به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۸:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۱۴۹۶۱

نکات کاربردی اسپیس فریم باکیفیت و اهمیت بست اسپیس

گروه کسب و کار: اسپیس فریم (space frame) یا داربست نمایشگاهی سازه‌ای فضایی و موقت تشکیل‌‌شده از فرم‌های هندسی و قطعات ریز و درشت است که به‌صورت منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند و با تقسیم نیروی وزن، باعث افزایش استحکام و مقاومت سازه می‌شوند‌.
نکات کاربردی اسپیس فریم باکیفیت و اهمیت بست اسپیس
داربست‌های نمایشگاهی با وجود وزن پایین و سبک بودن، بسیار مقاوم و مستحکم هستند. این سازه‌ها با تمام شرایط آب‌وهوایی سازگازند و در برپایی غرفه‌های نمایشگاهی، ساخت استیج، سن، بیمارستان صحرایی، ایستگاه صلواتی و غیره کاربرد گسترده‌ای دارند. سازه‌های اسپیس با استفاده از بست به هم متصل می‌شوند. نوع باکیفیت این اتصالات ایمنی داربست‌های نمایشگاهی را به‌شدت بالا می‌برد. در این مقاله قصد داریم دربارهٔ نکات کاربردی مهم برای استفاده از اسپیس فریم باکیفیت و همچنین اهمیت اتصال سازه‌ها با بست اسپیس صحبت کنیم.



اسپیس فریم باکیفیت از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟
از مهم‌ترین ویژگی‌های space frame باکیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    سبک بودن فلز به‌کاررفته در ساخت اسپس:
یکی از ویژگی‌های مهم اسپیس‌های باکیفیت این است که فلز به‌کاررفته در ساخت آن‌ها وزن سبکی دارد. برای ساخت این سازه‌های مستحکم، لوله‌های فلزی سبک صنعتی پرکاربردتر است.

•    استاندارد بودن ابعاد اسپیس:
این سازه‌های موقت نیز مانند هر سازهٔ دیگری، از نظر ابعاد و اندازه دارای استاندارد جهانی هستند. ابعاد استاندارد برای اسپیس‌های صاف بین نیم تا 4 متر و ابعاد استاندارد برای اسپیس‌های منحنی بین 1 تا 3 متر است. مناسب‌ترین ابعاد سطح مقطع برای ساخت space frame پانزده سانتی‌مترمربع است.

•    استاندارد بودن ضخامت و قطر لوله‌های صنعتی:
لوله‌های صنعتی که برای ساخت اسپیس فریم به‌کار می‌رود، باید دارای ابعاد استانداردی باشد. مناسب‌ترین ابعاد برای لوله، بین 0.8 میلی‌متر تا 1.5 میلی‌متر است. بالا بودن ضخامت و قطر لوله درنهایت منجر به افزایش استحکام سازه می‌شود‌. البته ضخامت لوله‌ها به کاربرد اسپیس نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال، لوله‌هایی که برای ساخت استیج به‌کار می‌روند، از نظر ضخامت، با لوله‌های به‌کاررفته در ساخت غرفه‌های نمایشگاهی متفاوت است‌.

•    زیاد بودن تعداد رکاب‌های اسپیس:
رکاب‌ها مربع‌های جوش‌خورده‌ای هستند که برای نگه‌داشتن و تضمین استحکام اسپیس فریم‌ استفاده می‌شوند. تعداد رکاب‌ها و فاصلهٔ بین آن‌ها در این سازه‌های موقت متفاوت است. سازه‌های مقاوم‌تر و مستحکم‌تر معمولاً تعداد رکاب‌های بیشتری دارند.

•    نحوه و عمق جوش‌‌خوردگی قطعات اسپس:
عامل دیگری که نشان می‌دهد اسپیس فریم کیفیت بالایی دارد، نحوه و عمق جوش‌خوردگی قطعات است. برای این سازه‌ها معمولاً از جوش استاندارد Co2 استفاده می‌شود. جوش Co2 مانع از ایجاد پستی و بلندی فلز به‌کاررفته در ساخت اسپیس شده و کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

•    نحوه پوشش‌دهی اسپیس:
برای پوشش‌دهی و افزایش مقاومت سازه‌های باکیفیت اسپیس‌ معمولاً از رنگ‌کاری یا آبکاری استفاده می‌شود. با رنگ‌کاری تمام آلودگی‌ها و چربی‌های موجود در سطح فلز از بین می‌رود. علاوه‌بر این، نمای ظاهری سازه نیز زیباتر می‌شود. به ایجاد یک لایهٔ گالوانیزه روی سطح فلز سازه space frame با هدف افزایش مقاومت آن در مقابل خوردگی، آبکاری می‌گویند.

•    اتصال لوله‌ها با بهترین و باکیفیت‌ترین بست اسپیس فریم:
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اسپیس‌های باکیفیت، اتصال لوله‌ها با بهترین و باکیفیت‌ترین قفل یا بست اسپیس فریم است. بست اسپیس باکیفیت با استفاده از ورق‌های آبکاری 3میلی‌متری، طبق استانداردهای مشخص ساخته شده‌است، قیمت مناسبی دارد، در ابعاد و اندازه‌های متنوع طراحی و تولید می‌شود و طول عمر بالایی دارد. اتصال لوله‌ها با کمک بست‌ها، مانع از جا‌به‌جایی سازه در شرایط مختلف می‌شود و استحکام و مقاومت آن را به شدت افزایش می‌دهد. بست اسپیس علاوه‌بر اتصال لوله‌ها و افزایش مقاومت سازه، مزایای دیگری نیز به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای بست می‌توان به مواردی مانند امکان اجرای نورپردازی، طراحی سازهٔ اسپیس در ابعاد مختلف و غیره اشاره کرد.

چرا برای اتصال قطعات فلزی space frame از بست استفاده می‌شود؟
استفاده از بست برای اتصال قطعات فلزی سازه‌های اسپیس دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

•    داشتن قابلیت تحمل بار با وزن بالا:
بست‌ اسپیس های دارای قابلیت تحمل بار زیادی هستند و طراحی خاص آن‌ها در توزیع نیروی حاصل از وزن لوله‌های فلزی باعث شده‌است که برای ساخت سازه‌های اسپیس، گزینهٔ بسیار مناسبی باشند.

•    داشتن قابلیت تنظیم به دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فرد:
بست‌های اسپیس را می‌توان به شکل‌های مختلفی تنظیم کرد. به دلیل داشتن این قابلیت و طراحی خاص و منحصربه‌فرد، به‌راحتی می‌توان از بست برای ساخت سازه‌های اسپیس مختلف به شکل‌های متنوع استفاده کرد.

•    بالا بودن سرعت نصب بست‌های اسپیس:
سازه‌های space frame باید با سرعت بالایی نصب شوند. بست‌ها قطعات بسیار مهمی هستند که به سرعت نصب می‌شوند و در افزایش سرعت ساخت سازه نیز تأثیرگذار هستند.

•    مقاومت در مقابل زلزله و کاهش وزن سازه:
عامل دیگری که استفاده از بست را برای اتصال قطعات فلزی سازهٔ اسپیس فریم ضروری می‌کند، مقاومت این قطعات در مقابل زلزله و کاهش وزن سازه است. بست‌ها وزن کمی دارند و استفاده از آن‌ها برای اتصال سازه، هیچ تأثیری در افزایش وزن آن ندارد.
آشنایی با مزایای استفاده از سازه‌های اسپیس فریم
•    راحت بودن مراحل نصب و جمع‌آوری؛
•    پایین بودن وزن سازهٔ اسپیس فریم؛
•    امکان جابه‌جایی و حمل‌ونقل راحت؛
•    انعطاف‌پذیری بالا و امکان ساخت به شکل‌های مختلف؛
•    پایین بودن هزینه‌های تولید؛
•    صرفه جویی در هزینه‌های اقتصادی؛
•    مقاومت بالا در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف؛
•    امکان نصب سیم و کابل روی سازه برای نورپردازی؛
•    ایمنی بالا.



جمع‌بندی
در این مقاله ابتدا راجع‌به ویژگی‌های یک سازهٔ اسپیس باکیفیت شامل سبک بودن فلز به‌کاررفته در ساخت سازه، استاندارد بودن ابعاد اسپیس، استاندارد بودن ضخامت و قطر لوله‌ها، زیاد بودن تعداد رکاب‌ها، نحوه و عمق جوش‌خوردگی قطعات با جوش co2، پوشش‌دهی با رنگ‌کاری و آبکاری لوله‌ها و اتصال قطعات سازه با باکیفیت‌ترین و بهترین بست‌های اسپیس صحبت کردیم و توضیح دادیم که به دلیل ویژگی‌هایی مانند قابلیت تحمل بار با وزن بالا، قابلیت تنظیم به دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فرد، بالا بودن سرعت نصب، مقاومت در مقابل زلزله و کاهش وزن سازه، قطعات space frame را با استفاده از بست‌های اسپیس به هم متصل می‌کنند‌. در پایان نیز به معرفی مزایای استفاده از سازه‌های Space frame پرداختیم. برای خرید این سازه‌ها، باید به شرکت‌های معتبر مراجعه شود‌. از این‌که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، متشکریم و امیدواریم به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کرده باشید.
منبع: www.spaceframe.ir
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها