به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۸:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۱۰۵۴۶

بارش استان تهران ۴۰ درصد کمتر از نرمال است

بارش استان تهران ۴۰ درصد کمتر از نرمال است
گروه جامعه:رئیس مرکز خشکسالی گفت: علی رغم شرایط مساعد بارش در غرب و جنوب غرب، اما استان های شمال شرق و نیمه شرقی همچون تهران بارش ها کمتر از نرمال است. احد وظیفه گفت: در فصل بهار ۲۵ تا ۲۶ درصد بارش سالانه را دریافت می کنیم که ۵ تا ۶ درصد آن مربوط به بارش های خرداد است.به گفته او، از ابتدای خرداد تاکنون ۶ میلی متر بارش دریافت کردیم که نسبت به دوره نرمال یک درصد بیشتر است.

همچنین از ابتدای فصل بهار ۴۷ میلی متر  و سال آبی ۱۸۰ میلی متر بارش دریافت کردیم که نسبت به دوره نرمال بارش های بهار ۲۹ درصد و بارش های سال آبی جاری ۲۰ درصد کمتر است.وظیفه ادامه داد: استان های شمال شرق، نیمه شرقی و دامنه های جنوبی البرز مثل تهران، قزوین، سمنان و خراسان رضوی بیشترین ناهنجاری را داشتیم به طوریکه سمنان ۴۳ درصد، سیستان و بلوچستان ۴۷ درصد، قزوین ۴۳ درصد و تهران ۴۰ درصد کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بارش های فصل بهار همانند زمستان نیست چراکه عمده بارش های بهار و تابستان  محلی و رگباری است. اما به طور کلی بارش های استان تهران زیاد نیست که این نشان می دهد شرایط برای نیمه شرقی، شمالی و دامنه های جنوبی البرز مساعد نیست.

او با بیان اینکه بارش های جنوب غرب در محدوده نرمال و بیش از نرمال بوده است، گفت: با توجه به کم بارشی ۴۰ تا ۵۳ درصدی دامنه های شمالی و شرقی و اتمام فصل بارش، انتظار بارش های چشمگیر نداریم. همچنین از لحاظ دمایی در شرایط بالاتر از نرمال قرار داریم.

وظیفه گفت: با توجه به آنکه اکثر کشاورزان سنت شمال برنج کشت کردند، بنابراین کمبود جدی آب پشت سدها در شمال کشور تنها کفاف کشت اول را می دهد و برای کشت های بعدی کشاورزان با مشکل تامین آب روبرو هستند. همچنین در سایر نقاط هم بدلیل اتمام فصل کشت مشکلی نداریم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها