به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۲۱۶۳
با اشاره به روند کند این دور از مذاکرات هسته‌ای

مقام آمریکایی: هنوز می‌توانیم توافق کنیم

گروه سیاسی: یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به روند کند این دور از مذاکرات با ایران گفت: ما معتقدیم که هنوز هم می‌توانیم به توافق جامع دست یابیم.
مقام آمریکایی: هنوز می‌توانیم توافق کنیم
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع در وین نوشت: این هفته مذاکرات ایران و شش کشور جهان با پیشرفت اندکی همراه بود. مقامات ایران و آمریکا روز جمعه اعلام کردند که شک و تردید‌ها درباره دستیابی به توافق تا 20 جولای افزایش یافته است. به نوشته این خبرگزاری در این دور از مذاکرات هر دو طرف درنظر داشتند که به نوشتن پیش‌نویس توافق نهایی اقدام کنند و بدین شکل بتوانند به بی‌اعتمادی و مشکلات 10 ساله پایان دهند.

یک مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: به نظر من ما بر این باوریم که در این مذاکرات نیاز به واقع‌گرایی بیشتر است. در این مذاکرات زمان نامحدود نیست. در هر مذاکراتی روزهای خوب و روزهای بدی وجود دارد و مذاکرات با فرازونشیب‌هایی همراه است. اکنون در مذاکرات با ایران با دشواری بزرگی مواجه هستیم، اما یکی از این مشکلات غیرقابل انتظار بود. ما اکنون تازه در اول راه برای روند نوشتن پیش‌نویس توافق هستیم و راه بسیار مهمی درپیش داریم. وی ادامه داد: مذاکرات وین ممکن است در یک روز نامشخص در ماه ژوئن آغاز شود، همه طرف‌ها می‌خواهند به این مساله پایبند باشند که تا ضرب‌الاجل 20 جولای بتوانند به توافق دست یافته و بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و در مقابل به طور تدریجی برخی از تحریم‌های ایران برداشته شود. این مقام ارشد آمریکایی اضافه کرد: به طور صریح در این دور از مذاکرات روند سخت و بسیار آرام درپیش بود. ما نگران کمبود وقت هستیم،‌اما اجازه دهید که بسیار آشکار اعلام کنیم ما معتقدیم که هنوز هم می‌توانیم به توافق نهایی دست یابیم.

یک مقام غربی دیگر نیز تایید می‌کند که هنوز احتمال دستیابی به توافق تا 20 جولای وجود دارد،‌ اما شش کشور جهان انتظار بیشتری از ایران دارند در برخی از مسائل ما انتظار داریم که طرف مقابل انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. برای اولین بار از زمان آغاز مذاکرات برای توافق نهایی در وین از ماه فوریه تا کنون کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران کنفرانس خبری مشترک برگزار نکردند. در این دور از مذاکرات هر دو طرف به طور آشکارا اعلام می‌کنند که گفت‌وگو‌ها وارد مباحث دشواری شده بود. پیش‌تر یکی از مقامات آمریکا اعلام کرده بود که ایران باید هنوز برخی تصمیمات سخت بگیرد، ما نگران هستیم که پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود و زمان کوتاه است.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به روابط ایران و آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای آورد: بیانیه‌های ایرانیان و آمریکایی‌ها ممکن است به شکلی باشد که در جهت افزایش فشار برطرف مقابل باشد. این مساله نشان از تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهای فاحش میان طرفین است که باید برای دستیابی به توافق نهایی برطرف شود، اما هنوز فضای حاکم بر گفت‌وگو‌های دوجانبه ایران و آمریکا حالت بده بستان دارد و آنها در طول مذاکرات با یکدیگر دیدار دوجانبه دارند که این مساله در گذشته غیرقابل تصور بود.
مرجع : ایسنا