به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۰۸۹۹۱

نحوه چیدمان میز کار اداری و مدیریت چگونه است؟

گروه کسب و کار: کار کردن در محیطی شلوغ با میزی نامرتب، واقعا آزاردهنده است! در عوض، رعایت استاندارد چیدمان میز اداری و داشتن یک میز کار تمیز و مرتب، کار کردن را با لذت همراه می‌کند. داشتن یک میز کار اداری مرتب و زیبا، علاوه‌بر تقویت روحیه، عملکرد کارمندان را به‌طورمستقیم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما کارمندی هستید که با اصول چیدمان میز کار آشنایی ندارید، این مطلب برای شما نوشته شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را برای بهتر چیدن وسایل روی میز کار به شما معرفی کنیم تا بتوانید میز اداری خود را به یکی از زیباترین نقطه‌های شرکت تبدیل کنید.
نحوه چیدمان میز کار اداری و مدیریت چگونه است؟
اولین اصل چیدمان میز اداری؛ وسایل اضافه را حذف کنید!
یکی از اولین قدم‌هایی که باید برای چیدمان میز اداری بردارید، حذف کردن وسایل اضافه است. میز کار باید خلوت باشد و تا جای ممکن فضای خالی داشته باشید تا سردرگم نشوید. اگر در طول روز به وسایل بسیاری نیاز دارید، بهتر است اقلام ضروری را روی میز و باقی وسایل را درون کشو یا کمد قرار دهید. به این صورت میز کار همیشه خلوت و مرتب خواهد بود.
به‌عنوان مثال اگر یک روان نویس لاکچری مردانه یا زنانه را به عنوان هدیه برای روی میز کار دریافت کرده‌اید، آن را روی میز و در کنار سایر خودکار و قلم‌ها قرار دهید؛ ولی از قرار دادن کلید، کیف، کیف پول و گوشی روی میز خودداری کنید. با این کار هم نظم میز کار به هم می‌خورد و هم حواس شما موقع کار کردن پرت خواهد شد.

طبق اصول چیدمان میز کار فنگ شویی، هر وسیله را در جای درست قرار دهید
برای این که استاندارد چیدمان میز اداری را رعایت کنید، باید هر وسیله را در جای مناسبی قرار دهید. برای این کار می‌توانید از اصول چیدمان میز کار فنگ شویی کمک بگیرید. اصول فنگ‌شویی درباره چیدمان میز کار این طور بیان می‌شود که برای دریافت انرژی مثبت، میز کار خود را مانند تصویر پایین به ۹ بخش قسمت کنید. در ادامه این قسمت‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

1.    نماد برکت: برای پر کردن قسمت اول که مربوط به نماد برکت است، تزیین میز اداری با گل را انجام دهید.
2.    نماد شهرت: اگر در حوزه کاری خود لوح تقدیر یا تندیسی دریافت کرده‌اید، آن را در این قسمت قرار دهید؛ البته قرار دادن یک چراغ مطالعه هم جلوه خاصی به میز کار می‌بخشد.
3.    نماد عشق: بخش سوم که به عشق مربوط می‌شود را با قرار دادن عکسی از همسر یا عزیزانتان پر کنید.
4.    نماد خانواده: قسمت چهارم که نشان‌دهنده خانواده است، باید با نشانی از خانواده مانند یک عکس یادگاری پر شود.  
شو    نماد سلامتی: قسمت پنجم معمولا در مرکز میز قرار دارد و نشان‌دهنده سلامتی است. در این قسمت معمولا چیزی قرار داده نمی‌شود.
6.    نماد خلاقیت: قسمت ششم میز کار مربوط به نماد خلاقیت است. این قسمت را با هر وسیله‌ای که برای شما نشان‌دهنده خلاقیت باشد، پر کنید؛ مثلا دفترچه یادداشت، مدادرنگی، ماژیک و وسایل این‌چنین که خلاقیت شما را برمی‌انگیزند. قیمت ماژیک یا مداد رنگی و دفترچه هم آنقدر گران نیست، ولی طبق اصول فنگ‌شویی انرژی مثبت آن را احساس خواهید کرد.
7.    نماد دانش و خرد: بهترین وسیله‌ای که در قسمت مربوط به دانش و خرد روی میز کار می‌توانید قرار دهید، کتاب است.
8.    نماد موقعیت شغلی: در این قسمت که معمولا قسمت اصلی میز و روبه‌روی شما را شامل می‌شود، باید وسیله اصلی کار خود مثلا مانیتور، کیبورد و ماوس را قرار دهید.
9.    روابط اجتماعی: در آخرین قسمت که به روابط اجتماعی و سفر مربوط می‌شود، وسیله‌ای را قرار دهید که از طریق آن با دیگران ارتباط می‌گیرید؛ مثلا گوشی موبایل، تلفن دفتر یا دفترچه تلفن.
چیدمان میز اداری بر اساس اصول فنگ‌شویی واقعا ایده‌ی جالبی به نظر می‌رسد. با الهام گرفتن از اصول فنگ‌شویی در نحوه چیدمان ست اداری می‌توانید میز کار خود را به نقطه‌ای پر از انرژی‌های مثبت تبدیل کنید.



یک تم رنگی شاد برای وسایل روی میز کار در نظر بگیرید
یکی از اصول پایه در نحوه چیدمان میز اداری و دکوراسیون هر قسمت دیگر، توجه به‌هارمونی رنگ‌ها است. روانشناسی رنگ‌ها اهمیت این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. سعی کنید برای این که انرژی خوبی از میز کار خود بگیرید از رنگ‌های شاد و زنده مانند قرمز، زرد و نارنجی استفاده کنید؛ البته این به این معنا نیست که فقط وسایلی با این رنگ‌ها را از فروشگاه لوازم تحریر بخرید، بلکه ترکیبی از رنگ‌های شاد و زنده در کنار رنگ‌های آرامش‌بخش مانند آبی، صورتی و سبز بهترین ترکیب رنگی را ایجاد خواهند کرد. وسایل روی میز کار به رنگ سفید و طوسی به‌تنهایی فضای میز را کسل‌کننده و حوصله‌سربر می‌کنند؛ بنابراین با استفاده از جاخودکاری، زیرلیوانی، دفترچه یادداشت، گلدان، پایه چسب و وسایل رنگارنگ به میز کار انرژی ببخشید.

 برای روح بخشیدن به میز کار از تزیین میز اداری با گل غافل نشوید
در اصول فنگ‌شویی هم به تاثیر گل و گیاه روی میز کار اشاره شده است. تزیین میز اداری با گل تاثیر بسیاری بر روحیه و سرزندگی شما خواهد داشت. تا جایی که فضای روی میز این امکان را به شما می‌دهد، از قرار دادن گلدان روی میز و تزیین میز اداری با گل غافل نشوید. برای انتخاب گل نیز بهتر است گل‌هایی را در نظر بگیرید که نیاز به مراقبت چندانی ندارند و با کمی نور و آب می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. از جمله بهترین گیاهان برای تزیین میز کار می‌توان به سانسوریا، پتوس، کاکتوس و شفلرا اشاره کرد.

اهمیت نورپردازی در چیدمان میز اداری را دست کم نگیرید
اگر نور اتاق کار شما کافی یا نامناسب است، توصیه می‌کنیم حتما یک چراغ مطالعه را روی میز خود قرار دهید. چراغ مطالعه علاوه‌بر این که نور مناسب را برای مطالعه فراهم می‌کند، انرژی حاکم بر میز کار را نیز تعدیل می‌کند و چشمان شما دیرتر خسته خواهند شد؛ بنابراین در طول ساعات کاری انرژی بیشتری برای کار کردن خواهید داشت. چراغ مطالعه در فروشگاه‌های لوازم تحریر در مدل‌های متنوع با سایزهای متفاوت قابل‌خریداری هستند.

اصول چیدمان ست اداری برای میز مدیریت را رعایت کنید
استاندارد چیدمان میز اداری برای کارمندان و مدیران تقریبا یکسان است؛ بااین‌حال وسایل روی میز کار مدیران با کارمندان کمی تفاوت دارد. مدیران بهتر است در چیدمان میز کار خود از وسایلی مانند ست‌های اداری شامل جاخودکاری‌های شکیل، نگهدارنده کارت ویزیت، تقویم رومیزی، برگه یادداشت و زیردستی استفاده کنند. در چیدمان ست اداری نیز باید نظم و در دسترس بودن وسایل موردنیاز را در اولویت قرار دهند.
مدیران احتمالا تعداد بسیاری هدیه برای روی میز کار در طول سال دریافت کنند؛ آن‌ها می‌توانند وسایل کاربردی را روی میز قرار دهند و سایر وسایل را در کشو یا کمد قرار دهند؛ به این صورت میز کار خلوت و مرتب باقی خواهد ماند و در زمان مناسب می‌توانند وسیله موردنیاز خود را روی میز قرار دهند.



با تهیه وسایل روی میز کار از ایران تحریر چیدمان میز خود را متحول کنید
در این مطلب اصول چیدمان میز اداری و مدیریت را بررسی کردیم و ایده‌هایی را بر اساس اصول چیدمان میز کار در اختیار شما قرار دادیم. یکی از مهم‌ترین نکات برای چیدمان ست اداری و وسایل روی میز کار، در دسترس بودن وسایل موردنیاز است؛ یعنی وسیله‌ای را که بیش از سایر وسایل استفاده می‌کنید، در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به خود قرار دهید تا در زمان نیاز، فوری به آن دسترسی داشته باشید.
علاوه‌بر این توصیه می‌کنیم برای بالا بردن روحیه خود حین کار کردن وسایل متنوعی را روی میز کار قرار دهید. برای تهیه وسایل روی میز کار و انواع نوشت‌افزار می‌توانید به سایت فروشگاه ایران تحریر به نشانی irantahrir.shop سر بزنید و از محصولات باکیفیت و متنوع این فروشگاه دیدن کنید. بعد از ثبت سفارش، محصول موردنظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل خواهید گرفت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها