به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۹:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۱۸۴۸۹

تورم دو رقمی در چند سال گذشته باعث شده که هر سال بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌های مردم در بورس از بین برود

تورم دو رقمی در چند سال گذشته باعث شده که هر سال بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌های مردم در بورس از بین برود
گروه اقتصادی: بورس تهران در چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های نگران کننده‌ای برای سرمایه‌گذران خرد همراه بود، کسانیکه به دنبال جذب پول بیشتر و نگه داشتن ارزش سرمایه خود با توصیه دولتی‌ها به این میدان آمدند، اما ضرر هنگفتی دریافت کردند. حالا با تجدیدارزیابی بورس به باور برخی کارشناسان شاید اتفاقات مثبتی در حد افزایش ارزش برخی سهام‌ها رخ دهد.
 
به گزارش انتخاب، مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، درباره تجدیدنظر در ارزش دارایی‌های بورس گفت: یک بار در سال ۹۹ شاهد بودیم که مسئولین کشور مردم را برای مشارکت در بورس دعوت کردند و بیش از ۷۰۰ هزار پرونده شکایت از رئیس جمهور شکل گرفت. موضوع مهم در مورد بورس این است که اکنون با ۱۴۵ میلیارد دلار سرمایه، هفتمین بورس منطقه است. عربستان با بیش از ۲ هزار و ششصد میلیارد دلار با ارزش‌ترین بورس منطقه را دارد.

آمار‌های بورس ایران تماما اشتباه است، چون شرکت‌های بورسی ایران چند دهه است که دارایی هایشان را به روز‌رسانی نکرده‌اند و باعث شده دارایی‌هایی که در دفاتر ثبت می‌شود مقدار ناچیزی را نشان دهد. در صورت به روز‌رسانی برخی از دارایی‌ها امکان بیش از ۴ هزار درصد رشد دارند.

وی درباره ارزش فعلی بازار بورس گفت: ارزش فعلی سهام و بازار‌سهام تنها ۸ درصد قیمت ارزش روز دارایی هاست و ۹۲ درصد زیر ارزش واقعی و ارزش جاری است. البته در این خصوص موضوع بانک‌ها فرق می‌کند، چون آن‌ها برای نقدینگی بیشتر املاک خود را تجدید‌ارزیابی کرده‌اند. در خصوص سایر شرکت‌ها به خاطر هزینه‌های تجدید ارزیابی و کمتر شدن شاخص‌ها این کار صورت نگرفته است. آنچه مهم است انجام تجدید‌ارزیابی است که اگر این اتفاق بیفتد در برنامه هفتم شرکت‌های بورسی ملزم به تجدید ارزیابی هستند و یک جهش فوق‌العاده در دارایی‌های ایران اتفاق می‌افتد و به بیش از هزار و هشتصد و دوازده میلیارد دلار خواهد رسید و دومین بورس منطقه می‌شویم.

این کارشناس اقتصادی سپس درباره تاثیر تجدیدارزیابی بورس در جلوگیری از رفتن سرمایه به سوی بازار طلا و ارز اظهار داشت: باید تا زمانیکه تجدید‌ارزیابی‌ها صورت نگرفته و حالا که قیمت‌ها غیرواقعی و نازل هستند، سهام بورس ایران در اختیار خارجی‌ها قرار نگیرد. چون یک رانت بسیار بزرگ محسوب می‌شود و تاراج منابع رخ می‌دهد.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا آن زمان باید متوقف شود. موضوع دیگر هم این است که اگر این اتفاق بیوفتد بازار‌های موازی جذابیت‌های خودشان را از دست خواهند داد مثل بازار ارز و طلا که به علت عدم تجدید ارزیابی بورس و تجدید‌ارزیابی ثانیه‌ای در بازار دلار مردم به سمت این بازار‌ها رفته‌اند. اگر تجدید‌ارزیابی در بورس ایران اتفاق بیفتد قطعا شاهد رفتن سرمایه‌ها به سمت اقتصاد مولد خواهیم بود. با این اقدام بحران ارزش افزوده صفر مرتفع می‌شود. بحث دیگر این است که جذب نقدینگی سرگردان به سمت بورس می‌تواند باعث کاهش تورم، کاهش آسیب‌های اقتصادی و عدم رفتن سرمایه‌داران به بازار‌های مختلف مثل طلا و ارز شود. در هر صورت تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها حق‌الناس و تکلیف دولت است.

گودرزی در ادامه افزود: دولت باید از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرد و سهم دولت و کارگزاری‌ها و مالیاتی که دولت می‌تواند در این بخش اخذ کند چندین برابر خواهد شد و مردم از بازار‌هایی که ارزش افزوده صفر دارند نجات پیدا می‌کنند. به هر حال از طرف دیگر هم ممکن است که شاخص‌ها در صورت به روز‌رسانی با کاهش مواجه شوند. زمانیکه اعداد حقیقی شوند برخی تراز‌ها به شکل دیگری نشان داده خواهند شد. امیدوارم این اتفاق حتما انجام شود و از مردم خواهش دارم با علم و آگاهی به این بازار بیایند.
 
گودرزی گفت: با تجدید سرمایه در بورس اتفاقات مثبتی خواهد افتاد که مردم می‌توانند از سپرده بانکی و ارز دیجیتال فاصله بگیرند. این سهم مردم از نوسانات سال‌های اخیر است و تورم دو رقمی در چند سال گذشته باعث شده بود که هر ساله بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌های مردم در بورس از بین برود، اما اگر دارایی‌ها به روز‌رسانی شوند مردم ضرر نخواهد کرد و بازدهی بورس از بازدهی بازار‌های موازی بسیار بیشتر می‌شود.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها