به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۲۱:۴۶
کد مطلب : ۴۰۶۹۲۶
یک روزنامه اقتصادی کره جنوبی گزارش داد:

سئول و واشنگتن در پی آزاد کردن هفت میلیارد دلار ایران

گروه سیاسی: همزمان با سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به واشنگتن به منظور مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، یک روزنامه اقتصادی کره جنوبی از تلاش سئول و واشنگتن برای آزاد کردن ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی خبر داد.
سئول و واشنگتن در پی آزاد کردن هفت میلیارد دلار ایران
برخی رسانه‌های محلی در خاورمیانه گزارش داده‌اند که انتقال این پول از کره جنوبی به ایران تحت شروط خاصی صورت می‌گیرد، از جمله آزاد کردن یک زندانی آمریکایی در ایران که به جاسوسی متهم شده و محدود شدن غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا ۶۰ درصد.
این گزارش از قول منابع آگاه می‌افزاید در صورتی که توافق برای آزادسازی این پول انجام گیرد، شرایط سختی برای آن در نظر گرفته شده از جمله اینکه این پول تنها باید برای مقاصد عمومی مانند پرداخت هزینه‌های سازمان ملل و یا خرید واکسن کووید ۱۹ استفاده شود.
روزنامه اقتصادی «کورین اکونومیک دیلی» که این خبر را به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی کره جنوبی منتشر کرده، با اشاره به همزمانی این اقدام با سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به واشنگتن برای مذاکره با صندوق بین‌المللی، یادآور شده که در صورت پیدا شدن راهکاری برای آزاد شدن پول‌‌های مسدود شده، شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای بهره‌برداری ایران از این پول‌ها درنظر گرفته می‌شود. این گزارش خاطرنشان می‌کند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات، پول‌های بلوکه شده به داخل ایران منتقل نخواهد شد بلکه با انتقال به شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای همسایه ایران، تحت نظارت قرار خواهد گرفت.
موضوع آزادسازی منابع مالی راکد ایران در بانک‌های کره جنوبی که در جریان مذاکرات میان مقامات عالی‌رتبه کره ‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا، مورد بحث قرار گرفته در شرایطی منتشر می‌شود که سلطان عمان طی هفته جاری در سفری دو روزه به ایران، نقش میانجی‌ میان جمهوری اسلامی و غرب را در خصوص پاره‌ای مسائل از جمله گروگان‌های اروپایی زندانی در ایران ایفا کرده است.
تنش در روابط میان کره جنوبی و ایران
مبلغ ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، پول نفت صادراتی ایران به این کشور است که از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بانکی علیه جمهوری اسلامی، در کره جنوبی بلوکه شده است. شرکت‌های نفتی کره جنوبی پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هزینه واردات نفت خود را از طریق حساب بانک مرکزی ایران در سئول پرداخت می‌کردند. بنا به برخی از گزارش‌ها میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، بین شش و نیم تا ۹ میلیارد دلار است که در دو بانک این کشور بلوکه شده است. یکی از بانک‌ها "ووری بانک" که دومین بانک بزرگ و مهم کره جنوبی به شمار می‌رود سه سال پیش خواستار دریافت "حق‌‌العمل و اجرت نگهداری پول" از ایران شده بود.
تهران بارها خواستار آزادی وجوه مسدود شده خود در بانک‌های کره‌ای شده و ادعا کرده که سئول این پول‌ها را "گروگان" نگه داشته است. با تیره شدن روابط کره جنوبی و ایران، جمهوری اسلامی ایران دست به اقداماتی از جمله تحریم محصولات کره ای از جمله سامسونگ زد وحتی دو سال پیش، یک نفتکش کره‌ای به نام "هانکون چیمی" را نیز برای مدتی توقیف کرد.
اگرچه سپاه پاسداران، این کشتی کره‌ای حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن مواد نفتی به همراه ناخدا و ۱۲ خدمه آن را که در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده بود آزاد کرد اما در آن زمان گفته شد که هدف اصلی از توقیف نفت‌کش هانکون چامی در خلیج فارس، زیر فشار گذاشتن کره جنوبی برای آزادسازی دارایی ایران در آن کشور است. یکی از مقامات وزارت‌ خارجه کره جنوبی در همان زمان به رسانه‌ها گفت که آزادی کشتی بعد از گفت‌وگو در باره ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران صورت گرفته است.

۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۱۹
یاهو . از فردا همه چی ارزون میشه. (431041)
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۳۱
فقط سود سال گذشته عربستان از
نفت160 میلیارد بوده
اینا هنوز لنگ همین 7 میلیاردن

7میلیاردی که نرسیده کیسه ها
دوخته شده (431053)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها