به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۳۸
خسارت به محصولات کشاورزی و جاده‌های شمال استان

آب، روستاهای اطراف سد گتوند را فرا گرفت

آب، روستاهای اطراف سد گتوند را فرا گرفت
گروه اقتصادی: هر ساله با بالا آمدن آب سد گتوند در اواخر بهار برخی روستاهای اطراف این سد در بخش لالی و مسجدسلیمان به زیر آب می‌روند که ضمن وارد کردن خسارت به روستاییان آن‌ها را با خطراتی مواجه می‌کند.
به گزارش ایلنا، علی یوسفی منجزی نماینده‌ پیگیری امور اهالی چندین روستای زیر آب رفته در این باره  می‌گوید: به واسطه بارندگی خوب، آب از حدی که در سال‌های گذاشته بالا می‌آمد عبور کرده و زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و آغل‌های چندین‌ روستا را به زیر آب برده است.

وی اضافه می‌کند: بعد از چندین خشکسالی، در سال جاری ده‌ها هکتار از زمین‌های اطراف به خصوص روستای تلخ‌آب تاج‌الدین و پَر نوشته زیر کشت گندم و جو رفته بود و محصول خوبی داد و مردم در اطراف زمین‌های خود چادر زده بودند تا دسترنج زحمات خود را برداشت کنند که ناگهان آب به قدری بالا آمد که اهالی چادرهای خود را جمع کردند و منطقه را ترک کردند.

یوسفی منجزی می‌افزاید: روستاهای پابر آفتاب، گلزاری، تنگ هلیل و سربیشه در منطقه آب ماهیک لالی و روستاهای تلخ‌آب تاج‌الدین، پَر نوشته، چشمه شیرین و کنار هشتلک از بخش عنبر مسجدسلیمان به علت بالا آمدن آب سد گتوند زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه جاده‌ها نیز زیر آب رفته و تردد را غیر ممکن کرده است، عنوان می‌کند: ماه گذشته جلسه‌ای با فرماندار مسجدسلیمان و مسئولان شرکت آب‌ و نیرو و سد گتوند برگزار شد که با چهار مصوبه ساخت شهرک برای ساکنین تلخ‌آب تاج‌الدین، ساخت جاده دسترسی جدید پَرنوشته، پرداخت خسارت زمین‌های کشاورزی زیر آب رفته و دیگری احداث جاده از شیخ آباد به تلخ‌آب تاج‌الدین همراه بود که قرار شد طی روزهای آینده‌ جلسه‌ای نیز با حضور فرماندار و بخشدار مرکزی لالی و عنبر با مسئولان شرکت آب و نیرو‌ متولی سد گتوند برگزار شود تا حق و حقوق زمین‌های حدود ۵۰ خانوار از روستاهای آب ماهیک و پابر آفتاب که هنوز پرداخت نشده تعیین شود.
به گفته او زمین‌ها و خانه‌های حدود ۵۰ خانوار از روستا‌های اطراف به خصوص در تلخ‌آب تاج‌الدین و آب ماهیک هنوز توسط شرکت آب و نیرو هنوز تملک نشده است.

تردد با قایق در روستا
در حال حاضر برخی اهالی به وسیله قایق تردد می‌کنند و وسایل آسیب دیده خود را از خانه‌ها خارج می‌کنند.
دریاچه این سد در محدوده شهرستان‌های لالی و مسجدسلیمان قرار دارد. آبگیری سد گتوند علاوه بر اثرات مخرب زیست‌محیطی، موجب زیر آب رفتن ۴۱ روستای اطراف این سد در بخش مرکزی لالی و بخش عنبر مسجدسلیمان شد.

به گفته فعالان محیط زیست، کارشناسان و صاحبان نظر این سد در مسیر کوه‌ها، گنبدها و رگه‌های نمک ساخته شد و بخش عظیمی از آب خوزستان را برای تولید برق شور کرده و علاوه بر آن بخشی از تاریخ، هویت و زمین‌های اجدادی آن منطقه را نیز با خود به زیر آب برد.این در حالی است که هنوز برخی مسئولین این موضوع را قبول نداشته و می‌گویند آب دریاچه پشت سد گتوند شور نبوده و ساخت این سد را یک افتخار می‌دانند.همچنین تلاش خبرنگار ایلنا برای مصاحبه با فرماندار مسجدسلیمان و اطلاع از آخرین وضیعت روستاییان بی نتیجه ماند و به تماس‌های خبرنگار ما پاسخ نداد.
 
برچسب ها: سد گتوند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها