به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۰۷۴۸۰
۵ پیش‌بینی از قیمت دلار

بازار امیدی به گشایش‌های اقتصادی ندارد

بازار امیدی به گشایش‌های اقتصادی ندارد
گروه اقتصادی: مدتی است که قیمت دلار در محدوده ۵۱ هزار تومان نوسان اندکی دارد و اخباردرمانی هم نتوانسته است نرخ ارز را به کانال پایین‌تر ببرد. برخی کارشناسان این موضوع را تا حدودی نگران‌کننده می‌دانند. چرا که دلار در ماه‌های خرداد و تیر به طور سنتی در کف قیمت سالانه خود قرار دارد و نرخ‌های فعلی می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت در ماه‌های باقیمانده سال باشد.

به گزارش تجارت نیوز،کارشناسان معتقدند که با وجود انتشار اخباری چون احتمال از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام و همچنین بازی چندباره دولت با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده، واقعیت‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور، مانع از کاهش قیمت دلار شده است.

فلاحیان: بدون اخبار سیاسی مساعد، افزایش قیمت‌ها محتمل است
جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مقطعی قیمت دلار و طلا در هفته گذشته، موقتی است  گفت: «روند قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی نظیر مذاکرات اخیر پادشاه عمان در تهران است. این موضوعات باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. اما باید توجه داشت اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به‌راحتی در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.»او توضیح داد: «بخشی از ریزش قیمت دلار و سکه می‌تواند به دلیل تقاضایی باشد که در بازار خودرو به وجود آمده است و موضوع واردات خودرو نیز مطرح شده است. بنابراین اگر بازاری سرکوب شود تاثیراتش را بر سایر بازارها می‌بینیم.»

بوربور: روند قیمتی دلار صعودی است
سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی نیز درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»وی با اشاره به افزایش تورم و رشد انتظارات تورمی خاطرنشان کرد: «نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری در حرکت است. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آورند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهند.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.»اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم. مگر تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیر نمی‌گذارد؟»

دیبا: برداشت بازار، ارزنده بودن قیمت فعلی دلار است
همچنین مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر خبر ورود پادشاه عمان بر بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «بطن خبر ورود پادشاه عمان به کشورمان جذاب بود اما رفتار بازارساز از نظر روانشناسی بازار و نشانه‌هایی که به فعالان این بازار می‌داد، موید این بود که قرار نیست قیمت دلار به پایین‌تر از کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد.»

وی به همپوشانی خبر ورود پادشاه عمان به ایران با انتخابات ترکیه و درگیری‌ مرزی ایران و طالبان اشاره کرد و افزود: «انتخابات ترکیه کاهش شدید قیمت لیر را به همراه داشت؛ این موضوع به تنهایی خرید از این کشور را به صرفه کرد و مراودات دلاری به سمت ترکیه افزایش یافت.»

دیبا ادامه داد: «مناقشات مرزی ایران و طالبان نیز ورود دلار از هرات که معمولا دلار فردایی را مشخص می‌کند با محدودیت‌هایی مواجه کرد. این رویداد معمولا از دید عده‌ای از فعالان بازار ارز این‌گونه تعبیر می‌شود که قرار است فردای جذابی از نظر کاهش قیمت نداشته باشیم.»

این کارشناس اقتصادی به قیمت ۵۰ هزار تومانی دلار به عنوان کف قیمتی مهم اشاره کرد و گفت:‌ «محدوده مذکور اگر شکسته شود قیمت دلار به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برمی‌گردد و اگر قیمت بالای ۵۳ هزار تومان برود بازار ریتم صعودی خواهد داشت».دیبا با تاکید بر اینکه فعلا برداشت بازار ارزنده بودن قیمت دلار در همین سطوح فعلی است، خاطر نشان کرد: «به نظر می‌رسد ورود پادشاه عمان نشانه‌ای از یک تفاهم بزرگتر در حوزه سیاست خارجی بود. کمترین دستاورد این دیدار می‌تواند تفاهم با مصر به عنوان همسایه ایدئولوژیک ایران باشد.»

حق‌شناس: واقعیت‌های اقتصادی به بازارها فشار می‌آورد
برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه دلار به شکل سنتی در خرداد و تیر در کف قیمت سالانه استگفت: «این موضوع نگران‌کننده است. زیرا اگر کف قیمت دلار را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم کار برای باقیمانده سال سخت می‌شود؛ این در حالی است که با وجود سیگنا‌ل‌های سیاسی انتظار افت قیمت دلار و برگشت به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی را داشتم اما بازار تمایلی به افت ندارد.»

وی افزود: «باید در نظر داشته باشیم که موضوع ثبت‌نام خودرو نیز حجم زیادی پول را از بازار خارج کرده و این پول در بانک‌ها فریز شده است. بنابراین اگر سفر سلطان عمان نتایجی در حوزه برجام نداشته باشد و پول‌های بلوکه‌شده برای ثبت‌نام خودرو نیز از بانک‌ها خارج شود و به سمت بازارها بیاید شرایط ناخوشایندی را در پرش قیمت در بازارهای مالی ایجاد می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار تمایلی به برگشت به کریدورهای قیمتی پایین‌تر ندارد خاطرنشان کرد: «شاید خبرهای پشت پرده واقعا آن‌طور که ما فکر می‌کنیم در حوزه برجام نیست. زیرا یک‌سری دسترسی به رانت اطلاعاتی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد حتی با خبرهای خوب در حوزه برجام، دلار تمایلی ندارد زیر ارزش ذاتی خود که قیمت ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی است پایین‌تر بیاید.»

وی به کسری۸۶۳ همتی بودجه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «سیاست‌های پولی و اقتصادی ما اشتباه است. به خاطر مسائل سیاسی که در سال گذشته اتفاق افتاد، خروج سرمایه افزایش یافته است. همه این موضوعات به بازارها فشار می‌آورد؛ این‌ها واقعیت‌هایی است که سیاست‌گذار باید در نظر بگیرد.»
مطالعه بیشتر:

افسری: بازار امیدی به گشایش‌های اقتصادی ندارد
همچنین کامبیز افسری، دیگر کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز نیز گفت: «با وجودی که انتظار برخی کاهشی‌های بازار ارز، شکل‌گیری روند نزولی قیمت دلار با سیگنال سفر پادشاه عمان بود؛ اما اثر خبری این سفر از بین رفته است.»وی افزود: «بازار امیدی به گشایش‌های اقتصادی زیادی در پی این سفر ندارد. نهایت تاثیری که می‌توانست بر روند قیمت‌ها داشته باشد همان کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی پایان هفته گذشته بود.»

گفتنی است طی روزهای اخیر، تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار ارز بسیار کم شده است؛ افسری در این باره گفت: «شرایط دریافت دلار توافقی خیلی سخت است و توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. کارمزد نزدیک به ۱۰۰ دلاری و طولانی بودن پروسه دریافت آن باعث شده دیگر صفی برای خرید دلار توافقی شکل نگیرد.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها