به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۵:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۲۴۶۶۷
15 جایگاه‌ شارژ خودروهای برقی در آستانه افتتاح

عبور از بنزین یا شوآف دولتی؟

عبور از بنزین یا شوآف دولتی؟
گروه اقتصادی:عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، روز 25 مرداد 1402، در حیاط دولت اعلام کرد که تا آغاز هفته دولت 70 جایگاه شارژ خودروهای برقی در تهران افتتاح می‌شوند.گزارش‌ میدانی از سطح شهر تهران نشان می‌دهد که 15 جایگاه با 70 استند تا به این لحظه در پارک نهج‌البلاغه، میدان آزادی، نمایشگاه بین‌المللی تهران، بوستان ولایت، شهرداری ناحیه 3 منطقه 6 واقع در خیابان کریمخان، شهرداری منطقه 9 و پارکینگ‌های عمومی امیرکبیر، سعدی، حافظ و اندیشه تهران آماده افتتاح هستند.

به گزارش تجارت نیوز، طبق اخبار واصله این 15 جایگاه فردا، 6 شهریور 1402، با حضور وزیر صمت و شهردار تهران به مرحله بهره‌برداری می‌رسند؛ این در حالی است که هنوز خودروهای الکتریکی به صورت گسترده به مرحله تولید یا واردات نرسیده‌اند.

شارژ خودروهای برقی چقدر طول می‌کشد؟
جایگاه‌های َشارژ با دو نوع استند تجهیز شده‌اند، استندهای AC که با نام جریان متناوب هم مشهور هستند و مشابه جریان برق خانگی هستند و عمده استندها را در جایگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. شارژ خودرو با  این استندها به دلیل متناوب بودن جریان کندتر از مدل دیگر است.

نوع دیگر استندهای شارژ که از سرعت بیشتری برای شارژ خودروها برخوردار است، DC نام دارد. دستگاه‌های شارژ DC از تعداد نازل شارژ بیشتر و همچنین سرعت شارژ چند برابری نسبت به دستگاه‌های AC برخوردارند. برای مثال دستگاه‌های شارژ DC برای شارژ یک باتری 240 کیلوواتی به یک ساعت زمان نیاز دارند؛ درحالی‌که که شارژ همان باتری با یک دستگاه AC چهار ساعت زمان می‌برد.

قیمت دستگاه‌های شارژ DC حدود 10 برابر قیمت دستگاه‌های شارژ AC است؛ در نمونه‌های خارجی دستگاه‌های DC حدود 17 هزار دلار و دستگاه‌های AC حدود 1500 تا 2000 دلار قیمت دارند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن هستند که قیمت نمونه ایرانی AC این دستگاه بین 700 میلیون تا یک میلیارد  تومان و نمونه DC دستگاه بین هفت تا 10 میلیارد تومان قیمت دارد که در صورت صحت این موضوع قیمت داخلی این دستگاه هشت برابر قیمت نمونه‌‎های خارجی است.

نکته قابل توجه در مورد استفاده از دستگاه‌های AC و DC در تکنولوژی به کار رفته در خودروی برقی مربوط است. برخی خودروها به دلیل مجهز بودن به اینورتر توانایی استفاده از هر دو نوع دستگاه را دارند، اما اکثر خودروهای قدیمی تنها قابیلت شارژ شدن با جریان AC را دارند.

استند DC شارژ خودروهای برقی
استندAC شارژ خودروهای برقی
هزینه شارژ خودروها چقدر آب می‌خورد؟
واحد احتساب میزان شارژ خودروهای برقی بر اساس کیلووات است؛ چراکه رایج‌ترین واحد برای محاسبه حجم باتری خودروهای برقی نیز کیلووات است. برای روش پرداخت هزینه هر بار شارژ نیز قرار است تا کارت‌های اعتباری مخصوص با قابلیت شارژ کردن پی‌در‌پی در اختیار مالکان این خودروها قرار بگیرد تا همانند کارت اتوبوس و مترو کارت خود را شارژ کنند و هزینه هر بار شارژ از طریق اعتبار موجود در کارت کسر شود.

نقاط تأسیس جایگاه‌های شارژ
تا به این لحظه تنها 15 جایگاه در تهران تأسیس شده‌اند که به 70 استند مجهز هستند، اما قرار است تا 5000 نقطه در تهران به این دستگاه‌های شارژ مجهز شوند. محل نصب این دستگاه‌ها در سطح شهر با اولویت تردد روزانه و تراکم شهری سنجیده می‌شوند. برای مثال در محدود میدان ولیعصر قرار است تا 10 جایگاه ساخته شود.

یکی دیگر از نکاتی که در محل تأسیس این جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است، میزان زمانی است که یک خودرو در حالت پارک و سکون قرار دارد. برای مثال تا به امروز در چهار پارکینگ عمومی شهر تهران این دستگاه‌های شارژ نصب شده‌اند تا در زمان پارک بودن خودروها، مالکانی که که خودروی آن‌ها نیاز به شارژ دارد، با استفاده از این دستگاه‌ها در زمان حضور نداشتن فرد با استفاده بهینه از زمان خودروی او شارژ می‌شود.

در آینده نامشخص قرار است تا شرکت مپنا دستگاه‌های شارژ ویژه منازل را به فروش برساند تا افراد خودروهای خود را در زمان حضور در منزل بتوانند شارژ کنند.

جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی نمایشگاه بین‌المللی

جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی شهرداری منطقه 9
نحوه تأمین انرژی و آسیب‌پذیری استند‌ها 
انرژی این دستگاه‌ها در گام اول از نیروگاه‌ها تأمین می‌شود، اما در زمان توزیع نیرو در محلات، برای هر کدام ازجایگاه‌ها ترانسفورماتوری مجزا در نظر گرفته شده است. بر هر تیر چراغ برق سه ترانسفورماتور وجود دارد و قرار است تا از این پس روی نزدیک‌ترین تیر‌ چراغ‌ برق جایگاه یک ترانسفورماتور مجزا برای جایگاه نصب شود.به گفته مهندسان تولیدکننده این دستگاه‌ها در رابطه با مقاومت این دستگاه‌ها در برابر مواردی نظیر، آب، حرارت و گرما و قطع شدن ناگهانی برق کاملاً مقاوم هستند.

اولین خودروهای برقی در راه کشور
بر اساس اعلام وزیر صمت و شهردار تهران اولین محموله خودروهای برقی قرار است به‌زودی وارد کشور شوند. تا به این لحظه تنها تعداد خودروها مشخص شده است که معادل 10 هزار دستگاه برای استفاده در قالب تاکسی هستند، اما از نوع خودروها اطلاعاتی در دسترس نیست. در مورد خودروهای برقی تولید داخل نیز قرار است تا مپنا اولین خودروهای برقی خود با تیراژ تولید بالا را همانند جکJ4، در بهار 1403 رونمایی کند.

در این زمینه به نظر می‌رسد وزیر صمت که سال‌ها مدیریت مپنا را بر عهده داشت، حالا پروژه‌های این شرکت را به وزارت صمت منتقل کند و آن را به نتیجه برساند. اما اینکه این پروژه‌ها تا چه حد موفق باشند نیازمند گذر زمان است.از سوی دیگر تبلیغات گسترده برای ورود خودروهای برقی به خیابان‌های کشور و نمایش آن‌ها در حیاط دولت تا کنون بیشتر شبیه یک شوآف دولتی و تبلیغ برای اقدامی است که هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

تنها نکته‌ای که ممکن است که دولت را وادار به استفاده از خودروهای برقی کند و ورود و تولید آن‌ها را تسریع بخشد به ناترازی بنزین بازمی‌گردد که این روزها به وضعیت بحرانی رسیده است. چنانکه برخی از فعالان این حوزه اعلام کرده‌اند دولت حتی اگر مجبور به قطع برق شبکه خانگی شود، برق این جایگاه‌ها را قطع نمی‌کند. حال آیا دولت برای عبور از بنزین، برقی‌شدن صنعت و بازار خودروی ایران را تسریع می‌بخشد یا قرار است پس از پایان هفته دولت، پرونده این شوآف دولت هم بسته شود؟
برچسب ها: خودروی برقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها