به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۰۶۹۸۰

۱۲ اشتباه که گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند

۱۲ اشتباه که گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند
گروه فناوری:امروز به معرفی چندین اشتباه بزرگ می‌پردازیم که می‌توانند باعث کند شدن گوشی اندرویدی شما و افت عملکرد آن شوند. ترک این عادت‌ها باعث حفظ سلامتی گوشی شما در بلند مدت خواهد شد.آیا شما هم احساس می‌کنید گوشی اندرویدی‌تان اخیرا کند شده و برنامه‌ها در آن به سختی و به کندی اجرا می‌شوند؟
 
باید بدانید که شما تنها نیستید و میلیون‌ها نفر دیگر در سرتاسر جهان هم به دلیل عادت های اشتباهی که در استفاده از گوشی اندرویدی خود دارند، باعث کند شدن و افت عملکرد آن می‌شوند.خبر خوب این است که با دوری از این عادت های اشتباه می‌توانید سرعت و عملکرد گوشی موبایل خود را فورا ارتقا داده و آن را به وضعیت اولیه خود برگردانید.

در همین راستا امروز به معرفی تعدادی از اشتباهات بزرگی می‌پردازیم که قادرند سرعت گوشی اندرویدی شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. همچنین در ادامه نیز روش‌هایی برای ترک این عادت‌ها و افزایش سرعت دستگاه را ارائه خواهیم نمود.عادت های اشتباه کاربران که باعث کند شدن گوشی های اندرویدی می‌شوند

آپدیت نکردن دستگاه
یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که کاربران گوشی‌های اندرویدی معمولا مرتکب می‌شوند، بی‌توجهی به آپدیت‌های نرم افزاری است. این بروزرسانی‌ها حاوی بسته‌های امنیتی جدید بوده و باگ‌های سیستم عامل را رفع می‌کنند. علاوه بر این، ارتقای کلی سرعت نیز یکی از مهم‌ترین مزایای آپدیت‌های نرم افزاری سیستم عامل اندروید به شمار می‌رود.

به همین جهت توصیه می‌کنیم به منظور تضمین عملکرد ایده‌آل گوشی اندرویدی خود، حتما همیشه بروزترین نسخه از سیستم عامل خود را نصب داشته باشید.عرضه آپدیت‌های جدید معمولا توسط اعلان‌هایی به کاربر نمایش داده می‌شود. با این وجود در صوت عدم مشاهده این نوتیفیکیشن‌ها، ممکن است مجبور باشید گوشی خود را به‌صورت دستی آپدیت کنید.روش چک کردن یک گوشی اندرویدی برای آپدیت به صورت زیر است:
اپلیکیشن تنظیمات (Settings) سیستم عامل اندروید را باز کنید.
در پایین صفحه وارد قسمت سیستم (System) شده و سپس System Updates را انتخاب کنید.
در صورتی که آپدیت جدیدی برای دستگاه عرضه شده باشد، می‌توانید پس از مشاهده آن، کلید Update را فشار دهید.
مراحل نمایش داده شده روی صفحه نمایش را دنبال کنید تا آپدیت مربوطه، دانلود و نصب شود.
باز نگه داشتن تعداد زیادی اپلیکیشن در پس‌زمینه

در صورتی که تعداد برنامه هایی که در پس‌زمینه باز هستند، بیشتر از معمول باشد، بخش مهم از منابع گوشی شما توسط آن‌ها اشغال شده و در نتیجه عملکرد دستگاه کند خواهد شد.به‌طور کلی سیستم عامل اندروید قادر است اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه را به‌خوبی مدیریت کند. با این وجود در صورتی که تعداد این اپلیکیشن‌ها از حدی بیشتر شود، افت سرعت و عملکرد اجتناب‌ناپذیر است!جالب اینجاست که بسیاری از این اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه باز هستند، چندان هم ضروری نبوده و می‌توان بدون این که کاربری اصلی دستگاه تحت تاثیر قرار گیرد، آن‌ها را غیرفعال کرد.
روش غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های پس زمینه به‌صورت زیر است:
وارد بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود شوید.
بر اساس نسخه اندروید و کمپانی سازنده گوشی خود وارد یکی از بخش‌های تنظیمات اپلیکیشن (App Settings) یا گزینه‌های توسعه دهنده (Developer Options) شوید و لیست اپلیکیشن‌های باز را مشاهده کنید.
اپلیکیشن‌های غیرضروری را با فشردن کلید Force Stop ببندید تا از مصرف شدن منابع دستگاه توسط آن‌ها جلوگیری شود.
برنامه‌ای که واقعا به آن نیاز ندارید را حذف کنید.
استفاده از ویجت‌های بیش از اندازه روی صفحه

علیرغم این که ویجت‌ها بهترین روش برای مشاهده سریع اطلاعات مختلف به شمار می‌روند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند بر روی عملکرد گوشی اندرویدی شما اثر سوء داشته باشد.دلیل آن است که ویجت‌ها در واقع افزونه‌ای برای یک اپلیکیشن به شمار می‌روند که در پس‌زمینه باز بوده و به نمایش اطلاعات مورد نظر شما می‌پردازد.

به همین جهت توصیه می‌کنیم برای مقابله با کند شدن گوشی اندرویدی خود تا جای امکان از ویجت‌های محدودی بر روی صفحه گوشی خود استفاده کنید.اگر قصد حذف کردن ویجت‌ها از صفحه اصلی گوشی اندرویدی خود را دارید، لازم است مراحل زیر را طی کنید:
انگشت خود را روی ویجت مورد نظر فشرده و نگه دارید.
آن‌ها را به قسمت Remove یا Trash که نمایان شده، کشیده و رها کنید تا ویجت مربوطه از صفحه نمایش گوشی شما پاک شود.
پر بودن بیش از حد حافظه داخلی

در دسترس نبودن حافظه داخلی کافی هم یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند عملکرد دستگاه اندرویدی شما را تحت تاثیر قرار دهد.علاوه بر پردازنده و رم، حافظه داخلی هم فاکتور دیگری است که در عملکرد فنی مناسب دستگاه شما دخیل است.

بنابراین صرفنظر از این که مدل پردازنده گوشی شما چیست یا میزان رم آن چقدر است، در صورتی که حافظه در دسترس، از حدی بحرانی پایین‌تر باشد، قطعا با کاهش سرعت و افت عملکرد روبرو خواهید شد.به همین جهت توصیه می‌کنیم همواره کنترل حافظه داخلی گوشی خود را در اختیار داشته باشید و داده‌ها و اپلیکیشن‌های بلااستفاده را از روی آن پاک کنید.روش آگاهی از میزان حافظه در دسترس در دستگاه‌های اندرویدی به صورت زیر است:
اپلیکیشن Settings را باز کنید.
به پایین صفحه هدایت شوید تا قسمت Device Care یا About Device را پیدا کنید.
بر روی گزینه Storage ضربه بزنید تا وضعیت حافظه را مشاهده نمایید.
نصب کردن اپلیکیشن‌ها از منابع غیرمطمئن

نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی از منابعی غیر از فروشگاه گوگل پلی می‌تواند گوشی شما را در معرض خطرهای امنیتی قرار داده و راه ورود بدافزارها به آن را هموار کند.بدافزارها علاوه بر نمایش تبلیغ‌های گاه و بیگاه، حجم زیادی از حافظه دستگاه شما را نیز به خود اختصاص داده و می‌توانند با اجرای خودسر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها در پس‌زمینه، عملکرد گوشی شما را به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

علاوه بر این، اشغال حافظه داخلی و مصرف بیش از حد رم نیز از دیگر آسیب‌هایی هستند که بدافزارها می‌توانند به دستگاه شما وارد کنند.به همین جهت همواره سعی کنید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید.روش حذف اپلیکیشن‌های ناخواسته از گوشی اندرویدی به صورت زیر است:
وارد بخش تنظیمات گوشی شده و سپس Apps را انتخاب کنید.
بر روی اپلیکیشنی که قصد حذفش را دارید ضربه زده و Uninstall را انتخاب کنید.
در صورت نمایش تاییدیه بر روی صفحه نمایش، کلید OK را بفشارید.
بی‌توجهی به انباشته شدن کش اپلیکیشن‌ها

تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شما فایل‌هایی موقتی را در محلی مشخص از حافظه ذخیره می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر اجرا شده و عملکرد بهتری ارائه دهند.با این وجود، انباشته شدن فایل‌های کش می‌تواند باعث اشغال فضای زیادی بر روی حافظه شده و به مرور زمان افت عملکرد دستگاه را در پی داشته باشد.
از سوی دیگر، فایل‌های کش در معرض آسیب‌های فراوانی هم قرار دارند. به همین جهت ممکن است آلوده یا خراب شدن آن‌ها باعث بروز رفتارهای عجیب، هنگ کردن و یا کند شدن اپلیکیشن‌ها شود.بنابراین ضروری است که هر از گاهی کش اپلیکیشن‌های مختلف را پاک کنید تا سیستم عامل بتواند سرعت و عملکرد خود را حفظ کند.
روش پاک کردن کش اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید به صورت زیر است:
اپلیکیشن تنظیمات گوشی اندرویدی خود را باز کرده و وارد بخش Storage شوید.
بسته به مدل گوشی خود یکی از گزینه‌های Apps یا Other Apps را انتخاب کنید.
اپلیکیشنی که قصد پاک کردن کش آن را دارید، انتخاب کنید.
در صفحه اطلاعات مربوط به آن برنامه، گزینه Clear Cache را برگزینید.
بی‌توجهی به اعلان‌های مربوط به بهینه‌سازی باتری

سیستم عامل اندروید به صورت خودکار در برخی شرایط بهینه‌سازی‌هایی را بر روی عملکرد دستگاه اعمال می‌کند تا مصرف باتری آن را مدیریت کرده و شارژدهی را افزایش دهد.این دسته بهینه‌سازی‌ها معمولا توسط اعلان‌هایی به کاربر اعلام می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید با کند شدن گوشی اندرویدی خود مقابله کنید و عمر آن را افزایش دهید، لازم است که به این دسته اعلان‌ها توجه کنید.علاوه بر این، فعال‌سازی مد ذخیره انرژی (Power Saving Mode) هم می‌تواند در شرایطی که شارژ باتری شما از حد بحرانی پایین‌تر است به کمکتان آمده و با مدیریت مصرف انرژی، شارژدهی باتری را افزایش دهد.

روش فعال‌سازی مد ذخیره انرژی در اندروید به صورت زیر است:
وارد بخش تنظیمات شوید.
در بخش باتری (Battery)، گزینه بهینه‌سازی باتری (Battery Optimization) را انتخاب کنید.
تنظیمات موجود در این بخش را مطابق نظر خود تغییر داده و مصرف انرژی را مدیریت کنید.
دریافت اعلان‌های بیش از حد

در یافت اعلان‌های پیاپی ضمن این که تمرکز شما را از بین می‌برد، می‌تواند مصرف باتری را نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و فشار بیشتری بر روی پردازنده اعمال کند.بنابراین توصیه می‌شود که تنظیمات اعلان‌های گوشی خود را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که تنها نوتیفیکیشن برخی برنامه‌های مهم را مشاهده نمایید.

مراحل تنظیم مد Do Not Disturb در اندروید به صورت زیر است:
انگشت خود را از قسمت بالای صفحه نمایش به پایین بکشید تا منوی مربوطه نمایش داده شود.
در این منو، کلید Do Not Disturb را لمس کرده و نگه دارید تا تنظیمات مربوط به این مد نمایان شود.
در این بخش می‌توانید تعیین کنید اعلان کدام اپلیکیشن‌ها حتی در مد Do Not Disturb هم نمایش داده شوند.
گزینه‌های متعددی از جمله People و Apps و Alarms در این بخش پیش روی شماست.
در صورت لزوم می‌توانید بازه زمانی فعال‌سازی خودکار این مد در گوشی خود را هم تعیین کنید.
اکنون با انتخاب کلید Do Not Disturb این مد را فعال کنید.

علاوه بر این همچنین می‌توانید با پیمودن مراحل زیر، نمایش اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن خاصی را نیز متوقف کنید:
اپلیکیشن تنظیمات را باز کنید.
وارد بخش اعلان‌ها (Notifications) شده و App Notifications را انتخاب کنید.
اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن خاصی را غیرفعال کنید.
ریستارت نکردن دائمی گوشی

ریستارت کردن گوشی اندرویدی باعث پاک شدن فایل‌های موقتی و خالی شدن منابع سیستم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود به‌طور دوره‌ای به انجام این کار بپردازید.برای ریستارت کردن گوشی می‌توانید کلید Power را نگه داشته و سپس گزینه Restart را از صفحه ظاهر شده انتخاب کنید.ریستارت کردن دوره‌ای گوشی می‌تواند سرعت آن را افزایش داده و ایرادات جزیی نرم افزاری را رفع کند.

بی‌توجهی به آپدیت‌های امنیتی ارائه شده برای گوشی
مطمئن شوید که گوشی اندرویدی شما از جدیدترین بروزرسانی امنیتی عرضه شده بهره می‌برد؛ چرا که این بروزرسانی‌ها معمولا بسیاری از مشکلات و رخنه‌های نرم امنیتی را حل کرده و دستگاه شما را در برابر آلوده شدن توسط بدافزارها ایمن نگه می‌دارد.آپدیت‌های امنیتی معمولا فاقد قابلیت‌های جدید نرم افزاری هستند. بنابراین بسیاری کاربران به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده و نصبشان نمی‌کنند.با این حال با مراجعه به بخش Update گوشی می‌توانید جدیدترین بروزرسانی امنیتی عرضه شده برای دستگاهتان را مشاهده کرده و نصب کنید.

مراحل این کار به صورت زیر است:
وارد بخش تنظیمات شوید.
به بخش About Phone بروید و قسمت Software Information را مشاهده کنید.
اگر آپدیتی برای دستگاه شما عرضه شده، با دنبال کردن مراحل مربوطه نصبش کنید!
بک آپ نگرفتن از اطلاعات گوشی

بک آپ نگرفتن از اطلاعات مهم، شما را در معرض خطر دائمی از دست دادن داده‌ها مهم قرار دهد؛ به خصوص زمانی که گوشی اندرویدی شما کند شده و مشغول امتحان کردن روش‌های مختلف بر روی دستگاه هستید!
در این شرایط، روش‌هایی مانند ریست و بازگرداندن به تنظیمات کارخانه می‌توانند باعث پاک شدن تمامی اطلاعات گوشی شوند که در صورت عدم وجود داده‌های پشتیبان، بازگردانی آن‌ها را غیرممکن می‌سازد!به همین جهت توصیه می‌کنیم همواره از سرویس‌های ابری مثل گوگل درایو استفاده کرده و از اطلاعات کلیدی خود پشتیبانی تهیه کنید.

روش انجام این کار به صورت زیر است:
اپلیکیشن گوگل درایو را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده و اجرا کنید.
در این برنامه، کلید «+» را بزنید تا پنجره جدید باز شود.
گزینه Upload را انتخاب کرده و فایلی که قصد بکاپ گرفتن آن دارید را انتخاب کنید.
خالی شدن کامل باتری


خالی شدن دائمی باتری گوشی ضمن این که عمر آن را کوتاه می‌کند، می‌تواند تاثیرات سوء فراوانی هم بر روی عملکرد فنی گوشی داشته باشد.بر همین اساس، متخصصین توصیه می‌کنند که شارژ باتری خود را همواره بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید تا شارژدهی بلندمدت باتری و عملکرد گوشی ارتقا یابد.البته بد نیست که هر از گاهی هم باتری را کاملا خالی کرده و شارژ آن را از صفر به صد درصد برسانید. با این حال تعداد شارژهای کامل دستگاه نباید بیش از حد باشد!

جمع بندی
با رعایت کردن موارد اشاره شده در این متن می‌توانید تا حدی از کند شدن گوشی اندرویدی خود جلوگیری کنید.
این عادت‌های اشتباه علیرغم این که در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر عملکرد گوشی شما نخواهند داشت، اما می‌توانند در درازمدت مشکلاتی بزرگ را در کاربری دستگاه رقم بزنند.بنابراین می‌توانید با مراقبت از گوشی خود، ریسک کند شدن و افت عملکرد آن در آینده را کاهش دهید.
مرجع : گجت نیوز
برچسب ها: گوشی اندرویدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها