به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۱۱:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۲۸۷۱۷

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل فقر مالی

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل فقر مالی
گروه جامعه: اول مهرماه سال‌جاری ۱۷۲ هزار دانش آموز در بیش از سه هزار فضای آموزشی سال تحصیلی را در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز و شش کمیته در ستاد بازگشایی مدارس استان تشکیل شده تا شاهد برگزاری آیینی باشکوه برای آینده سازان ایران و این استان باشند.

به گزارش ایلنا،۳۲ درصد دانش آموزان در ۶۸ درصد فضای آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاها درس می‌خوانند و ۶۷ درصد دانش آموزان در ۳۳ درصد فضای آموزشی در شهرها مشغول به فراگیری علوم خواهند شد.
برخی از والدین در شهرستان‌های 9 گانه این استان از افزایش سرسام آور اقلام مورد نیاز دانش آموزان خود در سال تحصیلی جدید نگرانند و می‌گویند: شرایط اقتصادی آنان برای ادامه تحصیلات فرزندان‌شان اصلا مهیا نبوده و مجبورند فرزندان خود را از ادامه تحصیل بازدارند.

"سیدحسین" کارگر ساختمانی ساکن در محدوده بازارچه هتل ارم یاسوج می‌گوید: متاسفانه شرایط کار ساختمانی در تابستان امسال بدلیل گران شدن مصالح و پایین آمدن ساخت و سازها در وضعیت بدی قرار داشت و ما نتوانستیم در این فصل که فصل کار است، برای مهرماه فرزندان‌مان پس‌اندازی داشته باشیم تا آنان بتوانند درس بخوانند.

وی با تاکید براینکه راهی برای ادامه تحصیل فرزند پسر 11 ساله خود نمی‌بیند، می‌گوید: در تابستان امسال، پسرم در میدان استانداری به کار شست‌وشوی ماشین‌ها مشغول بود اما نتوانست درآمد خوبی داشته باشد.
زن خیاطی در میدان مرکزی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه هم از نرفتن فرزند دخترش به مدرسه بخاطر نداشتن توان مالی مناسب خبر داد و گفت: در تامین مایحتاج زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و واقعا توان اینکه اجازه دهیم دخترمان در دبیرستان ادامه تحصیل بدهد را نداریم.

وی می‌گوید: دخترم نامزد دارد و بخاطر اینکه نتوانستیم مایحتاج مدرسه‌اش را تامین کنیم، قصد داریم او را در این سن پایین، روانه خانه شوهر کنیم اگرچه می‌دانم او به درس و مدرسه خیلی علاقمند است.در ادامه یک جامعه شناس هم می‌گوید: جامعه‌ای که گرفتار فشار اقتصادی است همه تلاشش صرف مایحتاج اولیه زندگی می‌شود و کالای فرهنگی آخرین کالایی است که در سبد خانواده قرار می‌گیرد.

"امین روانان" گفت: مسئله تحصیل در نهاد آموزش و پرورش بسیاری از کشورهای جهان سوم به صورتی حاد مطرح است و با توجه به اینکه منابع و امکانات اغلب این کشورها محدود است در امر تحصیل، صرفه‌جویی، دقت در مصرف، تخصیص این منابع به بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را الزامی می‌سازد.

روانان تاکید می‌کند که برابر بررسی‌های موجود در زمینه بررسی علل دانش آموزان بازمانده از تحصیل، نتایج بیانگر این است که مسئله کودکان بازمانده از تحصیل از مسائل مهم محلات کم برخوردار است که این امر ناشی از وجود نابرابری‌ها در سطح محلات از نظر برخورداری از زیرساخت‌های آموزشی، رفاهی و فرهنگی و همچنین وجود خُرده فرهنگ‌های محلی از قبیل عدم توجه به آموزش بانوان، وجود مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و بالا بودن هزینه‌های آموزش است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم فقرمالی و فرهنگی، بدسرپرستی، اشتغال به کار، ازدواج زودهنگام، بیماری صعب العلاج و عقب ماندگی ذهنی را از جمله دلایل بازماندگان از تحصیل برشمرد."سید حمزه باقری نژاد" گفت: بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل در واقع گامی برای تحقق عدالت آموزشی است که در استان کهگیلویه وبویراحمد نیاز به مشارکت موسسات، نهادها، سَمن‌ها و رسانه‌ها در شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل داریم.وی افزود: شناسایی  برخی دانش آموزان بازمانده از تحصیل بدلیل نداشتن نشانی محل سکونت، شماره تماس و دیگر راه‌های ارتباطی با آنها، کار بسیار سختی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۱۲۰ نفر، بازمانده از تحصیل در سطح استان وجود دارد که ۵۰ درصد از آنها شناسایی شده است.باقری نژاد با اشاره به اینکه بازمانده از تحصیل به گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال گفته می‌شود که در چرخه آموزشی قرار ندارند، یادآور شد: تاکنون در استان کهگیلویه وبویراحمد ۴۷۰ نفر از کود‌کان بازماند‌ه از تحصیل، شناسایی و جذب شد‌ه‌اند.

معاون آموزشی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: آموزش در دوران کرونا به صورت مجازی بود و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر مالی در استان کهگیلویه و بویراحمد امکان خرید گوشی همراه یا تبلت را نداشتند و برای آنان مقدور نبود که این امکانات را برای فرزندان خود فراهم کنند و به همین دلیل، برخی از دانش آموزان از چرخه آموزش بازماندند.

"محمد جمالی آرند" تاکید کرد که با هزینه‌های کم آموزش و پرورش، به جایی نخواهیم رسید.معاون برنامه و توسعه منابع اداره ‌کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ما باید واقعیت‌ها را بگوییم که بتوانیم بر اساس آنها اقدام بهتری داشته باشیم و اکنون به لحاظ تجهیزات، مدارس ما در وضعیت بحرانی قرار دارد و باید به وضعیت تجهیزات مدارس رسیدگی شود.

وضعیت فضای آموزشی سرآبتاوه بحرانی است
" ایمان سبحانی‌نژاد  " با بیان اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی و تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی باید اولویت آموزش و پرورش باشد، افزود: وضعیت فضای آموزشی سرآبتاوه بسیار بحرانی است. چرا که 180 دانش آموز در یک خانه استیجاری با یک سرویس بهداشتی تحصیل می‌کنند. میز و صندلی دانش آموز از پایین ترین کیفیت برخوردارند و در این مدرسه کمبود معلم داریم و با بحران آموزشی روبرو هستیم. و این در حالیست که جانمایی مدارس عادلانه نبوده و مدرسه سه طبقه خالی از سکنه هم در استان داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم ترک تحصیل در بین دانش آموزان این استان را نگران کننده و رو به افزایشی خواند و اظهار داشت: ترک تحصیل دانش آموزان در این استان بیشتر بدلیل فقر مالی است و در آینده نزدیک، آمار و وضعیت دانش آموزان استان در این خصوص را جمع بندی و در اختیار استاندار قرار خواهیم داد.

"حسنعلی عزت‌خواه " گفت: تاکنون ۱۵۲ هزار و ۷۷۲ دانش آموز در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد فقط ۱۴۹ هزار دانش آموز کتاب درخواست داده‌اند و این اختلاف آمار به این معناست که 3700 دانش‌آموز هنوز در این استان کتاب درسی نخریده‌اند چراکه خانواده‌های آنها توان خرید کتاب درسی برای فرزندان خود را ندارند.

وی ادامه داد: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان معلول و مدارس استثنایی طبق قانون باید رایگان باشد که در این زمینه انتظار همکاری بخصوص از شهرداری‌ها داریم.مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 700 کلاس درس زیرِ نُرم‌ حضور دانش آموز و 25 مدرسه تک نفری داریم.

عزت‌خواه با تاکید براینکه بدلیل مشکلات اقتصادی برخی از والدین احتمالاً به سامانه خرید کتاب مراجعه نکرده‌اند چراکه توان مالی برای خرید کتاب ندارند، یادآور شد: ما به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم که کتاب این دانش آموزان را تهیه کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم به حجم بالای تراکم دانش‌آموزی در یاسوج مرکز استان و شهرستان بویراحمد و کمبود فضای آموزشی در همین منطقه اشاره و اظهار داشت: در این شهرستان با مشکل جدی کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

"سیدعلی احمدزاده" با اشاره به نزدیک شدن به ماه مهر تأکید کرد: از مدیرکل آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و سایر مدیران مرتبط با موضوع تعلیم و تربیت می‌خواهم طوری برنامه‌ریزی کنند که در آغاز سال تحصیلی مشکلات مدارس را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه برخی کار‌ها نیازمند مدیریت است، یادآور شد: اینکه فکر کنیم بدون اعتبار نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم امر معقولی است اما مبنای تحولات همیشه اعتبار و اقتصادی نبوده بلکه تفکر و هنر خوب است و اگر بتوانیم این مهم را حاکم کنیم بسیاری از برنامه‌ها را می‌توانیم بدون اعتبارات سنگین انجام دهیم و موفق شویم.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه با آن دست به گریبان هستیم بدلیل نبود انسجام در کارهاست، آموزش و پرورش دستگاهی مهم، زیربنایی، تحول آفرین و گسترده است. اگر انسجام و بهره‌وری به خوبی در این اداره شکل بگیرد علاوه بر اینکه راندمان کار افزایش می‌یابد جلوی هدر رفت‌ها را هم می‌توان گرفت.

احمدزاده تأکید کرد: آموزش و پرورش بر روی بهره‌وری حساب باز کند و از اعتباراتی که در اختیار دارد نهایت استفاده را ببرد، ضمن اینکه از آموزش و پرورش حمایت می‌کنیم اما انتظار داریم با همین اعتبارات اولیه‌ای که در اختیار دارد میدانی و عملیاتی پای کار و در صحنه باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم آموزش و پرورش پای کار باشد و از مدارس مناطق مختلف سرکشی کنند تا آنچه مورد نیاز مدارس است را تهیه و در اختیارشان قرار دهیم.احمدزاده با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها آماده بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شوند، تأکید کرد: از اول مهر ماه همه مسئولان در کنار دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب باشند، و همه امکانات استان برای بازگشایی باشکوه مدارس و نظام تعلیم و تربیت بسیج شود.

وی در رابطه با توزیع بسته‌های آموزشی و نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نیازمند در سطح استان هم یادآورشد: دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که قصد توزیع بسته‌های آموزشی و نوشت‌افزار در سطح استان بین دانش‌آموزان نیازمند دارند طوری عمل کنند که هم‌پوشانی و موازی کاری نشود و با محوریت آموزش و پرورش این مهم انجام شود.

از هر ۱۶ دانش آموز در ایران یک بازمانده از تحصیل داریم
بنابر داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۹۱۱ هزار کودک در مقاطع تحصیلی سه‌گانه از تحصیل جا مانده‌اند. این در حالیست که بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش جمعیت کل دانش‌آموزان در این سال تحصیلی حدودا ۱۵ میلیون و ۳۷۶ هزار نفر عنوان شده است. با این حساب نسبت جمعیت بازماندگان تحصیل به جمعیت دانش‌آموز حدود یک به ۱۶ محاسبه می‌شود. این نسبت در سال‌های تحصیلی گذشته نیز برقرار بوده است. 

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل (حدود ۵۳۶ هزار کودک) هم‌اکنون باید در دوره متوسطه دوم مشغول تحصیل می‌بودند. سهم دوره متوسطه اول و دوره ابتدایی تقریبا مساوی است و جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول به ترتیب ۱۸۶ هزار و ۱۹۰ هزار کودک است. 

به گزارش ایلنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از سه هزار و ۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲ هزار نفر در پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌های این استان حضور دارند.از مجموع دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها