به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۴۱۹۱۳۸
دولت در تنظیم لایحه واردات خودرو‌های کارکرده، قانون را دور نزند

مافیای خودرو دشمن اصلی مصوبه واردات

مافیای خودرو دشمن اصلی مصوبه واردات
گروه اقتصادی: قانون واردات خودرو‌های کارکرده با هدف شکستن انحصار و کاهش قیمت‌ها و در نهایت افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی، چندی پیش توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و چند روز پیش بود که شورای نگهبان نیز مصوبه مذکور را تایید کرد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز طی روز‌های گذشته اعلام کرد با تصویب واردات خودرو‌های کارکرده، قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرده است، هرچند اثرات این قانون را باید بعد از اجرایی کردن آن مشاهده کرد و باید دید چقدر دست دلالان و مافیای خودرو کوتاه خواهد شد و مردم روی دیگر خودرو‌های واقعی را می‌بینند، زیرا که بسیاری از خودرو‌های داخلی اتاقک حلبی بیش نیستند و امنیت و جان مردم را به خطر انداخته‌اند.

جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی  گفت: واردات خودروی خارجی با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، عملاً آزاد شده است. این را باید در نظر گرفت که خودروی خارجی که دو، سه یا چهار سال کار کرده، آن‌قدر کارکرده به حساب نمی‌آید و فرسوده نیست.

وی افزود: واردات خودروهای کارکرده خارجی می‌تواند کلاً به بحث واردات خودرو به کشور کمک کند و بین بازار عرضه و تقاضا یک تعدیل ایجاد و باعث کاهش چشمگیر قیمت خودرو شود.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: قطعاً تصویب این موضوع در کاهش قیمت اثرگذار است، منتهی آنچه باید مدنظر داشت این است که دولت باید در این امر عجله و تلاش کند و آیین نامه اجرایی آن را سریع‌تر تنظیم کند، البته تنظیم آیین نامه اجرایی آن باید به گونه‌ای باشد که قانون را دور نزند.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار داشت: بسیاری از قوانینی که تصویب می‌کنیم یا آیین نامه اجرایی آن ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد نوشته و تصویب شود یا اصلاً دولت آیین نامه اجرایی را طوری طراحی می‌کند که خلاف است یا گاهی اوقات به گونه‌ای طراحی می‌کنند که عملاً شما نمی‌توانید قانون را اجرا کنید و دچار مشکل می‌شوید.
نماینده تربت‌جام گفت: ما امیدوار هستیم دولت این رویه‌های نادرست که اشاره کردم را دنبال نکند، چراکه لایحه دولت بوده و خود دولت پیشنهاد آن را داده و ما آن را در مجلس اصلاح و تایید کردیم. البته فکر می‌کنم دولت هم همراهی کند و این آثار مثبت واردات خودرو‌های کارکرده را ان‌شاا... طی چند ماه آینده در بازار شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود دلال‌ها و مافیای خودرو که همیشه باعث ایجاد خلل در بازار خودرو می‌شوند، می‌توان به کاهش قیمت خودرو‌های داخلی امید داشت؟ گفت: به هر حال موانع بسیاری برای اجرای این قانون وجود دارد و  افرادی که منفعت زیاد از قبل این انحصار خودرو داشته‌اند، در مقابل آن مقاومت می‌کنند. بنابراین ما باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم حقوق مردم را تثبیت کنیم تا آن‌ها از این فشار دلالان و مافیا خارج شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها