به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۷:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۲۸۲۹۵

ساخت تایرهای بدون هوا با الهام از ناسا

ساخت تایرهای بدون هوا با الهام از ناسا
گروه علمی: یک تولید کننده به نام شرکت تایرهای هوشمند مستقر در اوهایوی ایالات متحده در حال توسعه لاستیک‌های دوچرخه بدون هوا با حافظه شکل است و اکنون تصمیم دارد این تایرها را به تولید انبوه و فروش در بازار برساند.

به گزارش سیناپرس، لاستیک‌هایی که هرگز پنچر نمی‌ شوند با مشارکت ناسا ساخته شده ‌اند که قبلاً همان فناوری را برای لاستیک‌ های وسایل نقلیه سیاره‌ نورد خود به کار برده بود، چراکه تعمیر پنچری روی سطح ماه بسیار دشوار است. این تایرها به معنای واقعی کلمه بدون هوا نیستند. آنها توخالی هستند، بنابراین هوا در آنها وجود دارد ولی هوا تحت فشار نیست، و همچنین لازم نیست تایر شکل خود را حفظ کند.

در قلب هر تایر متل یک فنر مارپیچ وجود دارد که در تمام طول تایر می چرخد. این فنر از یک آلیاژ نیکل-تیتانیوم با حافظه شکلی معروف به NiTinol ساخته شده است که به عنوان ستون فقرات تیتانیومی عمل کرده و در عین حال مانند لاستیک کششی توصیف می شود.

نکته مهم این است که وقتی NiTinol تحت فشار قرار می گیرد، ابتدا تغییر شکل داده اما سپس به شکل اولیه خود باز می گردد. این ویژگی به لاستیک اجازه می دهد تا به آرامی فشرده شده و به عقب برگردد و سواری نرمی را درست مانند تایرهای پنوماتیک ارائه دهد.

فنر در یک ماده پلی لاستیک محصور شده است که دیواره های شفاف لاستیک و آج قابل تعویض را تشکیل می دهد. به گفته این شرکت، این مجموعه تنها نصف لاستیک یک تایر معمولی را در خود جای داده است. علاوه بر این، در حالی که آج ممکن است تقریباً هر ۸۰۴۷ تا ۱۲۸۷۵ کیلومتر تعویض شود، طبق گزارش ها، لاستیک اصلی باید تا پایان عمر دوچرخه دوام بیاورد.

برای این معرفی تجاری این فناوری، شرکت تولید کننده یک تایر جاده یا بیابانی در اندازه‌های 700 x 32c، 35c و 38c ارائه می‌ کند. ادعا می شود مدل 35c  وزنی در حدود ۴۵۰ دارد که تقریباً در حد میانگین محدوده وزن تایرهای پنوماتیکی قابل مقایسه است.

همچنین گفته شده است که در حالی که این اولین نسخه از لاستیک دارای سفتی ثابت خواهد بود، مدل‌ های آینده ممکن است به کاربران اجازه دهند تا با پمپاژ هوای بیشتر استحکام را افزایش دهند. بنابراین آنها نیمه پنوماتیک خواهند بود، اما هرگز کاملا پنچر نمی شوند.

با فرض اینکه لاستیک‌های جدید به تولید می ‌رسند، قیمت یک مجموعه‌ دو تایی از آنها ۵۰۰ دلار بوده و ترمیم دوباره آن‌ها باید حدود ۱۰ دلار هزینه داشته باشد. چرخ‌های کامل آلومینیومی یا فیبر کربنی با روکش تایر جدید نیز به ترتیب با قیمت‌های ۱۳۰۰ و ۲۳۰۰ دلاری در دسترس خواهند بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها