به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۰:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۱۸۴۹۷

افزایش تعداد پرونده‌های تغییرات اقلیمی

افزایش تعداد پرونده‌های تغییرات اقلیمی
گروه بین الملل: به‌گزارش نهاد محیط زیست سازمان ملل متحد و دانشگاه کلمبیا نیویورک، حدود ۲۱۸۰ دعوای حقوقی مرتبط با «تغییرات اقلیمی» طی پنج سال اخیر در ۶۵ حوزه قضایی ثبت شده است.
تعداد پرونده‌های قضایی بر پایه شکایت از «تغییرات اقلیمی» در پنج سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته ‌است.
به‌گزارش نهاد محیط زیست سازمان ملل متحد و دانشگاه کلمبیا نیویورک که پرونده‌های اقلیمی حقوقی را رصد می‌کند، حدود ۲۱۸۰ دعوای حقوقی مرتبط با «تغییرات اقلیمی» طی پنج سال اخیر در ۶۵ حوزه قضایی ثبت شده است.در این گزارش آمده است که تا سال ۲۰۱۷، تنها ۸۸۴ پرونده در ۲۴ حوزه قضایی ثبت شده ‌بود.
به‌گفته کارشناسان، علت افزایش دعواهای حقوقی این است که عوارض گوناگون، از کاهش منابع آب گرفته تا امواج گرمای خطرناک، میلیون‌ها تن از مردم را تحت تأثیر قرار داده و شهروندان اکنون «عواقب تغییرات اقلیمی» را درون خانه‌هایشان لمس می‌کنند.کنشگران جوان نقشی پررنگ را در این بین ایفا کرده‌اند و ۳۴ پرونده اقلیمی از سوی کودکان، نوجوانان و جوان‌ها طرح شده ‌‌است.دست‌اندرکاران برنامه‌های زیست‌محیطی سازمان ملل می‌گویند که مردم وقتی می‌بینند دولت‌ها و شرکت‌ها انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش نمی‌دهند، خودشان مستقیما به دادگاه شکایت می‌برند. به گفته مسئولان، شمار این‌گونه شکایات در حال افزایش است.بر پایه یک شکایت در سال ۲۰۲۱، دادگاهی در هلند کمپانی «شل» را ناگزیر کرد که انتشار گاز دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۳۰ درحدود ۴۵ درصد نسبت به حجم منتشرشده این گاز در سال ۲۰۱۹ کاهش دهد.
در نمونه‌ای دیگر، در سوئیس هزاران زن سالخورده شکایتی را در دادگاه حقوق بشر اروپا اقامه کردند. این زنان مدعی شدند که تلاش‌های «تاسف‌بار و ناکافی» دولت در راستای تغییرات اقلیمی، سبب نقض حقوق انسانی‌شان شده ‌است.شکایت از تغییرات اقلیمی در دادگاه‌ها در حالی ا‌ست که پژوهشگران می‌گویند این تغییرات، یکی از عوامل گرمای کم‌سابقه در کره زمین است.
برپایه پژوهش‌ها، موج کنونی گرما در آمریکای شمالی و بخش‌هایی از اروپا، آسیا و آفریقا، بدون دستکاری انسان در طبیعت و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای پدید نمی‌آمد.
علاوه بر گرمای شدیدی که نیم‌کره شمالی زمین را دربرگرفته، آتش‌سوزی‌ها نیز دامن بسیاری از کشورها در اروپا و آفریقا ا گرفته ‌است.در یونان، که با طولانی‌ترین موج گرما در تاریخ خود روبه‌رو است، طی روزهای اخیردست‌کم ۹۰ مورد آتش‌سوزی رخ داد.در ایتالیا، آتش‌نشان‌ها در جنوب کشور، از سیسیل تا کالابریا و پولیا برای مهار شعله‌هایی که همچنان در حال گسترش است، تلاش می‌کنند. دست‌کم ۱۵۰۰ تن از ساکنان کالابریا ناگزیر شدند که خانه‌هایشان را ترک کنند.در حومه لیسبون، پایتخت پرتغال، وزش باد سبب شد که آتش‌سوزی از جنگل به‌سرعت به مناطق مسکونی سرایت کرده و سبب تخلیه آن نواحی شود.
در سوی دیگر دریای مدیترانه، در الجزایر، آتش دست‌کم ۴۰ کشته برجا گذاشته است و آتش‌نشانان برای مهار کامل آتش‌سوزی‌هایی که جنگل‌های شمال شرق این کشور را درنوردیده است، همچنان در تلاش‌ هستند.برپایه یک گزارش تازه، مشاغلی که زیرمجموعه «ساخت‌وساز، صنعت، تغذیه و حفاظت» قرار می‌گیرند، بیشترین آسیب را از موج گرمای اخیر متحمل شده‌اند.
 
برچسب ها: تغییرات اقلیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها