به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۰۸۰۰۹

همه چیز در مورد تغییر ساعت کاری ادارات

همه چیز در مورد تغییر ساعت کاری ادارات
گروه اقتصادی: ساعت کاری همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی در تهران از سه‌شنبه ۱۶ خرداد تغییر می‌کند. همه کارمندان باید بعد از تعطیلات نیمه خرداد، از ساعت ۶ صبح در محل کار خود حاضر باشند. پیش از این قاعده ساعت شناور، این امکان را برای مدیران ادارات و سازمان‌ها فراهم می‌کرد که بازه زمانی برای حضور کارمندان در محل کار خود تعریف کنند. اما با صدور اطلاعیه جدید سازمان استخدامی کشور، این امکان لغو شده است. در مصوبه اخیر، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های عمومی، بدون استثنا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور، ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود.

امسال با تصمیم مجلس ساعت‌ها با شروع فروردین تغییری نکرد. اما به نظر می‌رسد نگرانی از افزایش مصرف انرژی و احتمال قطعی یا ایجاد شرایط سهمیه‌بندی برق و آب، مسئولان را ناچار به تغییر ساعت کاری کارمندان کرده. در اطلاعیه سازمان استخدامی کشور نیز آمده است که «با توجه به تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص تغییر ساعت کاری در اوقات پر مصرف انرژی و ضرورت مشارکت همگانی ساعت آغاز به کار بدون استثنا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ساعت ۶ است.»این تصمیم شامل واحد‌های ستادی (دستگاه‌های اجرایی-ملی) مستقر در تهران نیز می‌شود و کارمندان آن‌ها هم باید راس ساعت ۶ صبح در محل کار حاضر شوند.

تکلیف بانک‌ها و بورس چه می‌شود؟
اما بانک‌ها و سازمان بورس در این زمینه دو رویه جدا را در پیش گرفته‌اند. شورای هماهنگی بانک‌ها تصمیم گرفته است که باتوجه به تغییر ساعت کاری ادارات از ۱۶ خرداد، ساعت کاری کارمندان آن‌ها نیز در تابستان ۱۴۰۲ تغییر کند. بر این اساس، ساعت کاری واحد‌های صف و ستاد بانک‌ها از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور سال جاری، از ۶ صبح آغاز می‌شود.

کارمندان شعب بانک‌ها از شنبه تا چهارشنبه باید تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در محل کار خود حاضر باشند. مشتریان نیز می‌توانند از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ برای کار‌های بانکی خود به شعب مراجعه کنند. روز پنجشنبه، ساعت کاری کارمندان بانک‌ها تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه و بازه زمانی حضور مشتریان، ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ تعیین شده است.ساعت کاری کارمندان ستادی بانک‌ها در تهران نیز شنبه تا چهارشنبه ۶ تا ۱۵ و چهارشنبه، ۶ تا ۱۴ خواهد بود.

اما سازمان بورس تصمیم گرفته است که ساعت کاری بازار سرمایه در این ایام تغییری نکند.به عبارت دیگر، بازار سهام ایران از روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ مطابق همیشه است و هیچ‌گونه تغییری در ساعت انجام معاملات صورت نمی‌گیرد. این یعنی ساعت انجام معاملات همچون قبل، ۸ و ۴۵ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

ساعت کار حمل و نقل عمومی
اما آیا ساعت کار وسایل حمل و نقل عمومی در بازه زمانی ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور تغییری می‌کند؟ در اطلاعیه سازمان استخدامی کشور آمده بود: «با هدف تسهیل رفت‌وآمد شهروندان، ارائه خدمات ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری از طریق قطار شهری، اتوبوس، تاکسی و همچنین قطار‌های حومه‌ای، متناسب با این تغییر، هماهنگ خواهد شد.»

حالا، وزارت کشور در اطلاعیه‌ای در مورد تغییرات در این زمینه توضیح داده است. بر اساس این اطلاعیه، ساعت کار ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، از ۱۶ خرداد مطابق ساعت کار جدید ادارات (۶ الی ۱۳) تغییر می‌کند. این رویه تا ۱۵ شهریور ادامه می‌یابد.البته در صورتی که ساعات کاری ادارات در شهر‌های دیگر هم ساعت ۶ صبح باشد، این موضوع شامل حال آن‌ها نیز می‌شود. در همین رابطه، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به شهرداری‌های سراسر کشور دستور داده است که ساعت کار ناوگان حمل و نقل عمومی از ۱۶ خرداد مطابق ساعت کار جدید ادارات (۶ الی ۱۳) تغییر کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها