به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۴۲۴۸۱

مخالفان توافق هسته‌اي کاسبان تحریم‌اند

گروه سياسي: يك صاحبنظر در مسایل بین المللی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به تدوین توافق جامع هسته یی میان ایران و گروه 1+5، برخی از مخالفان توافق را «کاسبان تحریم» نامید که از به نتیجه نرسیدن گفت و گوها نهایت استفاده را می‌برند.
مخالفان توافق هسته‌اي کاسبان تحریم‌اند
مهدی مطهرنیا در گفت و گو با ایرنا به عنوان آینده پژوه، موضوع هسته‌یی را از دریچه ی نظری و توجه به لایه‌های زیرین آن مورد بررسی قرار داد که به نوبه ی خود تحلیلی جامع و منحصر به فرد بود. مطهرنیا با تاکید بر این که توافق هسته یی میان ایران و قدرت های بزرگ از اصل برد-برد پیروی می‌کند، رعایت خطوط قرمز را ناشی از شرایط دانست که با تغییر وضعیت، آن خط قرمزها نیز تغییر می یابند.

وي در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به غرب می توان اعتماد کرد، اظهار داشت: سوال من این است که به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ کنش‌گر امنیتی در مسایل امنیتی به خودش نیز نمی‌تواند اعتماد کند این است که ماموران امنیتی در جهان همواره در ماموریت‌های بسیار حاد به همراه خود سیانور حمل می‌کنند؛ چون به خودشان نیز نمی‌توانند اعتماد کنند تا در لحظه فشار اسرار را حفظ کنند. با وجود این، چه طور یک مامور امنیتی می‌تواند به رقیب و دشمن خود اعتماد کند؟


مطهرنیا برخی کسانی که دست به تخریب و حاشیه‌سازی در داخل می زنند را کاسبان تحریم و عصیان خواهان تحریم نام نهاد. وی در بیان این که این دو گروه چگونه افرادی هستند، اظهار داشت: یک عده یی کاسبان تحریم اند، از تداوم تحریم ها سود می‌برند و سرمایه‌گذاری‌هایی کلان انجام داده‌اند که به این سرمایه‌گذاری‌های کلان در صورت حل و فصل موضوع هسته یی بسیار ضربه می‌خورد. برخی دیگر کسانی هستند که عصیان خواهان تحریم‌اند؛ آن‌ها تمایل دارند تحریم‌ها ادامه یابد، شکاف دولت - ملت در ایران تشکیل شود و عصیان در توده‌های مردم بر ضد حکومت و دولت شکل بگیرد.