به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۲۱۳۱۰

چین مانند یک بمب ساعتی است

چین مانند یک بمب ساعتی است
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا،گفت که مشکلات فزاینده اقتصادی چین باعث شده که این کشور به یک «بمب ساعتی» تبدیل شود.
جو بایدن که در یک مراسم جمع آوری کمک‌های مالی در ایالت یوتا صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «چین در بسیاری از موارد یک بمب ساعتی است.»رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود به میزان بالای بیکاری و همچنین سن بالای نیروی کار در این کشور اشاره و تاکید کرد که «چین با مشکل» روبرو است.
جو بایدن اظهار داشت:«افراد بد وقتی مشکلاتی دارند٬ کارهای بدی انجام می‌دهند.»اظهارات رئیس جمهور آمریکا در ماه گذشته که شی جین پینگ٬ رئیس جمهور چین٬ را به دیکتاتورها تشبیه کرد٬ واکنش خشمگینانه پکن را در پی داشت. وزارت خارجه چین این اظهارات جو بایدن را تحریک سیاسی غیرمسئولانه خوانده بود. بایدن با این حال  تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا خواهان روابط منطقی با چین است.رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که نمی‌خواهد به چین آسیبی برساند و تنها مشاهدات خود را بیان می‌کند.آمارهایی که سازمان ملی آمار چین منتشر کرد٬ نشان می‌دهد که کاهش مصرف از سوی شهروندان این کشور، باعث کاهش مقدار پول در گردش و تضعیف تحرک اقتصادی شده است.با کاهش مصرف، بهای اقلام مصرفی در ماه پیش از ژوئیه در چین ثابت مانده بود، اما آمارهای سازمان ملی آمار چین  نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در طی ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۰.۳ درصدی به خود دیده و به این ترتیب اقتصاد چین برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته به سمت کاهش تورم سقوط کرده است.
 انقباض قیمت‌ها آخرین نشانه تیره شدن چشم‌انداز دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از کاهش ۱۴.۵ درصدی صادرات چین در ماه گذشته است.کاهش تورم عموماً توسط اقتصاددانان منفی تلقی می‌شود، زیرا قیمت‌های پایین‌تر باعث کاهش تولید می‌شود و این به نوبه خود اخراج کارگران و کارکنان و کاهش حقوق و دستمزدها را در پی دارد.در همین حال، رئیس ‌جمهور آمریکا روز گذشته فرمانی را امضا کرد که سرمایه‌گذاری آمریکایی در فناوری‌های حساس در چین را ممنوع یا محدود می‌کند.
فرمان جو بایدن که از مدت‌ها پیش انتظار صدور آن می‌رفت، به وزارت خزانه‌داری آمریکا آزادی عمل می‌دهد تا سرمایه‌گذاری آمریکایی در عرصه نیم‌رساناها (نیمه‌هادی‌ها) و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و سیستم‌های هوش مصنوعی را ممنوع یا محدود کند.
 بایدن همچنین در نامه به کنگره برای مقابله با تهدید ناشی از پیشرفت کشورهایی مانند چین در عرصه فناوری‌های حساسی که در ارتش، امور اطلاعاتی ، نظارتی یا توانمندی‌های سایبری کاربرد دارند، وضعیت «اضطراری ملی» اعلام کرد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها