ها نیز جزو محبوب‌ترین دوره‌ها به شمار می‌رود.

دریافت گواهینامه‌ خاص
در گام چهارم داوطلب باید تصمیم بگیرد کدام یک از گواهینامه‌های تخصصی ارائه شده توسط  شرکت‌های مختلف را دریافت کند. با شرکت در این دوره‌ها داوطلب با نحوه کار با محصولات پیشرفته یک برند خاص آشنا می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دوره‌ها و گواهینامه‌های تخصصی در زمینه مهندس شبکه می‌پردازیم:
•    دوره آموزش سیسکو
•    دوره آموزش Solar winds
•    دوره آموزش مایکروسافت

آغاز جست‌وجوی شغلی
آخرین گام برای تبدیل‌شدن به مهندس شبکه آغاز جست‌وجوی شغلی در این حوزه است.  برای این کار افراد باید یک رزومه کامل و دقیق از مهارت‌ها و توانایی‌های خود آماده کنند و در آن تمام مدارک و گواهینامه‌های دریافتی خود در حوزه شبکه را درج کنند تا کارفرمایان بتوانند از این طریق با سطح مهارت‌های آنها آشنایی پیدا کنند.



کلام آخر
همان‌طور که می‌دانید شبکه کامپیوتری از اجزای مختلفی مانند کلاینت، سرور، مسیریاب، سوئیچ و رسانه تشکیل شده است. باتوجه‌به عرصه نوینی که فناوری اطلاعات به‌منظور پیشرفت افراد و جوامع امروزی پدید آورده است دانش شبکه را می‌توان یکی از مهم‌ترین این تخصص‌ها دانست. در این مقاله از سایت کندو تلاش کردیم مسیر شغلی مهندس شبکه‌شدن از آموزش گرفته تا پیداکردن شغل را برای شما بررسی کنیم و مسیری بسیار کارآمد را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به تکنولوژی و مسائل مربوط به آن علاقه‌مند هستید می‌توانید به سایت کندو مراجعه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها