به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۰۷۲۰۴

تعطیلی چهار کنسولگری روسیه در آلمان

تعطیلی چهار کنسولگری روسیه در آلمان
گروه بین الملل: روسیه و آلمان پیشتر و به طور متقابل دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کرده‌اند. حال برلین یک گام به جلو برداشته و چهار کنسولگری روسیه را تعطیل می‌کند. شماری از نمایندگی‌های آلمان در روسیه نیز تعطیل می‌شوند.
دولت فدرال آلمان مجوز فعالیت چهار کنسولگری از مجموعا پنج نمایندگی سیاسی روسیه در آلمان را لغو می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه در برلین گفت، این واکنشی است به تصمیم دولت مسکو برای محدود کردن شمار دیپلمات‌ها و همکاران دولت آلمان در روسیه به ۳۵۰ نفر.
بازگشت همکاران و دیپلمات‌های روسیه باید تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شود. فعالیت دیپلماتیک روسیه در آلمان به یک سفارتخانه و یک سرکنسولگری محدود می‌شود. کدامیک از سرکنسولگری‌ها، هنوز مشخص نیست.
دولت آلمان در حال بستن سرکنسولگری‌های خود در کالینینگراد، یکاترینبورگ و نووسیبیرسک است، زیرا در پی محدودیت‌هایی که روسیه ایجاد کرده است، خدمات کنسولی در آنجا دیگر امکان‌پذیر نیست. شنبه گذشته ۲۷ مه (۶ خرداد) مشخص شد که شمار زیادی از کارمندان دولت آلمان مجبور به ترک روسیه هستند، زیرا مسکو "سقف" معینی برای پرسنل آلمانی در نظر گرفته است. این تصمیم از اوایل ماه آینده ژوئن اعمال می‌شود.
بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان، "مجموعه فعالیت آلمان" در روسیه به ۳۵۰ نفر محدود خواهد شد. این رقم شامل کارکنان دیپلماتیک در سفارت و سرکنسولگری‌ها و نهادهای فرهنگی، یعنی کارمندان مدارس آلمانی و مؤسسه‌های گوته می‌شود که از آلمان اعزام شده‌اند و یا جزو کارمندان محلی هستند.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت، مسکو "گامی به سوی تشدید تنش برداشته و این تصمیم غیرقابل توجیه، دولت آلمان را مجبور کرده است حضور خود در تمامی حوزه‌ها در روسیه را کاهش چشمگیر دهد."او افزود، بر این اساس چهار سرکنسولگری آلمان در روسیه باید به تدریج از سطح فعالیت‌های خود بکاهند و تا ماه نوامبر سال جاری کاملا تعطیل شوند. سفارت آلمان در مسکو و سرکنسولگری آلمان سن پترزبورگ به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت، هدف دولت فدرال این است که "حضور حداقلی" نهادهای فرهنگی را امکان‌پذیر سازد و در عین حال حضور دیپلماتیک خود را حفظ کند.
او عنوان کرد که در چارچوب "اقدام متقابل" در قبال رویکرد روسیه، چهار سرکنسولگری از پنج سرکنسولگری روسیه در آلمان باید تا پایان سال بسته شوند.
روسیه پنج سرکنسولگری در بن، فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیک و مونیخ دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، هنوز مشخص نیست کدام‌یک تعطیل خواهند شد و دولت در حال مذاکره با طرف روسی است.
به دنبال تنش‌های پیشین میان آلمان و روسیه، دو کشور بارها دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کرده‌اند. بنابراین پیشاپیش از سطح نمایندگی‌ها به شدت کاسته شده و سطح خدمات کاهش یافته‌اند. با شروع جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین، وضعیت به طور قابل توجهی رو به وخامت گذاشت.در ماه آوریل سال گذشته، روسیه ۴۰ دیپلمات آلمانی را "عنصر نامطلوب" اعلام کرد و دستور اخراج آنها را داد. این تعداد معادل حدود یک سوم تیم دیپلماتیک آلمان در روسیه بود.در پی آن آلمان نیز به اخراج ۴۰ دیپلمات روسی در ابتدای آوریل ۲۰۲۲ مبادرت کرد. مقامات برلین گفتند که این عده فعالیت جاسوسی در آلمان داشتند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها