به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۷:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۴۲۷۱۶۲

در خواست افزایش تلاش برای اعتماد جهانی 

در خواست افزایش تلاش برای اعتماد جهانی 
گروه بین الملل: نشست سران کشورهای برخوردار از اقتصاد‌های بزرگ، موسوم به گروه ۲۰، با میزبانی نخست‌‎وزیر هند و این سخنان او در دهلی نو گشایش یافت که باید برای افزایش اعتماد جهانی تلاش کرد.
ناراندرا مودی خواهان کاهش اختلافات میان کشورها با هدف تقویت توسعه پایدار و افزایش روابط کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه شد.
همایش امسال سران جی ۲۰ با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» تقویت همکاری‌های اقتصادی، بررسی مخاطرات احتمالی در زمینه‌های انرژی و تأمین امنیت غذایی و مسئله گرمایش کره زمین را در دستور کار خود دارد. این هیجدهمین نشست دوره‌ای سران کشورهای دارای اقتصاد توسعه یافته و نخستین بار است که در هند برگزار می‌شود.
مسئولین و هیئت‌های نمایندگی سازمان‌های مهم جهانی مانند دوره‌های گذشته از حاضران در نشست هستند. اما هند ۹ کشوردیگر از جمله همسایگان مانند سریلانکا را به عنوان مهمان به اجلاس دعوت کرده است.ناراندرا مودی گفت که این گروه کوشش می‌کند تا اتحادیه آفریقا را نیز به عضویت دایمی خود بپذیرد. او ازالی اسومانی، رئیس اتحادیه آفریقا را دعوت کرد که برسر میز رهبران در کنار جو بایدن، اولاف شولتس، امانوئل ماکرون، ریشی سوناک، محمد بن‌سلمان و فومیو کیشیدا، رهبران آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، عربستان و ژاپن بنشیند.
روی خوش نشان دادن گروه ۲۰ به آفریقا در حالی رخ داده که بیش از ۵۰ کشور آفریقایی در جست‌وجوی نقشی مهم‌تر در صحنه بین‌المللی هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، سال گذشته خواستار عضویت دائم اتخادیه آفریقا در این گروه شد و گفت «راه درازی در پیش است.»سخنگوی اتحادیه آفریقا نیز گفت که این بلوک از هفت سال پیش خواستار عضویت دائمی در جی۲۰ بوده است، آن هم در حالی که آفریقای جنوبی تنها عضو آفریقایی این گروه است.
عضویت دائمی در گروه کشورهای برخوردار می‌تواند نشانه‌ای برای توسعه قاره‌ای باشد که جمعیت جوان ۱.۳ میلیارد نفری آن طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۵۰ دو برابر می‌شود و یک چهارم جمعیت زمین را تشکیل خواهد داد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از آغاز اجلاس سران در دیدار دوجانبه با نخست‌وزیر ژاپن درخصوص پیشنهاد خود برای توافق احیای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه رایزنی کرد؛ این پیشنهادی است که  اردوغان آن را هفته گذشته در سفر به بندر سوچی با ولادیمیر پوتین مطرح کرد و این پاسخ را از رئیس‌جمهور روسیه شنید که موافقت مسکو با آن مشروط به رفع مشکلات تحریمی روسیه و صادرات محصولات کشاورزی آن است.
رهبران چین و روسیه دو غایب عمده نشست این دوره هستند که به جای آن‌ها نخست‌وزیر چین و وزیر خارجه روسیه ریاست هیئت کشور خود را در دست دارند. در نشست اواسط پاییز در سال گذشته در جزیره بالی شی‌جی پینگ، رئیس‌جمهور چین با جو بایدن، همتای آمریکایی خود دیدار و مذاکره کرده بود.
 بایدن در کنار سران هند، ژاپن و استرالیا نشستی چهارجانبه در پشت درهای بسته برای بررسی همکاری‌ها در خصوص اطمینان از امنیت متحدین در حوزه اقیانوس آرام در مقابل افزایش قدرت نظامی چین برگزار کرد.قرار است جو بایدن و ناراندرا مودی طرح اتصال هند به اروپا از راه عربستان سعودی و خاورمیانه را اعلام کنند. این پروژه پیشاپیش یک تغییردهنده بازی در تجارت جهانی توصیف شده است.
رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز در دیدار دوجانبه با نخست‌وزیر هند در روز شنبه از «توافق برسر تقویت همکاری‌های دفاعی» خبر داد.
رئیس اتحادیه اروپا در ورود به نشست دهلی نو گفت که این اتحادیه دست‌کم ۴ میلیارد یورو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دراقتصادهای درحال توسعه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این دومین اجلاس سران گروه ۲۰ از زمان تهاجم روسیه به اوکراین است و کماکان بر آن سایه سنگینی انداخته است.
به نوشته رویترز، اعضای گروه مانند سال گذشته برسر موضع‌گیری در قبال جنگ اوکراین اختلافات جدی دارند؛ در حالی که کشورهای غربی خواهان محکومیت شدید روسیه در قطعنامه پایانی اجلاس هستند، خواسته کشورهای دیگر گروه تمرکز بر اموراقتصادی بود. هند خود در طول ۱۹ ماه جنگ روسیه در اوکراین مناسبات نزدیک با مسکو را حفظ کرده است.
آمریکا، چین، هند، ژاپن، روسیه، مکزیک، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، استرالیا، اندونزی، برزیل، آرژانتین، کره جنوبی، ترکیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و اتحادیه اروپا اعضای ۲۰ گانه این گروه هستند که ۲۴ سال پیش تأسیس شد.
حدود ۶۰ درصد از جمعیت جهان کشورهای عضو این گروه هستند و ۸۵ درصد از رشد جهانی اقتصاد و ۷۵ درصد از بازرگانی دنیا را در دست دارند.
گروه «بریکس» که هند، آفریقای جنوبی و روسیه نیز عضو آن هستند و به تازگی پذیرفت که ایران نیز از سال آینده عضو آن شود، در مقایسه با گروه ۲۰ ، تنها ۴۲ درصد از مردم دنیا را دربرمی‌گیرد و سهم ۳۱.۵ درصدی در رشد اقتصادی بین‌المللی و نقش ۱۷ درصدی در بازرگانی جهانی دارد.هند که براساس تخمینی قرار است به‌زودی با پشت سرگذاشتن چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان باشد، امیدوار است که با میزبانی این اجلاس جایگاه خود را به عنوان عضوی از محور قدرت جهانی تثبیت کند.
هند که اقتصاد آن سریع‌ترین رشد را در جهان داشته و ارتقای آن به ۱۰ تریلیون دلار در ده سال آینده ارزیابی شده، در هفته‌های منتهی به نشست سران با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیما به کره ماه، خود را در جایگاه یک قدرت علمی نیز نشان داد؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان بر قدرت اقتصادی این کشور خواهد افزود.
همزمان با نشست سران در هند و تدابیر امنیتی مورد نیاز برای حفظ جان مهمانان، مقامات دهلی نو دراین شهر ۳۳ میلیون‌ نفری تعطیلی سه روزه برقرار کرده؛ ادارات و محل‌های کسب‌وکار بسته و مدارس آنلاین شده است.
مسئولان امنیتی از فضای آرام و امن اجلاس خبر دادند. با این حال، گروه‌هایی از دانشجویان تبتی علیه چین تجمع اعتراضی کرده و خواهان کمک جامعه جهانی به جلوگیری از «کوشش سیستماتیک چین برای نابود کردن فرهنگ و هویت تبتی» شدند.
برچسب ها: هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها