به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۲۷۰۰۰

کشف مسیرجدیدی در پیشرفت بیماری آلزایمر

کشف مسیرجدیدی در پیشرفت بیماری آلزایمر
گروه علمی: دانشمندان کشف کرده اند که چگونه یک نوع منحصر به فرد مرگ سلولی، به دلیل سمیت آهن، یک اثر گلوله برفی ایجاد کرده و زوال شناختی را افزایش می دهد. با این یافته می توان یک رویکرد کاملاً جدید برای درمان این عارضه ایجاد کرد.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان (OHSU) برای اولین بار شناسایی کردند که چگونه فروپتوز، نوعی مرگ سلولی ناشی از تجمع آهن، سلول های ایمنی مغز را در بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی از بین می برد.

دکتر استفن بک (Stephen Back) پژوهشگر ارشد، عصب شناس و استاد اطفال در دانشکده پزشکی OHSU، گفت: این یک یافته بزرگ است. با نگاهی به بافت مغز پس از مرگ بیماران مبتلا به زوال عقل، این تیم تحقیقاتی دریافتند که این سلول‌های ایمنیدر حالی که تلاش می ‌کردند کار معمول خود را برای تمیز کردن زباله‌ها انجام دهند، کشته می ‌شوند. با این حال، در این مورد، زباله ‌ها از تکه‌های میلین غنی از آهن ساخته می ‌شوند که لایه محافظ اطراف اعصاب را تشکیل داده و می تواند در هنگام ناراحتی عصبی آسیب ببیند و تجزیه شود. این امر باعث فروپتوز یا مرگ سلول های میکروگلیا اولین پاسخ دهنده در ماده سفید مغز می شود.

دکتر بک در این باره گفت: همه می‌ دانند که میکروگلیا به واسطه‌ ی التهاب فعال می‌ شود. اما هیچ کس نمی دانست که آنها به این تعداد زیاد می میرند. این شگفت انگیز است که ما تا به حال این موضوع را متوجه نشده ایم. در حالی که پیش از این سرکوب فروپتوز به عنوان هدفی برای آلزایمر مطرح شده بود، این یافته جدید پتانسیل زیادی برای درمان های جدید برای کند کردن پیشرفت بیماری های عصبی دارد.

دکتر بک توضیح داد: ما در بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی، درک شکل عمده ای از مرگ سلولی را از دست داده ایم. ما توجه زیادی به میکروگلیا به عنوان سلول‌های آسیب ‌پذیر نداشتیم و آسیب ماده سفید در مغز توجه نسبتا کمی به خود جلب کرده است.

محققان بر این باورند که یافته ‌های آنها باید شرکت‌های دارویی را در جهت توسعه ترکیباتی راهنمایی کند که تخریب میکروگلیال را محدود می ‌کند. بک گفت: کشفی مانند این هیجان زیادی را در صنعت داروسازی برای توسعه ترکیبات مهم درمانی ایجاد خواهد کرد.

 محققان همچنین خاطرنشان می کنند که مداخله کلیدی است. زوال شناختی یک مسیر آهسته است که معمولاً پس از یک دوره کم جریان خون و اکسیژن به مغز به دلیل سکته مغزی یا شرایط مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت شروع می شود. دکتر بک در پایان گفت: زوال عقل فرآیندی است که سال ها و سال ها ادامه دارد و ما باید از همان روزهای اولیه با این موضوع مقابله کنیم تا تأثیر باشیم.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها