به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۲۳۴۵۴

خرمای مناسب دیابتی‌ها، آیا خرما برای دیابت مضر است؟

گروه سلامت: خرما از جمله خوراکی‌هایی است که پزشکان مصرف آن را در رژیم غذایی بیماران دیابتی توصیه می‌کنند، با وجود اینکه این میوه طعمی فوق العاده شیرین دارد و به راحتی می‌توان آن را جایگزین قند و شکر کرد؛ این یک حقیقت است که میوه‌ای تا این اندازه شیرین و با میزان قند بالا، برای بیماران دیابتی قابل استفاده است و نه تنها باعث افزایش قند خون آنها نمی‌شود بلکه در کنترل بیماری هم موثر است. در ادامه این مطلب با خواص خرما برای دیابتی‌ها آشنا خواهید شد.
خرمای مناسب دیابتی‌ها، آیا خرما برای دیابت مضر است؟
نوع قند خرما چیست؟
خرما نوعی میوه است و مانند دیگر میوه‌ها قند آن ترکیبی از فروکتوز و گلوکز می‌باشد. قندهای فروکتوز و گلوکز برخلاف دیگر انواع قند به خصوص گلوکز خالص، حاوی مقداری فیبر هم هستند به همین دلیل سالم‌تر از قندهای ساده بوده و مصرف آن‌ها برای افراد مشکلات کمتری ایجاد می‌کند. خرما نیز مقدار زیادی از این ترکیب قندها را دارد و به همین دلیل از طعمی فوق‌العاده شیرین برخوردار است.
شیرینی انواع خرما به اندازه‌ای است که می‌توان آن را جایگزین قند و شکر برای مصرف کنار قهوه و چای کرد یا در پخت کیک و شیرینی به جای استفاده از قند سفید، از انواع قند و شیره خرما استفاده کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود با وجود سالم بودن قند موجود در خرما، در مصرف آن احتیاط کنید تا دچار مشکلات ناشی از مصرف قند و کالری بیش از اندازه نشوید.

آیا قند خرما برای دیابتی‌ها مناسب است؟



بیماران دیابتی معمولا میل بیشتری به مصرف خوراکی‌های شیرین دارند. این در حالی است که مصرف شیرینی‌جات باعث بالا رفتن قند بیماران دیابتی شده و نه تنها هوس آن‌ها را به مصرف شیرینی از بین نمی‌برد، بلکه موجب میل و اشتیاق بیشتر به مصرف این ماده می‌شود.
به علاوه مصرف خوراکی‌های شیرین و حاوی قند زیاد، برای بیماران دیابتی مضر بوده و باعث افزایش شدید قند خون آن‌ها می‌شود. بهترین راهکار مقابله با میل و هوس مصرف شیرینی در این بیماران، مصرف خوراکی‌های حاوی قند طبیعی و سالم مانند خرماست. مصرف چند عدد خرما در طول روز به صورت پراکنده، تاثیر چندانی در افزایش قند خون ندارد اما باعث کنترل میزان قند شده و نیاز به مصرف این ماده را کاهش می‌دهد. برخلاف نگرانی بیشتر افراد در مورد طعم و مزه شیرین خرما، شیرینی این میوه آسیب و مشکلی برای بیماران دیابتی ایجاد نمی‌کند، البته اگر به اندازه کافی مصرف شود. مصرف بیش از اندازه خرما هم مانند تمام مواد، عارضه و مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند. با این حال خرما یک خوراکی سالم برای دیابتی‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید: آیا بیماران دیابتی مجاز به مصرف خرما هستند؟

خواص خرما برای دیابتی‌ها
زمانی که صحبت از ارتباط خرما و بیماری دیابت می‌شود، یکی از موضوعات مطرح ارتباط این میوه با انواع مختلف دیابت است. دیابت دارای انواع مختلفی است که همه آن‌ها در دو نوع دیابت نوع یک و دو جای می‌گیرند. در دیابت نوع 1 بیمار به منابع سالم و طبیعی قند برای افزایش انرژی نیاز داشته و مصرف خرما به هر میزان، محدودیتی برای او ندارد. در دیابت نوع 2 اما قند موجود در خون بیشتر از میزان مورد نیاز برای بدن است و با توجه به اینکه سلول‌ها قادر به جذب آن نیستند؛ به جای مصرف به عنوان سوخت، در بدن ذخیره می‌شوند، باید مصرف قند و شیرنی را به حداقل رساند. البته خرما از جمله میوه‌هایی است که در دیابت نوع دو هم می‌توان آن را استفاده کرد و ممنوعیت چندانی در مورد آن وجود ندارد اما بهتر این است که میزان مصرف این میوه در مبتلایان دیابت نوع دو کنترل شود. با این حال مصرف خرما برای بیماران دیابتی به خصوص دیابت نوع دو که شیرینی‌جات برای آن‌ها ممنوع است، خواص زیر را دارد:

•   خرما جایگزین قند و شکر است و نیاز بدن به شیرینی‌جات را تامین می‌کند.
•    تامین انرژی مورد نیاز بدن
•    کمک به هضم غذا
•    مقاومت سیستم ایمنی بدن
•    جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند ضعف بینایی
•    سرشار از آنتی اکسیدان
•    محافظت از نوروپاتی در بیماران دیابتی
 
خرمای مناسب افراد دیابتی کدام است؟



میوه شگفت انگیز خرما علاوه بر تمام نکاتی که تا اینجا گفته شد، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن، تنوع بالای گونه‌هاست. این میوه دارای ارقام و گونه‌های مختلفی است که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و در عین حالی که خواص مشترکی دارند، بعضی جزئیات متفاوت آن‌ها باعث می‌شود که هر یک برای گروه خاصی از افراد مناسب باشند.
برای مثال در مورد دیابت و بیماران دیابتی که مصرف قند کمتر به آن‌ها توصیه می‌شود، بهتر است از گونه‌ها و ارقامی استفاده کرد که قند کمتری دارند و در نتیجه آسیب کمتری نیز به بدن بیماران دیابتی وارد می‌کنند. در میان صدها گونه این میوه که همه آن‌ها طعمی شیرین و اندازه‌ای نسبتا کوچک دارند، خرمای مضافتی، زاهدی، پیارم، کبکاب و استعمران قند کمتری داشته و در نتیجه برای بیماران دیابتی مناسب‌تر هستند.

البته این به معنی قند مضر یا فراوان دیگر گونه‌ها نیست بلکه قند خرما در ارقامی که نام بردیم، حین پروسه رسیدن تا حد زیادی از بین رفته و کاهش پیدا کرده است. برای مثال در خرمای زاهدی که نوعی خرمای خشک است، مصرف میوه زمانی انجام می‌شود که پوسته آن خشک شده و به رنگ زرد طلای یا قهوه‌ای درآمده باشد. در چنین شرایطی بخش زیادی از قند خرما حین خشک شدن شیره از بین می‌رود و در نتیجه این موضوع خرما برای بیماران دیابتی سالم‌تر می‌شود. در میان ارقام معرفی شده، خرما کبکاب هم برای بیماران دیابتی مناسب است زیرا در حالت رسیده کامل، شیره کمتر و در نتیجه قند پایین‌تری دارد. البته در مورد مصرف هر کدام از گونه‌های خرما باید به این موضوع دقت کرد که صرفا نوع تازه این میوه را مورد استفاده قرار داد.
بسیاری از افراد با تصور اینکه خرمای خشک شده، به دلیل نداشتن شیره قند کمتری دارد، از برگه یا چیپس خرما استفاده می‌کنند، این در حالی است که خرما و میوه‌های خشک شده شیره را جذب خود می‌کنند و در نتیجه قند آن‌ها از حالت تازه هم بیشتر است.

خرمای مناسب برای مزاج‌های مختلف
در این مطلب به معرفی انواع خرما برای دیابتی‌ها و مدل‌های مناسب این میوه برای بیمارانی پرداختیم که قند خون بالایی دارند و باید مصرف شیرینی‌جات را کنترل شده انجام دهند. طبع هر ماده غذایی برای اینکه بدانیم آیا برای ما مناسب است یا خیر، اهمیت بالایی دارد. در مورد خرما نیز این موضوع اهمیت بالایی دارد. یکی از مزاج‌هایی که خیلی بیشتر باید در مورد اینکه چه نوع ماده ای مصرف می‌کنند، دقت کنند، بلغمی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر این مزاج را دارید، جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص بهترین خرما برای بلغمی‌ها، این مطلب از گهر را مطالعه کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها