به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۹۷

باستان‌شناس فرانسوی چرا دیپورت شد؟

گروه فرهنگ و هنر: چرا رمی بوشارلا اجازه‌ ورود به ایران و شرکت در دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسان را پیدا نکرد؟ این پرسشی است که با وجود به‌ پایان رسیدن گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسان، هنوز کسی پاسخ آن را اعلام نکرده است.
باستان‌شناس فرانسوی چرا دیپورت شد؟
 29 خردادماه امسال دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ باستا‌ن‌شناسان در موزه‌ ملی ایران آغاز شد و رمی بوشارلا - باستان‌شناس فرانسوی - که سال‌ها به‌صورت مشترک با باستان‌شناسان ایرانی در محوطه‌های تاریخی پاسارگاد پیش از آب‌گیری سد سیوند کاوش کرده بود و در سال‌های گذشته نیز بارها به ایران سفر کرده و علاوه بر حضور در گروه‌های کاوش، در همایش‌های مختلف سخنرانی کرده، به دعوت ایران و برای حضور در این گردهمایی به کشور سفر کرد، اما در فرودگاه دیپورت شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدحسن طالبیان - پیگیری دلیل این اتفاق را برعهده‌ پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست وگفت: قصد پیگیری این اتفاق را داشتم، اما چون بوشارلا از طرف پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دعوت شده بود، پژوهشگاه باید این موضوع را پیگیری می‌کرد.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - جلیل گلشن - نیز پیگیری این موضوع را برعهده‌ دفتر کل روابط امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت:‌ این اتفاق را باید از طریق وزارت امور خارجه پیگیری کنیم و دفتر کل روابط امور بین‌الملل سازمان باید این کار را انجام دهد. اکنون در نامه‌ای خطاب به آن‌ها، درخواست پیگیری دلیل این اتفاق را مطرح کرده‌ایم.

این در حالی است که لادن جعفری تهرانی - مدیرکل دفتر روابط امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در این‌باره اظهار کرد: هنوز نامه‌ آقای گلشن در این زمینه به ما نرسیده است. وقتی نامه برسد،‌ به سرعت آن را پیگیری می‌کنیم. او افزود: با توجه به این‌که نامه‌ها نخست به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌روند و سپس به بخش مورد نظر فرستاده می‌شوند، رسیدن و پیگیری آن‌ها قدری زمان‌بر خواهد بود.

رمی بوشارلا سال‌ها به‌صورت مشترک با باستان‌شناسان ایرانی در محوطه‌های تاریخی پاسارگاد پیش از آب‌گیری سد سیوند کاوش کرده است. همچنین کتاب باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی (پژوهش‌های نوین) زیر نظر او در دی‌ماه 1392 در ایران منتشر شد. بوشارلا در سال‌های گذشته بارها به ایران سفر کرده و علاوه بر حضور در گروه‌های کاوش، در همایش‌های مختلف سخنرانی کرده است.

براساس برنامه‌ اعلام‌شده، قرار بود دکتر یوسف مجیدزاده - باستان‌شناس ایرانی مقیم فرانسه و کاوشگر محوطه‌ باستانی جیرفت - نیز در گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسان حضور داشته باشد، اما او نیز به ایران نیامد و دلیل آن هم اعلام نشد.
مرجع : ايسنا